• Pre mamma

Hur länge håller prematur utseendet i sig?

Hej

Jag har hört från en del att man kan se på ett barn om det är prematur eller inte. Hur länge håller detta prematur utseende i sig? Vad är prematurutseende? Cpap näsa??

• Svar på tråden Hur länge håller prematur utseendet i sig?
  • Achillea
    Pre mamma skrev 2010-01-14 00:17:30 följande:
    HejJag har hört från en del att man kan se på ett barn om det är prematur eller inte. Hur länge håller detta prematur utseende i sig? Vad är prematurutseende? Cpap näsa??
    ja smala ansikten brukar väl vara kopplat till typiskt prematur utseende även brukar man kunna se det på ögongnen. dock får inte alla barn detta utseende, de som får det kan ha det de första månanderna, ibland upp till några år och i vissa fall behåller de utseendet även i vuxen ålder, jätte olika. måste dock säga att jag tycker att prematur utseendet är supergulligt
    Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • Buttelina

jag tycker man kan se det lääänge tom på vissa vuxna...

smalt, avlångt huvud, ofta lite intryckt vid tinningarna mm

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • mina12

Vår dotter hade CPAP med väldigt höga tryck under lång tid. Hennes näsa var helt obefintlig, bara två hål i ansiktet liksom och hennes kinder under ögonen var intryckta efter CPAP-banden och hennes huvud var smalt. Hon hade rejäla "hängkinder" och dubbelhaka, vilket jag fått höra är vanligt om de får mycket calogen i maten. Jag har inte sett att ögonen fått något särskilt utseende, som Achillea skriver.

Näsan "vecklade ut sig" väldigt fort, så fort hon slapp CPAP:en och även märkena efter sonden försvann. Hennes näsa ser idag ut som vilken bebisnära som helst. Dubbelhakan och kinderna försvann. Hennes ansikte är inte klotrunt, som många "vanliga barn", men tittar man på bebisbilder av hennes pappa pch hennes halvsyskon, så är de också lite långsmala i ansiktet, så det är nog både arv och CPAP, som gjort detta.

När jag var mitt i det, så tyckte jag min dotter var det finaste som fanns, men samtidigt visste jag ju att hennes utseende var annorlunda och jag trodde aldrig att hon skulle kunna se "helt normal ut", MEN det gör hon! Man kan säkert se att hon är prematur, men vad gör väl det - hon är en frisk och glad och otroligt söt liten tös med väldigt näpna drag!

• hejpa

det där verkar vara jätteolika.
    prematurutseende för mig är: stora, lite utstående ögon, hög panna, liksom intryckt i tinningarna som någon annan skrev. lite alien, om man får vara så krass :)
    mina pojkar ser inte alls prematura ut, trots att de kom i v.26+2. visst hade de märken efter CPAP, och deras huvuden hade lite konstig form efter att ha legat åt sidan hela tiden, men det löste sig med skumgummiringar som de fick ligga i som spädisar :)

• Dalva

Jag tycker att man såg lite på min dotter de första två månaderna, men mest på ögonen,  de var så stora. Hon var förstås också smalare än fullgångna bebisar. Nu är hon 18 mån och jag tycker inte att man kan se något. Hon har fortfarande stora ögon, men det har jag också. Du kan se i mitt bildgalleri. Där finns bilder då hon är några veckor och nu. Hon föddes i vecka 30.

• Bliglin

Jag tror inte alls att cpap:en har med prematurutseende att göra. Annat än just under tiden de använder cpap då. Som jag fattat det så menar man med prematurutseende den typ av utseende som Achillea beskriver, dvs utåtstående ögon, som att ögonhålorna inte är nog stora för ögonen att sjunka in i, eller att det saknas underhudsfett samt att de ser ingröpta ut vid tinningarna och har hög välvd panna som hejpa skriver. 

Tja, lite som aliens förutom de utåtstående ögonen då... aliens brukar ju ha stora ögon men inte vara glosögda. Många ept är ju därför faktiskt extremt lika.
    Min son hade prematurutseende tills han var drygt 9 månader, eller drygt 6 månader korr. Särskilt på ögonen syntes det. Nu syns det inte alls. På honom har det vuxit bort fullständigt.
  • Katarina76

Jag fattade aldrig att min dotter såg ut som en prematur - tyckte bara att hon var ovanligt söt med sina stora ögon :)

• Written Fiction
    Bliglin skrev 2010-01-15 20:40:28 följande:
    Jag tror inte alls att cpap:en har med prematurutseende att göra. Annat än just under tiden de använder cpap då. Som jag fattat det så menar man med prematurutseende den typ av utseende som Achillea beskriver, dvs utåtstående ögon, som att ögonhålorna inte är nog stora för ögonen att sjunka in i, eller att det saknas underhudsfett samt att de ser ingröpta ut vid tinningarna och har hög välvd panna som hejpa skriver.  Tja, lite som aliens förutom de utåtstående ögonen då... aliens brukar ju ha stora ögon men inte vara glosögda. Många ept är ju därför faktiskt extremt lika. Min son hade prematurutseende tills han var drygt 9 månader, eller drygt 6 månader korr. Särskilt på ögonen syntes det. Nu syns det inte alls. På honom har det vuxit bort fullständigt.
    jag kan faktiskt säga att har man haft CPAP länge så hänger det med. Näsan blir mer uppåt. Och har man använt "piggarna" mer än clownnäsan syns det ennu mer. 

så vid långvarig CPAPbehandling blir det antagligen en alien med cpapnäsa. Som min son var. Men han börjar fylla ut det efter hand. Hans pappa är inte prematur men ser ut som en vuxen prematur så jag kan inte riktigt skilja på vad som är likt pappa och vad som är prematurt ;) (hög panna stora ögonhålor, ögon. etc)
  • Frila2

Till oss sa de att CPAP-näsan, alltså lite upptryckt grintrynenäsa rättar till sig när de är ett år eller så, lite beroende på hur länge de haft CPAP såklart. Siri hade CPAP i 5 veckor och jag tyckte att näsan blev mer normal redan när hon var 8 månader biologiskt.
    De lite tajta tinningarna kommer delvis av att barnen ligger med huvudet åt sidorna och skallen inte ska utsättas för tryck så tidigt som den gör eftersom de borde legat i magen. Jag har en kompis (idag 26 år) där det fortfarande syns att hon är prematur. På Siri synd det väldigt lite. Hon har en rätt hög panna och ganska litet ansikte men annars syns det inte mycket nu när hon är 1 år. Vi får alltid höra på läkarbesöken på neo och bvc hur lite prematurutseende hon har nu jämfört med när hon var mindre.

• MissGos

Joakim har aldrig sett ut som en "typiskt" prematurbebis vad jag tycker. Men han låg 9% över vad de räknade på tillväxtUL och vägde ändå 200 till.

Älskade Katter Märker Man
  • hejpa
    Written Fiction skrev 2010-01-15 21:54:36 följande:
    jag kan faktiskt säga att har man haft CPAP länge så hänger det med. Näsan blir mer uppåt. Och har man använt "piggarna" mer än clownnäsan syns det ennu mer. så vid långvarig CPAPbehandling blir det antagligen en alien med cpapnäsa. Som min son var. Men han börjar fylla ut det efter hand. Hans pappa är inte prematur men ser ut som en vuxen prematur så jag kan inte riktigt skilja på vad som är likt pappa och vad som är prematurt ;) (hög panna stora ögonhålor, ögon. etc)
    hur länge är länge då? med CPAP menar jag. mina kids hade CPAP av och till i typ 3 månader, men jag minns inte att deras näsor såg konstiga ut, förutom ett par dagar efter att man tagit bort den :)
  • Pre mamma

Har pratat med ssk nu, cpap-näsan säger de alla att den försvinner, kan hålla i sig upp till något är max.. Däremot huvudform kanske inte rättar till sig helt, men oftast så blir de bättre i allafall.

• mina12
    hejpa skrev 2010-01-20 20:06:45 följande:
    hur länge är länge då? med CPAP menar jag. mina kids hade CPAP av och till i typ 3 månader, men jag minns inte att deras näsor såg konstiga ut, förutom ett par dagar efter att man tagit bort den :)
    Det beror nog väldigt mycket på vilket tryck man haft i CPAP:en också. Ju högre tryck, desto hårdare behöver masken/näsan sitta på huvudet, vilket ger mer intryckta kinder och näsa.
Svar på tråden Hur länge håller prematur utseendet i sig?