Inlägg från: HelenaOlivia |Visa alla inlägg
  • HelenaOlivia

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

vad segt att bara vänta och vänta, håller tummarna för dig att den snart ska komma

• HelenaOlivia
    zweetieh skrev 2010-03-03 21:19:15 följande:
    tack for alla gratulationer, hoppas era kommer snart me!har en liten bild pa henne nu
    det var en söt liten en ni fått
  • HelenaOlivia
    swiitii skrev 2010-03-05 18:22:16 följande:
    hjälp tjejer....Jag har haft huvudvärk i några dagar nu, idag har mina fötter svullnat upp och jag har ont bakom ögonen, svider när jag kissar också. Ont i ryggen och nacken också (förutom de vanliga foglossningssmärtorna jag har)Borde jag ringa förlossningen, eller ska ja avvakta över helgen och ringa till min BM på måndag?
    Ja ring! Det kan väl va havandeskapsförgiftning, jag vet inte men ring, bättre en gång för mkt.
    Lycka till
  • HelenaOlivia
    swiitii skrev 2010-03-05 22:14:27 följande:
    Har ringt nu. Barnmorskan frågade om jag ville komma upp och kolla blodtrycket. Men jag ville mer rådfråga om HON tyckte att jag behövde komma upp. Hon kollade i min journal, har har jättebra blodtryck hela graviditeten och var där senast i förrgår.Hon var inte så orolig över svullnaden i fötter, det är ju så himla normalt nu, är dessutom inte jättesvullen. Jag frågade om jag ska avvakta till i början på veckan, men det tyckte hon var för länge.Så jag skulle vila nu och mådde jag inte bättre imorgon på dagen så skulle jag ringa igen och då skulle jag komma upp så dom fick kollat mitt blodtryck. Men kände jag att det blev värre innan dess, synrubbningar eller ont i magen osv så skulle jag ringa och komma upp direkt. Känns iaf lugnare att ha pratat med henne. Hellre att man ringer i onödan än att man ignorerar symptom som kanske kan vara farliga.Mår dock inget bättre än, men har sovit dåligt nu i flera veckor, riiiktigt dåligt, kanske 3-4 timmar om natten högst och då är dem inte ens sammanhängande, så huvudvärken kan ju bero på det!
    Vad bra att du ringde!
    Hoppas allt går bra nu för dig och bebisen.
  • HelenaOlivia

Nillan: Grattis!!! Skönt att de gick bra tillslut även om han envist ville stanna kvar:)
    Jag tyckte det gick fort ändå.
    Ta hand om er och njuuut!! Grattis igen!

• HelenaOlivia
    Goseplutt skrev 2010-03-06 17:37:45 följande:
    Hej alla!Har vart frånvarande ett tag. I tisdags 9.40 tittade vår lilla flicka ut. Började ju få lite känningar i måndags kväll och på natten började värkarna bli lite mer regelbundna sen gick det undan på morgonen. Vi hann vara inne på förlossningen i ca 40 minuter innan hon var ute, var redan helt öppen då jag kom in och det var typ bara att krysta, hann ju få lite lustgas iaf. Extremt ovanligt att det går så snabbt för en förstfödeska enligt barnmoskorna men allt gick bra ialla fall och nu är vi hemma igen. Tur som fan att vi bara har typ 5-10 minuters körväg till förlossningen. Hon kom en vecka innan BF, jag som var helt inställd på att gå över. Hoppas ni andra som går och väntar kommer igång snart också. Det blir en liten Livia föresten.
    Grattis!!!! vad härligt att allt gick så fort och smidigt! Underbart!
  • HelenaOlivia
    Paincake skrev 2010-03-06 18:37:43 följande:
    Grattis Goseplutt! Själv sitter jag här och knåpar ihop nidvisor: Mel: Jag vill ha en egen måne. Jag har då aldrig trott på bf Bäbis kommer när den vill. Jag är ju trött och tung och ledsen Kan bara sitta still. Jag letar efter varje tecken Är det dags att åka in? Varje gång som någon frågar jag tänker "stick och brinn!" Refr: Jag vill se min egen slempropp och känna vattnet gå. och slippa frågor om det ej är två-ååå. Jag ska titta på min slempropp och veta det är dags. Fast det är säkert länge tills ändå...
    hahahahaa, underbar!!! tack den fick mig att skratta.
  • HelenaOlivia
    Paincake skrev 2010-03-06 20:02:50 följande:
    Kul att ni gillade den Det kommer säkert att bli fler visor och poem allteftersom... Man är ju rätt trött på att höra "oh my god, you are HUGE!" varje gång man träffar någon. Jag har en rätt normal mage, ligger mitt på kurvan, men likförbannat får man höra hur stor man är. 
    då hoppas jag på flera sånger:)

Själv fick jag höra senast förra helgen när jag hade tjejmiddag att oj vad smal du blivit, inte illa, peka dock på magen och sa att du missa väl inte denna? :)
    men jag har gått ner i ansikte och så under graviditeten, hade lite och ta av.

Förstår dock att det inte e kul att höra att oj va stor du e hela tiden.

Men snart ska dom ut alla våra bebisar!
  • HelenaOlivia

Jag  har alltid innan tänkt när jag sett höggravida kvinnor på stan att borde de inte vara hemma ifall det plöttsligt måste föda men själv har jag 4dagar kvar till BF och tänkte ge mig ut på stan för att handla lite, man är ju rastlös och man kan ju inte bara sitta hemma och vänta då blir man gaaalen.
    Det är mkt som förändras när man själv hamnar i situationen.

• HelenaOlivia
    Paincake skrev 2010-03-07 11:29:01 följande:
    Hehe, jag var ute och rultade i ett köpcentra igår (visst har vi samma BF HelenaOlivia?) men kände efter bara tre minuter att det var rätt ohållbart med rygg-och bäckensmärtor att ta sig hela varvet runt.  Men nu har jag i alla fall ett par byxor jag kan ha...Mission completed!
    bf 11/3 :)

Skönt att du hitta det du skulle ha, man e inte helt smidig dessa dagar :)
  • HelenaOlivia
    Paincake skrev 2010-03-07 15:20:32 följande:
    11/3, you name it! Med andra ord: bebisen kommer senast 25/3, innan nästa löning!
    eller hur!

Jag har nu ikväll fått mina första mensvärkar och haft några nu så kanske slipper jag gå över tiden, hoppas!!!

Men det är ju svårt att veta vad det är när det är första gången.
  • HelenaOlivia
    swiitii skrev 2010-03-07 21:08:49 följande:
    Ni som är nära BF, har ni mycket mensvärk?Jag har 3 veckor kvar men har nog haft mensvärk iaf i 2-3 veckor. När ni får det, kommer det regelbundet då eller är det vid några enstaka tillfällen per dag? Är det värre än mensvärk eller får ni som ni brukar få vid mens?Tänker mest på er som är typ en vecka eller några dagar innan BF (eller gått över)Så klart så hoppas jag att jag slipper gå över, vi får se! Den här väntan börjar dock bli olidlig!Grattis till alla er som äntligen fått era små, är inte ALLS avis ;)
    jag fick ju min första mensvärk ikväll vid 17 och har haft ett gäng efter det, smärtan går ner i rumpan och i ljumskarna och det spänner uppe på magen och gör ont.

Vet ju inte om det är förvärkar el riktiga...
  • HelenaOlivia

Sweetii: jo när de kommer gör de mer ont än vid mens och det har varit fler än fem.
    Är nervös, tänk om det är dax nu snart

• HelenaOlivia

och ibland e det inte lika starka/onda

• HelenaOlivia

En liten statusuppdatering vad som hänt i vårt liv.

Till gå i trappor, tvätta fönster, ha sex, äta stark mat, dricka rosenbladste osv kan ni nu alla lägga till "steka köttfärs till taco" på listan "Saker som sätter igång en förlossning". Det gjorde min fantastiska hustru och nyblivna mamma i söndagskväll när hon för första gången kände en lätt molande värk i ryggslutet.

Värkarna tog fart under natten och måndag morgon kl fem tog vi en taxi med Stockholm antagligen lugnaste taxichaufför till BB.

Efter värkarna hållit på fram och tillbaka (de tog en paus ett par timmar) så togs prover på barnets hälsa sk mjölksyreprov. Fjärde (eller femte) gången så märktes det en höjning och ett planerat kejsarsnitt bokades för att slippa göra det akut senare.

Därefter gick det fort och kl 2142 föddes vår son på 51cm och 3670g. Alla vi tre mår bra men mamma har lite ont efter snittet.

Tips till alla: ryggbedövning is da shit. Ta det!
    Tips till de som ska föa på Huddinge: vi hade apkallt på rummet så säg till Er partner att ta med varma kläder. Kan visserligen bero på stor sömn-/matbrist men varmt hade vi det inte.

Ha det bra allihop och lycka till
    /en stolt pappa Niklas som börjat byta bajsblöjor

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3