Vi som har prematura sammandragningar
Bohman och Demyra
Blir så upprörd när jag läser vad ni varit med om på sjukhusen! Jag skulle bli jätteledsen om jag blev bemött så! Det är ju en ´sak om de inte tar en på allvar men en helt annan om de dessutom är otrevliga för det har de absolut ingen anledning till! Usch, blir så arg! Det är väl grav. hormonerna !
Och sedan dessa barnläkare och barnsköterskor! De flesta jag har mött har varit väldigt bra dock, i synnerhet de på BB. Kanske var det för att jag legat inlagd i 11 veckor så de flesta kände mig eller visst allt om min situation och tyckte väl att jag hade rätt att vara lite orolig.
3Busfrön: är du neonatonalsköterska? Då träffar du hela tiden sådana där små antar jag. Hur goda är egentligen prognoserna runt v. 25-26? Jag vet ju typ vad statistiken säger men vilken typ av skador får de oftast osv? Här på tråden hör man ju om många som fått sina barn tidigt men i de flesta fall har det gått bra och det är "glada pigga 4-åringar" osv. Men hur lång är vägen dit? Och hur många får gå den vägen? Menade inte att prata jobb-prat med dig och förstår om du inte vill svara! Men man har ju alldeles för mycket tid att tänka, räkna dagar och veckor, oroa sig osv när man bara får ligga i soffan timme efter timme, dag efter dag...
De barn som föds i v. 25-26 och får problem så handlar det oftast om BPD som är en lungsjukdom som brukar ha växt bort helt vid 1.5-2 års ålder. Synproblem pga ROP som kommer av att de behöver syrgas under en längre tid.
Det är flera som får gå hem med syrgas.