• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Det är kontraster nu. Igår var jag från jobbet ner till Laholm. Då jag körde hem på eftermiddagen hade jag 7,5gr, strålande sol och inte en snöflinga syntes till...och ikväll drar vi up till husvagnen där det ännu ligger ca 80cm snö...så sent som förra veckan fylldes det på med ca 15cm till Glad

• Chris

16700kr är dyrt för en säsongsplast men jag vet att det kostar så mycket på vissa campingar t.ex. längs västkusten. Men det finns betydligt billigare också om man söker.

Vi har testat att stå försäsong och eftersäsong. I år har vi valt att bara åka runt. Men om ni har problem med att få låna bil så låter ju säsongsplats som det smartaste valet.

Ja GH -Husvagnar ar trevlig personal. Det var där vi handlade våran nuvarande vagn Glad

• Chris

Ja det där med vikt är inget enkelt kapitel. Jag vet att en kille på husvagnsforum hade skcikat ut mail till alla polisditrikt i hela Sverige om hur dom gör då dom väger husvagnar...summan av det hela var att i princip gjorde alla på sitt sätt. Grejen med det var att många trodde/tror att husvagnen vägs tillkopplad på bilen och då räknas ju kultrycket som last i bilen vilket gör att man kan lasta ca 80kg utan att det belastar husvagnen. Men tydligen gjorde inte alla så. Så det finns ju inga regler eller praxisaar ...tyvärr.

Jag vägde ju våran förra vagn helt tom hos bilprovningen som skall ha en våg som är kalibrerad och funkar för mindre vikter också. Jag minns inte exakt men jag tror det vara att den vagnen vägde 130kg mer än vad som stod i papprena. Även med dom +5% som = 70kg så var det ju mer än det också. Vi hade ingen extra utrustning i den heller som vägde. Vi hade kontakt med Kabe men dom hade ingen förklaring heller. Så vi "viktade" ju upp den vagnen med 100kg för att kunna lasta något överhuvudtaget.

Jag har också ringt trafikpolisen här i Västra Götaland och kollat hur dom gör. Enligt den polisen som hade jobbat över 20år så var det väldigt sällan dom vägde husvagnsekipage, det hände bara om det ser "konstigt" ut. Sen vet jag ju att dom har haft kampanjer då dom vägt även husvagnsekipage så det är inte lätt att veta hur man skall göra

• Chris
    jmmm: Vi har bytt till Alko drag direkt då vi hämtade vagnen och sen förra sommaren kompletterade jag med IDC  också. Vagnen gick bra innan men vi några tillfällen ( möte med lastbil, och hård sidovind) så hade jag fått lite kast med vagnen. Nu går den som en dröm efter bilen. Vi fixade IDC före vi åkte ut på semestern ifjol eftersom vi visste det skulle bli många mil längs vägarna
  • Chris
    Flissi Jag skulle nog rekommendra golv om ni skall stå hela säsongen och ha kyl och frys där. Har man golv miskar ju risken för ev. "vattenskador" om det nu kommer skyfall t.ex.  Vi har vara stått för och efetrsäsong och då har vi inte haft golv utan bara pressening på förtältsmatta. MEn det har ibland runnit in vatten då det regnat kraftigt.
  • Chris
    jmmm skrev 2011-03-22 17:41:57 följande:
    chris: märkte du stor skillnad innan du satte idc oxå ? alltså mellan winterhof o alko?
    Jag har aldrig kört Kabe med winterhof faktsikt. Vi bytte direkt alltså redan innan vi hämtade vagnen. Alko känns mera välbyggt + att vi hade komplett lås till den handsken. Jag vet att det pratats om det på husvagnsforum och dom flesta där som hade testat båda föredrog Alko.
  • Chris
    jmmm: Håll koll på blocket. Kompisen köpte ett Alkodrag inkl. lås väldigt billigt  . Men det gäller att ringa direkt för dom är eftertraktade.

Annars är det ju betydligt billigare att köpa via nätet från t.ex. Holland 250euro komplett med lås...med dagens kurs blir ju det 2300kr. Husvagnssvensson som är hyfsat billga på detta paket tar ca 5000kr, tror riktpriset  är nästan 7000kr.
  • Chris
    jmmm Men nån av dina fd kollegor fixar ju det lätt Flört. Det tar ca 10min max för dom som kan det. På våran vagn byttes det då vi var där...alltså Claes monterade av det från gamla vagnen och monterade på det på den nya...tog inte många minuter
  • Chris

Nu har vi bokat midsommaren också...gäller att vara ute i tid då vi är ett gäng på 5 husvagnar som vill stå bredvid varandra..

Angående uthyrning så har vi aldrig funderat på det. Vi använder vagnen ofta och vill inte att andra skall använda den heller, vi e nog också för rädda om den.

Jag vet inte men jag har fått känsla av av att dom som hyr ut husvagnar har sepratat vagnar som dom hur ut alltså inte sådana som dom själva också använder. Men skriver man riktgit kontrakt så borde det ju vara lugnt. iaf angådned det ekonomiska.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !