• Anonym (chipsoman)

Jag tror att jag är chipsberoende!!!

Kan man vara det?

Det låter säkert jättelöjligt & ter väl sig som en bagatell jämfört med andra trådar i "missbruk" där folk har problem med alkohol, droger osv.

Men jag känner mig iallafall väldigt hjälplös och jag behöver hjälp & råd!

Jag har alltid tyckt om chips, vi brukade äta som "fredagsmys" hemma när jag var liten. Men sedan 1-2 år tillbaka så har jag ätit chips nästan varannan dag. Vissa perioder varje dag. När jag har försökt sluta så har jag väl klarat en vecka max. Sen skiter det sig, jag släpper allt & sticker iväg till affären o köpet. Ibland köper jag när jag mår dåligt, för att trösta. Ibland köper jag när jag mår bra, för att fira. Ibland köper jag fast jag inte ens är sugen.

När jag äter så brukar jag äta ca 200gr + 0,5 liter coca cola och oftast en skål med dip.

Jag mår så dåligt pga detta. Känner alltid dåligt samvete efteråt. Jag är inte tjock alls, väger 55kg och är 1,57cm. Har alltid varit smal. Men på ett år har jag lagt på mig 5kg efter att ha haft exakt samma vikt i nästan 10 år. Så visst börjar det ta ut sin rätt. Och jag tänker på insidan av min kropp.... allt fett som lagras, alla gifter, all glutamat.

Jag vill sluta! Men jag kan inte Känner mig så hjälplös. Har försökt sluta tusen gånger. Jag mår riktigt dåligt över detta.

Jag har inte särskilt mycket sug efter sötsaker... äter väldigt sällan godis. Men det är chips som jag inte kan motstå. Jag kan ibland ersätta chipsen med popcorn vissa kvällar i nödfall.

Seriöst, det har ibland gått två veckor då jag ätit chips _varje kväll_. Det är sjukt!

Någon annan som haft sånt här problem?
    Vad gör man?
    Vart vänder man sig?
    Har jag en ätstörning?
    Hur slutar jag?
    Varför gör jag så här?

Vill nämna också att jag är rökare, beroende av ciggaretter. Jag vill såklart sluta röka också, har försökt flera gånger utan att lyckas. Men när jag tänker på att sluta med chipsen så brukar jag tänka "men jag har iallafall chipsen" eller tvärtom. Sjukt!!!!! VAD SKA JAG GÖRA??

Snälla hjälp.

• Svar på tråden Jag tror att jag är chipsberoende!!!
  • Grönögat
    Pelargonen skrev 2010-01-10 16:59:21 följande:
    Jag tror inte att man kan vara chipsberoende. Inte heller sockerberoende. Däremot tror jag att man kan ha ett enormt sug efter saker och ting och tillsammans med en något för svag karaktär och dålig självdiciplin kan det ha förödande konsekvenser för kroppen.
    Sant. Jag har definitivt urdålig karaktär vad det gäller chips men jag tror att det är mer än så, det sug jag känner kan liknas vid suget efter en cigarett men om det beror på att jag har triggat belöningscentrat i hjärnan eller på att jag har någon brist det vet jag inte, kanske en kombination ja och plus min dåliga karaktär då.
  • Anonym

LCHF är en diet där man knappt äter några kolhydrater bland annat. Chips går alltså bort pga för mycket kolhydrater = potatisen plus all glutamat o fel fettsorter!

• Anonym (chipsoman)

Jag bestämde mig förut idag. ALDRIG mer chips! Inte ens ostbågar eller popcorn (undantag bio).

Jag har tänkt på chips mycket idag. Känt mig sugen. Men jag har hållit emot.
    Tog tre knäckemackor med härliga pålägg förut & ett stort glas kall mjölk. Just nu äter jag apelsin

I will do it.

Chips är bläääääää dåligt för kroppen, det är gift!

• Pelargonen
    Anonym (chipsoman) skrev 2010-01-10 20:58:56 följande:
    Jag bestämde mig förut idag. ALDRIG mer chips! Inte ens ostbågar eller popcorn (undantag bio). Jag har tänkt på chips mycket idag. Känt mig sugen. Men jag har hållit emot.Tog tre knäckemackor med härliga pålägg förut & ett stort glas kall mjölk. Just nu äter jag apelsin I will do it.Chips är bläääääää dåligt för kroppen, det är gift!
    Du kommer klara det! Jag hejar på dig!
  • Anonym (chipsoman)
    Pelargonen skrev 2010-01-10 21:24:53 följande:
    Du kommer klara det! Jag hejar på dig!
    Åh, tack Jag har klarat två dagar utan chips nu!!! Utan annat "skräp" också faktiskt. Äter knäckemackor och frukt på kvällarna, funkar rätt bra faktiskt!

Jag har gjort upp dessa regler.
    ALDRIG mer chips med ETT undantag per år, vilket är Eurovision song contest finalen Inget annat snacks är tillåtet, endast popcorn på bio.
  • Anonym

Jag gråter av skratt, du anser alltså att du inte kan unna dig lite chips för att du hhmm ser fram emot tillfället som du arrangerar för avkoppling ? hahahahahahaha
    Trots att du verkligen inte lider av ditt så kallade "missbruk" och håller idealvikten så anser du att det är "gift"?
    För guds skull människa, lev ditt liv så som du mår bra av och sluta upp med skitet du håller på med.

• Anonym (chipset)

Hahahha TS förlåt men jag sitter här och ASGARVAR!

"blir arg på mina kompisar för att dom avbryter min chipskväll"
    "hoppar över middagen för att göra chipskvällen mer njutningsfull"

Hahahha, underbart.

Här har du en till med chipsberoende, förresten! Kunde lika gärna varit jag som skrev det där, så egentligen sitter jag och skrattar åt mig själv.

Är 173 lång och väger 60 kg, så jag lider inte utseendemässigt av mitt "beroende". Men oj vad man mår dåligt psykiskt när man inte får öppna den där chipspåsen, och när man väl har öppnat den.. Suck! För att inte tala om hur dåligt kroppen mår på alla onyttiga små friterade tunna potatisskivor..

Igår åt vi chips, sambon tvättade i tvättstugan så jag skulle vänta på honom tills han blev klar innan jag öppnade påsen, blev otålig för att det tog längre än beräknat, och när han sedan gick ut för att prata i telefon med sin mamma så blev jag nästan förbannad för att tv-programmet hade rullat i 20 minuter utan att chipsskålen stog på bordet haha.. Så tragiskt.

Förresten, läste något om hemmagjorda chips, någon med recept? Kan ju klart vara värt att testa.

• k a t t a
    Anonym skrev 2010-01-12 00:02:05 följande:
    Jag gråter av skratt, du anser alltså att du inte kan unna dig lite chips för att du hhmm ser fram emot tillfället som du arrangerar för avkoppling ? hahahahahahaha Trots att du verkligen inte lider av ditt så kallade "missbruk" och håller idealvikten så anser du att det är "gift"? För guds skull människa, lev ditt liv så som du mår bra av och sluta upp med skitet du håller på med.
    Men det är väl uppenbart att man inte mår bra om man går och tänker på ett enda livsmedel under en stor del av sin vakna tid och att man inskränker sitt sociala liv till förmån för tvångsmässigt ätande?
  • Anonym
    katta4 skrev 2010-01-12 00:19:20 följande:
    Men det är väl uppenbart att man inte mår bra om man går och tänker på ett enda livsmedel under en stor del av sin vakna tid och att man inskränker sitt sociala liv till förmån för tvångsmässigt ätande?
    "skapar" man sig ett missbruk så finns det en risk att man inte mår bra av den.
    Om an däremot omvandlar sitt "missbruk" till nått mer lätthanterligt som en påse chips framför en bra film så blir det lite nog lite mer lättsmält :D
Svar på tråden Jag tror att jag är chipsberoende!!!