• mina12

Hur länge håller prematur utseendet i sig?

Vår dotter hade CPAP med väldigt höga tryck under lång tid. Hennes näsa var helt obefintlig, bara två hål i ansiktet liksom och hennes kinder under ögonen var intryckta efter CPAP-banden och hennes huvud var smalt. Hon hade rejäla "hängkinder" och dubbelhaka, vilket jag fått höra är vanligt om de får mycket calogen i maten. Jag har inte sett att ögonen fått något särskilt utseende, som Achillea skriver.

Näsan "vecklade ut sig" väldigt fort, så fort hon slapp CPAP:en och även märkena efter sonden försvann. Hennes näsa ser idag ut som vilken bebisnära som helst. Dubbelhakan och kinderna försvann. Hennes ansikte är inte klotrunt, som många "vanliga barn", men tittar man på bebisbilder av hennes pappa pch hennes halvsyskon, så är de också lite långsmala i ansiktet, så det är nog både arv och CPAP, som gjort detta.

När jag var mitt i det, så tyckte jag min dotter var det finaste som fanns, men samtidigt visste jag ju att hennes utseende var annorlunda och jag trodde aldrig att hon skulle kunna se "helt normal ut", MEN det gör hon! Man kan säkert se att hon är prematur, men vad gör väl det - hon är en frisk och glad och otroligt söt liten tös med väldigt näpna drag!

• mina12
    hejpa skrev 2010-01-20 20:06:45 följande:
    hur länge är länge då? med CPAP menar jag. mina kids hade CPAP av och till i typ 3 månader, men jag minns inte att deras näsor såg konstiga ut, förutom ett par dagar efter att man tagit bort den :)
    Det beror nog väldigt mycket på vilket tryck man haft i CPAP:en också. Ju högre tryck, desto hårdare behöver masken/näsan sitta på huvudet, vilket ger mer intryckta kinder och näsa.
Svar på tråden Hur länge håller prematur utseendet i sig?