kg8 skrev 2010-06-11 19:18:45 följande:
3 busfrön: Tack för ditt svar, jag är i vecka 33+1, jag har väl trott att lungmognaden är ganska bra så här sent, speciellt eftersom jag fått två sprutor även om det var i vecka 28 + något.
1 Andningen: Det är möjligt att barnet behöver CPAP en mask som sitter på näsan och blåser ned ett konstant tryck i lungorna så att de inte faller ihop vid varje utandning under några timmar eller några dagar. En del barn behöver ingen hjälp alls.
2 Cirkulationen: Kuvös behövs inte utan det räcker med en värmesäng för att kunna hålla värmen.
Ofta men inte alltid behövs ett sockerdropp några dagar för att hålla blodsockret på en bra nivå tills barnet kan få i sig tillräckligt med mat.
3 Nutritionen: Sugförmågan är inte helt utvecklad så barnet får en sond (liten plastslang) genom näsan ned till magen och får mat den vägen. Detta är det sätt som stör amningen minst. Då kan barnet konsentrera sig på att lära sig amma. Finns det gott om donerad bröstmjölk så ger man det till barnet innan mammans egen mjölkproduktion kommit igång. Annars så ger man prematur anpassad ersättning.
I stort sett alla barn som föds före v.37 behöver ljusbehandlas för högt bilirubin.