• Anonym (chipsoman)

Jag tror att jag är chipsberoende!!!

Kan man vara det?

Det låter säkert jättelöjligt & ter väl sig som en bagatell jämfört med andra trådar i "missbruk" där folk har problem med alkohol, droger osv.

Men jag känner mig iallafall väldigt hjälplös och jag behöver hjälp & råd!

Jag har alltid tyckt om chips, vi brukade äta som "fredagsmys" hemma när jag var liten. Men sedan 1-2 år tillbaka så har jag ätit chips nästan varannan dag. Vissa perioder varje dag. När jag har försökt sluta så har jag väl klarat en vecka max. Sen skiter det sig, jag släpper allt & sticker iväg till affären o köpet. Ibland köper jag när jag mår dåligt, för att trösta. Ibland köper jag när jag mår bra, för att fira. Ibland köper jag fast jag inte ens är sugen.

När jag äter så brukar jag äta ca 200gr + 0,5 liter coca cola och oftast en skål med dip.

Jag mår så dåligt pga detta. Känner alltid dåligt samvete efteråt. Jag är inte tjock alls, väger 55kg och är 1,57cm. Har alltid varit smal. Men på ett år har jag lagt på mig 5kg efter att ha haft exakt samma vikt i nästan 10 år. Så visst börjar det ta ut sin rätt. Och jag tänker på insidan av min kropp.... allt fett som lagras, alla gifter, all glutamat.

Jag vill sluta! Men jag kan inte Känner mig så hjälplös. Har försökt sluta tusen gånger. Jag mår riktigt dåligt över detta.

Jag har inte särskilt mycket sug efter sötsaker... äter väldigt sällan godis. Men det är chips som jag inte kan motstå. Jag kan ibland ersätta chipsen med popcorn vissa kvällar i nödfall.

Seriöst, det har ibland gått två veckor då jag ätit chips _varje kväll_. Det är sjukt!

Någon annan som haft sånt här problem?
    Vad gör man?
    Vart vänder man sig?
    Har jag en ätstörning?
    Hur slutar jag?
    Varför gör jag så här?

Vill nämna också att jag är rökare, beroende av ciggaretter. Jag vill såklart sluta röka också, har försökt flera gånger utan att lyckas. Men när jag tänker på att sluta med chipsen så brukar jag tänka "men jag har iallafall chipsen" eller tvärtom. Sjukt!!!!! VAD SKA JAG GÖRA??

Snälla hjälp.

• Svar på tråden Jag tror att jag är chipsberoende!!!
  • Anonym (chipsoman)

puffar!

• Anonym (chipsoman)

Snälla, någon??

• Anonym (jag)

Det hade kunnat vart jag som skrivit det där!
    Är exakt som du!
    Fast jag är överviktig, har vart det i ca 5 år, var smal som en sticka innan.
    Det gick fort upp kan jag säga.
    Vet inte vad vi ska göra, vill också ha tips.

• Anonym (chipsoman)
    Anonym (jag) skrev 2010-01-09 23:20:54 följande:
    Det hade kunnat vart jag som skrivit det där! Är exakt som du! Fast jag är överviktig, har vart det i ca 5 år, var smal som en sticka innan. Det gick fort upp kan jag säga. Vet inte vad vi ska göra, vill också ha tips.
    Har du också problem med just chips?

För mig är inte oron över hälsan värst egentligen... det värsta är själva beroendet, att man inte "kan" sluta, att man styrs av det. Lånar pengar av mamma för att köpa chips tex. Känns så extremt. Och den senaste tiden är jag egentligen inte ens sugen på chips. Har blivit trött på det nu. Men köper ändå. Blääääääää. Varför ??
  • Anonym (jag)

Så gör jag med, lånar pengar för att köpa chips, helt sjukt!
    Måste alltid ha det hemma ifall att jag vill ha.
    Som du säger; popcorn duger i nödfall men annars är det chips o inget annat.
    Är inte alls förtjust i kakor, godis eller liknade.
    Jätte jobbigt är det om man är bortrest tex och jag inte kan äta mina chips när jag vill.
    Brukar ha med mig pringels, det prasslar inte när jag smygäter.
    Är låter verkligen helt sjukt men så är det!

• Anonym

Ett tips för att få chipsen lite nyttigare så det inte ska kännas så farligt att äta de och du kommer inte orka äta lika mycket är att göra hemgjorda. Du kommer inte orka göra lika många vilken slutar med att du äter mindre av de, det blir mycket billigare och nyttigare. Kanske värt att prova det?

• Anonym (chipsoman)
    Anonym (jag) skrev 2010-01-09 23:31:17 följande:
    Så gör jag med, lånar pengar för att köpa chips, helt sjukt! Måste alltid ha det hemma ifall att jag vill ha. Som du säger; popcorn duger i nödfall men annars är det chips o inget annat. Är inte alls förtjust i kakor, godis eller liknade. Jätte jobbigt är det om man är bortrest tex och jag inte kan äta mina chips när jag vill. Brukar ha med mig pringels, det prasslar inte när jag smygäter. Är låter verkligen helt sjukt men så är det!
    Ibland när jag köpt chips o tex lyxat till med dip också o planerat sitta framför en film o äta en kväll. Så ringer en kompis eller min pojkvän o vill komma över. Då blir jag nästan lite arg, tänker "åh nej nu förstör de min chips-kväll", för jag vägrar dela med mig av chipsen, låter hellre chipsen vänta till nästa kväll så jag kan äta ifred.

Har du planer just nu på att sluta?
  • Anonym (chipsoman)
    Anonym skrev 2010-01-09 23:34:31 följande:
    Ett tips för att få chipsen lite nyttigare så det inte ska kännas så farligt att äta de och du kommer inte orka äta lika mycket är att göra hemgjorda. Du kommer inte orka göra lika många vilken slutar med att du äter mindre av de, det blir mycket billigare och nyttigare. Kanske värt att prova det?
    Jag har tänkt på det, men det känns inte som någon lösning. Kommer tröttna direkt o gå o köpa chips istället.
  • Tess m flera

En till här...chipsberoende alltså.....minst 2-3 påsar i veckan.....vet inte hur man skall kunna sluta heller....det är ju så gott men så satans onyttigt

• Anonym (jag)

Men vad konstigt, exakt så är jag också!
    Andvänder tom utrycket " chipskväll".
    Jag har tröttnat på chips i perioder men det kommer ju alltid nya sorter som jag fastnar för så kör jag på dom ett tag för att sedan återgå till mina klassiker.
    Vet att jag verkligen borde sluta med chipsen eller åtminstånde minska till en dag i veckan eller liknade men för mig är det allt eller inget som gäller. Det funkar tex inte att bara äta 50g då kan det lika gärna vara.
    Ska ta tag i vikten snart igen och då måste jag ju sluta.
    När jag försöker gå ner i vikt är väl egentligen dom enda perioderna som jag inte äter chips.

Svar på tråden Jag tror att jag är chipsberoende!!!