Friid4 skrev 2010-07-14 11:10:44 följande:
Vi var hos BVC vägde förra veckan, då hade han inte gått upp någonting på två veckor, så fick komma tillbaka igår och väga. Då hade han bara gått upp 30 g på en vecka.. Så dem börjar bli lite oroliga öve att han inte går upp, men jag ser ju att han är glad större delen av dagen och äter nogerlunda bra tycker jag..
Men nu fick vi strickta order om att mata honom varannan timma, så måste vecka honom för att äta, inte på natten men på dagen iallfall..
Några som börjat med smakportioner?
Dem sa att vi gärna skulle börja med lite gröt och mat..
Så igår fick han på fm en tsk palsternacka/potatis och även en tsk på fm.
Nu imorse fick han typ en tsk gröt.. Han verkade tycka om båda sakerna.. Så ikväll kanske han får lite mer gröt eller palsternacka/potatis..
BVC sa att vi sklle ge 1 tsk 1:a dagen, 2 tsk 2:a dagen, 3 tsk 3:dje dagen, vad har dem sagt till er? Samma sak?
Jag har börjat ge katrinplommonpuré för att få fart på magen, men kommer börja med riktiga smakportioner inom ett par veckor. Men jag kommer fortfarande att helamma så ska bara ge 2tsk en gång om dagen.
Men vi pratade om smakisar och enligt min BVC så ska man börja med rotfrukter och grönsaker, man ska inte blanda smaker direkt utan köra 1 smak åt gången, potatis ELLER palsternacka. Detta är för att veta vad det är barnet reagerar på ifall de får utslag. Sen så ska man ge ca 2 tsk åt gången 2ggr per dag (om du inte vill fortsätta att helamma). Sen kör man med samma smak 3-4 dagar i rad och sen kan man byta. När man gått igenom de flesta smaker så kan man börja blanda dom. Man skulle dessutom inte börja med frukt för då är det lätt att barnet fäster sig vid det söta och sen ratar "maten"
Jag vet hur det känns när dom små inte går upp så mycket, inte kul!
Lycka till med smakisarna :D