Inlägg från: Paincake |Visa alla inlägg
  • Paincake

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Kan ju svara själv också, så blir det triss i barnomsorgsarbetare

28 år, egentligen lärare men arbetar i förskolan. Bor i Linköping. Sjunger jazz i ett storband på torsdagar. Har två katter, en tjock och en smal. Umgås med vänner på min fritid. 

• Paincake
    Adnil76 skrev 2010-09-01 17:12:45 följande:
    Shit, jag tror Kalle äter typ det dubbla! Vad olika det är!

07:30 - Uppstigning: 250ml välling
    9:15-10 - Sova
    10:00 - En stor portion mat (morot/palsternacka/majs + päron till dessert)
    12-14 - Sova
    14 - En rågad portion gröt + aprikospuré
    16-16:45 - Sova
    16:45 - En stor portion mat + fruktdessert
    19:00 250ml välling
    19:30 Sover hela natten lång.. Zzzzzz.... Typ ;)

Ibland måste jag även fylla på med välling nån halvtimme/trekvart efter att han ätit för att han är hungrig igen. Tror att en mätt mage är nyckeln till en god nattsömn. :)
    ...och ändå ligger Casper en kurva över i längd och en halv över i vikt
    Men nu är vi uppe i en hel portion gröt (1 dl vatten, 1 dl pulver) både för- och eftermiddag. Därja! 

Ska försöka introducera välling igen. Det står i grötpaketet (Sinlac) att man kan göra välling av den, men till det behövs både rismjölk och fett och det känns rätt meckigt. Däremot ratar han Sempers mjölkfria men som du sa, Lindai, man ska väl försöka igen och inte ge sig.

Annars känner jag mig som elaka mamman där jag, trots att han verkligen klöks och är kräkfärdig av maten, matar in sked efter sked i en nästintill ihopknipen mun. Men jag är i alla fall glad när jag tvingar honom!

Jag tror att det är lite viktigt att vänja sig vid nya smaker och konsistenser, även om det är ovant och läbbigt i början.

Vad kul att läsa lite om er! Jag är också lite serienörd, både tecknad (Nemi, Lenore, Dilbert, Rocky m fl) och tv. Just nu är det Grey's Anatomy och True Blood! 
  • Paincake
    Adnil76 skrev 2010-09-01 17:12:45 följande:
    Shit, jag tror Kalle äter typ det dubbla! Vad olika det är!

07:30 - Uppstigning: 250ml välling
    9:15-10 - Sova
    10:00 - En stor portion mat (morot/palsternacka/majs + päron till dessert)
    12-14 - Sova
    14 - En rågad portion gröt + aprikospuré
    16-16:45 - Sova
    16:45 - En stor portion mat + fruktdessert
    19:00 250ml välling
    19:30 Sover hela natten lång.. Zzzzzz.... Typ ;)

Ibland måste jag även fylla på med välling nån halvtimme/trekvart efter att han ätit för att han är hungrig igen. Tror att en mätt mage är nyckeln till en god nattsömn. :)
    ...och ändå ligger Casper en kurva över i längd och en halv över i vikt
    Men nu är vi uppe i en hel portion gröt (1 dl vatten, 1 dl pulver) både för- och eftermiddag. Därja! 

Ska försöka introducera välling igen. Det står i grötpaketet (Sinlac) att man kan göra välling av den, men till det behövs både rismjölk och fett och det känns rätt meckigt. Däremot ratar han Sempers mjölkfria men som du sa, Lindai, man ska väl försöka igen och inte ge sig.

Annars känner jag mig som elaka mamman där jag, trots att han verkligen klöks och är kräkfärdig av maten, matar in sked efter sked i en nästintill ihopknipen mun. Men jag är i alla fall glad när jag tvingar honom!

Jag tror att det är lite viktigt att vänja sig vid nya smaker och konsistenser, även om det är ovant och läbbigt i början.

Vad kul att läsa lite om er! Jag är också lite serienörd, både tecknad (Nemi, Lenore, Dilbert, Rocky m fl) och tv. Just nu är det Grey's Anatomy och True Blood som gäller! 
  • Paincake

Oooh, har inte hunnit se sista avsnittet av True Blood än! Har börjat plugga företagsekonomi på halvtid och distans så mina kvällar blir bara kortare och kortare. Att lillbus vaknar vid fem, halvsex nuförtiden gör väl också att man kanske inte riktigt orkar vara vaken sent om nätterna.

Kollar också på HIMYM och Big Bang theory. För er som gillar Neil Patrick Harris, har ni sett  Dr. Horrible sing-along-blog? Finns på youtube för er som vill se det lagligare.

Igårkväll blev Caps förkyld... Han hostar och nyser och har haft en jättetråkig natt. Han har väl sovit någorlunda men "vaknat" kanske en gång i timmen, hostat och tappat nappen men somnat om när jag stoppat in nappen och lagt tassen på magen.  Ska ringa vårdcentralen och be om nåt slemlösande så fort de öppnar. Misstänker att han får sova i vagnen idag så att han är lite mer upprätt. 

Vi har förresten en Emmaljunga Nitro City -10. Är jättenöjda med den, förutom att varukorgen är helt hopplös att nå. Vi har ingen bil så det är lite viktigt att ha en liten, smidig vagn som går in i de flesta bagageutrymmen ifall vi ska åka med någon. Samtidigt är den rätt så rejäl, stabil och stadig och I lööööv den gigantiska suffletten (sufletten, sufleten, hur sjutton stavas det?). Dessutom har den en lattehållare

• Paincake

Hrm..*harkel* Jag lånar av någon på internet

Annars går det på svt, fast de ligger ju en säsong efter. Säsong tre ska visst sändas i början 2011. 

• Paincake

Jag försöker också lära Casper att dricka ur pipmugg. Ibland går det, men oftast tuggar han bara på pipen. Har insett att han förmodligen får i sig mer vatten om han får ur glas. Det tycker han är jätteroligt!

Shit, vad jag är trött idag. Stor eloge till er tjejer som tar alla nätter själva. Jag är helt färdig efter två nätter utan hjälp. Men det är väl bara att vänja sig. Eller hälla valium i kvällsvällingen. 

• Paincake

Vi har också börjat med sittdelen i vagnen, trots att Casper inte protesterade på att ligga ner. Däremot höll han på att växa ur mjukliften och det såg ganska trångt ut. Men han protesterar inte när han får sitta upp heller. Han är rätt så foglig, den lille gossen

Idag är det snor, snor och åter snor som gäller. Han blir alldeles vansinnig när jag ska försöka skölja näsan på honom (och vem skulle inte bli det...) så han får sitta upp så mycket som möjligt. Dessutom har vi varit utomhus nästan hela eftermiddagen så att hans slemhinnor ska få svälla av lite.

(Hehe, om man har stavningskontroll på sin dator tycker den att Casper är felstavat. De ordförslag som kommer upp är sperma, Jesper,  cancer eller desperat. )

• Paincake

Längtan: Vilken sötnöt! Hoppas det ordnar upp sig med magen.

Casper har förresten världens största fötter, tror jag. Vi har varit tvungna att köpa nya strumpor igen! Storlek 19/21 denna gång och de sitter alldeles lagom. Skulle tagit en storlek större... Lite tråkigt är det eftersom han fick ett par superduperfina läragåskor i storlek 18 i doppresent som han inte kommer hinna använda :-/ 

Han har dessutom lagt sig till vana att vakna klockan fyra på morgonen numera. Dessutom har han de senaste dagarna bara sovit en halvtimme-40 minuter vid sex-sjutiden. Innan har vi ju kunnat sova en timme eller två samtidigt på morgonkvisten men nu hinner man ju knappt somna innan det är dags att stiga upp igen. Har ni några tips på hur man kan få honom att vakna senare? Det funkar inte att lägga honom senare, han vaknar tidigt oavsett...

• Paincake

Casper var också värsta mönsterbarnet som sov till 9-10-snåret men så blev det vanligare att han vaknade åtta, sen sex-sjutiden och sen någon gång mellan fem och sex. Nu är det alltså mellan fyra och fem som gäller. 

Ska bli skitskoj om några veckor när vi ställer om klockan till vintertid. Ska han vakna klockan tre då? Då blir det fan spetsad välling.

Imorgon är det babysim igen! Woligt, woligt som man säger här i Linköping. 

• Paincake

Friid: Tvättlapparna från ikea, fikabröd som går att frysa, snorsug och koksaltlösning till pyttenäsor, gosiga tofflor till mamma, mjuka fleecefiltar till bebis, lattehållare till barnvagnen

Längtan: Så skönt att det börjar vända nu. Vi hoppas på det bästa! Hur mår hon i övrigt? är hon pigg och så? 

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3