Inlägg från: swiitii |Visa alla inlägg
  • swiitii

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Paincake skrev 2010-07-11 18:02:54 följande:
    Smakportionen blev en hit! Han blev riktigt förtjust och kommer nog bli ett matvrak.

Vi smälter nästan bort här - Linköping är ingen sommarstad och det finns ingen svalka någonstans. Har t o m sneglat lite på luftkonditionering men kommer nog inte hinna göra slag i saken innan värmeböljan är över. Men imorgon ska vi dra ner till mina päron i Skåne. De bor bara ett stenkast från stranden så då hoppas jag kunna sitta där och jäsa.  
    Det är inte bättre här nere i Skåne vill jag lova! Här är äckligt varmt och kvavt! Inte ens havsvindarna är avsvalkande för luften är så varm! :/
  • swiitii

Jamie sov inte heller alls i sin säng! Jag köpte då istället den vita spjälsängen på IKEA (Hensvik) där man kan ta bort sidan. Så den har vi bredvid vår säng, fastknuten och bäddat med lakan ihop med vår säng (där finns ingenstans han kan klämma sig eller ramla ner). Där sover han nu hela nätterna! Iomed att den hänger ihop med vår säng så fattar han inte att han är i en egen säng, sen när han är redo är det bara att sätta på sidna igen och flytta sängen längre och längre bort ifrån vår säng.
    Jag ammar honom sen lägger jag över honom i sin säng och klappar honom på huvudet tills han somnar.
    Jag trodde aldrig det skulle fungera men var värt ett försök, och det funkar verkligen! :)

Det finns ju såna babybay sängar också som gör samma sak men dom kostar typ 2500:- , tyckte det var lite mycket :P

• swiitii
    Souvenir skrev 2010-07-12 23:59:46 följande:
    swiitii, vi har gjort precis likadant med Olivers säng, tog bort ena långsidan och föst ihop med vår säng, funkar utmärkt. och snart ska vi testa och ställa bort sängen en bit bort i rummet och jag tror att det kommer gå bra faktiskt, för han verkar gilla sin säng.
    Superskönt att det fungerade!
    Vi gjorde bara så för typ en vecka sen, så kommer nog ta det lugnt med att flytta bort sängen :)
  • swiitii
    Friid4 skrev 2010-07-14 11:10:44 följande:
    Vi var hos BVC  vägde förra veckan, då hade han inte gått upp någonting på två veckor, så fick komma tillbaka igår och väga. Då hade han bara gått upp 30 g på en vecka.. Så dem börjar bli lite oroliga öve att han inte går upp, men jag ser ju att han är glad större delen av dagen och äter nogerlunda bra tycker jag..
    Men nu fick vi strickta order om att mata honom varannan timma, så måste vecka honom för att äta, inte på natten men på dagen iallfall..

Några som börjat med smakportioner?
    Dem sa att vi gärna skulle börja med lite gröt och mat..
    Så igår fick han på fm en tsk palsternacka/potatis och även en tsk på fm.
    Nu imorse fick han typ en tsk gröt.. Han verkade tycka om båda sakerna.. Så ikväll kanske han får lite mer gröt eller palsternacka/potatis..

BVC sa att vi sklle ge 1 tsk 1:a dagen, 2 tsk 2:a dagen, 3 tsk 3:dje dagen, vad har dem sagt till er? Samma sak?
    Jag har börjat ge katrinplommonpuré för att få fart på magen, men kommer börja med riktiga smakportioner inom ett par veckor. Men jag kommer fortfarande att helamma så ska bara ge 2tsk en gång om dagen.
    Men vi pratade om smakisar och enligt min BVC så ska man börja med rotfrukter och grönsaker, man ska inte blanda smaker direkt utan köra 1 smak åt gången, potatis ELLER palsternacka. Detta är för att veta vad det är barnet reagerar på ifall de får utslag. Sen så ska man ge ca 2 tsk åt gången 2ggr per dag (om du inte vill fortsätta att helamma). Sen kör man med samma smak 3-4 dagar i rad och sen kan man byta. När man gått igenom de flesta smaker så kan man börja blanda dom. Man skulle dessutom inte börja med frukt för då är det lätt att barnet fäster sig vid det söta och sen ratar "maten"

Jag vet hur det känns när dom små inte går upp så mycket, inte kul!
    Lycka till med smakisarna :D
  • swiitii
    Friid4 skrev 2010-07-14 19:21:09 följande:
    Precis så där sa min barnmorska ! =) Men det är en mat som är med potatis och palsternacka, alltså vi blandar inte.. =P
    Min barnmorska sa också att man inte skulle börja med söta saker, typ päron och såna drickor i början..
    Men vi har idag kört gröt på morgonen ca 1-2 tsk och potatis/palsternacka på eftermiddagen 1-2 tsk..
    Så vi fortsätter nog med det, så får vi se hur hans mage klarar det, än så länge verkar det funka =)
    Ja jag tycker man får ju köra lite som man själv känner också.
    Hoppas hans mage klarar det, så spännande med smakisar ju :)
  • swiitii
    bananflugan82 skrev 2010-07-14 22:42:45 följande:
    Hehehe, här körde jag lite hej vilt med smakisar....var inte så noga med att inte blanda och att inte prova frukt innan mat osv.. men mina killar gillar i stort sett allt, så det har inte varit några problem. man SKA egentligen vänta med frukt, för det säger ju sig själv att dom kanske annars hellre bara vill ha söta saker...
    haha då var det bra att du hade tur att det fungerade :) Dom verkar vara matglada små troll :)
    Jag har ju faktiskt börjat med "frukt" (katrinplommonpuré) för att få igång med magen
  • swiitii
    Goseplutt skrev 2010-07-16 11:21:52 följande:
    Jag ammade Livia typ varannan timme tills helt nyligen. Hon är ju 4,5 månad nu och nu äter hon väl med typ 3-möjligen 4 h mellanrum men nu har hon ju börjat småtutta på nätterna så där är ingen ordning alls.

Hur ofta och hur länge sover era bebisar på dagen? innan sov Livia två lite längre pass men nu sover hon bara ca 1/2-1 timma varje gång så nu behöver hon sova tre gånger.
    Jag ammar en gång i timmen när Jamie är vaken. Ppå dagen sover han också bara korta stunder ½-1 timme, ibland speciellt när vi är ute kan han sova 3 timmar, men det är ovanligt!
  • swiitii

Åh vilka underbara knubbisar ni har!

Jag tog beslutet förra måndagen att delamma. Jamie har hela tiden gått upp jättesakta, ibland 100gr i veckan och ibland 175gr på 2 veckor(!!). M

• swiitii

Men oj vad hände...aja....

Men han har hela tiden varit nöjd och glad. Men så två veckor innan mitt beslut började han äta varannan timme till var 40e minut under dagen och varje till varannan timme under natten, men skrek efter varje måltid och även under amningen, precis som om han inte fick så mycket mat som han ville. Jag antog att han var inne i en tillväxtperiod och att efter intensivamning i någon vecka så skulle det bli bättre.
    Men det gick 2 veckor och det blev inte bättre, han var ju hungrig! Så då tog jag beslutet att inte vara så självisk att envisa med helamning bara för att, han blev ju tydligen int emätt på min mjölk. Så jag började ge ersättning efter varje amning, han började med att äta ca 60ml och ibland upp till 140ml efter amningen. Han gick på en vecka upp 380gr (och då hade jag bara gett ersättning i 2½ av dom dagarna) han har ALDRIG gått upp så mycket innan, så det bekräftade bara att jag hade gjort rätt.
    Nu låter jag mina bröst bli ordentligt fulla innan jag ammar och ger sen ersättning mellan dom gångerna, men behöver ge ersättning efter amningen då också, för han blir inte mätt.
    Men nu har vi istället en nöjd killa som går upp MASSOR i vikt, han börjar nu bli en liten knubbis!
    Min älskling är glad så jag är glad, trots att jag fick lägga helamningen på hyllan.

Men jag har kämpat med amningen sedan dag ett, har fått ha syntocinon näsdroppar och amningsnapp varenda gång för att ens kunna amma. Men jag har kämpat på för att jag verkligen ville helamma. JJag tycker det är otroligt mysigt. Jag skulle kunne ge honom enbart ersättning nu men väljer att fortsätta amma nu, för jag känner mig inte redo att ge upp den närheten. Har valt att under nätterna bara amma, så då får han ingen flaska. Jag har kämpat med mitt beslut men nu när jag ser hur han är så vet jag att jag har gjort rätt val. Helammade iaf i nästan 4 månader. Men om jag får välja så kommer jag att fortsätta delamma så länge det går!

• swiitii
    Silje84 skrev 2010-07-28 21:00:13 följande:
    Så gjorde man visst :)...

Är de någon mera som har tänkt sig att börja jobba snart?
    Vilken sötnos du har, han är verkligen lik dig!

Jag funderar på att börja jobba 1-2 dagar i veckan from september för att spara mina dagar längre. Men inte mer än så.
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3