kg8 skrev 2010-06-16 12:50:35 följande:
Vad skönt PennyJenny att du får komma på UL så snabbt!
Och härligt för dig 3 busfrön att allt såg bra ut hos BM.
Jag känner mig glad idag då jag imorgon går in i vecka 34+0, vilket jag har förstått ska vara någonslags gräns. Det som jag tycker är synd är att läkarna o barnmorskorna har så svårt att berätta vad som händer med barnet om det skulle komma nu. Jag skulle liksom vilja höra lite mer än "kommer det nu så kommer det nog klara sig fint".
Jag vill ju höra hur stora dom brukar vara, vilken hjälp dom brukar behöva och hur länge man brukar ligga inne. Allt sånt.
Men det kanske är väldigt olika...
De brukar väga runt 2.5kg.
Barn födda i v.34 på HS och om det har varit en vanlig förlossning där mamman mår bra kan få komma till samvårdsrum. Då får mamma, pappa och barn bo tillsammans.
Ofta brukar de behöva en värmesäng för att hålla värmen.
Är det så att mamman vill amma så sätter man en sond genom näsan ned till magsäcken för att ge barnet mat. De kan inte vänta på att mammans mat ska komma igång utan behöver tillmatas var 3:e tim för att hålla blodsockret. På detta sätt stör man inte amningen utan barnet kan koncentrera sig på att lära sig det.
Väldigt ofta behöver barnen ljusbehandlas då de får högt bilirubin och blir gula.
När barnet är stabilt och mamman mår bra så kan man få komma till hemsjukvården och då vara hemma trots att barnet kanske behöver hjälp med att få i sig maten.
1-2 veckor brukar det vara som man får vara på neo.
Kan mamman och barnet inte samvårdas så får mamman vara på BB och barnet på neo, men man får vara på avdelningen så mycket man vill.