• Tezz81

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

Vi som fått bebis/hade BF i September 2008 Del 7

Här är en tråd för alla oss som hade BF eller fick barn i Aug/sept 2008.

Här diskuteras högt och lågt och mycket!!!

Den enda regeln vi har är att vi respekterar varandra även om vi kanske inte alltid håller med varandra.
    Och självklart stöttar och peppar vi varandra när det behövs.

Så kliv in och blurra på.

BILDTRÅD:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m43307424.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m40494328.html (gammal)

FIKATRÅD:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m42045628.html

GULDKLIMPARNA
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m41430350.html

FACEBOOK:
    www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=51182415926

BLOGGAR:
    www.jenny5.blogg.se
    www.tobiq.blogg.se/nyblogg
    sabinesblogg.blogspot.com/
    skumling.blogg.se
    rackarungar.blogspot.com
    isis79.blogspot.com
    webmosterhelene.blogspot.com
    www.skralte.blogspot.com
    winnertaco.blogg.se
    hugo080810.blogspot.com
    klutt.blogspot.com
    www.MammaKiZnic.blogg.se
    trebanrsmamma.blogg.se
    carolinazenkert.blogspot.com
    www.freewebs.com/alexandraomma
    saliwi.blogspot.com
    enprinsenprinsessaochvi.blogspot.com/
    www.minimie-skrivkramp.blogspot.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 10:29
    bloggalvin.wordpress.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 08:59
    Gamla Gravidtrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-234/m35934052.html

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m33623119.html

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m30846197.html

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m28258094.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-05 08:00
    NY FIKATRÅD Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m44546909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-27 15:17
    leelooos.blogg.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-30 08:42
    NY BILDTRÅD!
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m45917178.html
    Jonatan04, Linnéa08
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 22:46
    Tråd nr 5:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m48193011.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 22:48
    bildtråd nr 5:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48216303.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-28 21:43
    Här är syskon bf tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m51086465.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-28 21:47
    NY BILDTRÅD!
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m51086634.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 09:11
    knastrolls blogg
    knastrollpysslar.blogspot.com/
  • Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7
  • skogsbollen

Oj, var inte Maja toktrött på kvällen då? Vi försökte hålla Alvin vaken en dag då han sovit för länge på morgonen, men oj, vilket övertröttsutbrott det blev på kvällen sen.

Så lugnt det är här i tråden nu.... Jag har säkert skrämt iväg folk med mina mastodontinlägg

Bara för det så kommer här ännu ett....
    ....med VÄDJAN om tips och råd. Alltså, vårt lille charmtroll håller på att gå oss på nerverna. Maken till "trots", eller vad vi nu ska kalla det, och vilja och starka känslor trodde jag inte var möjliga i en sån liten kropp. Han kommenderar andra, barn som vuxna, får utbrott vid maten, vid blöjbyte, vid påklädning, vid avklädning och allt är INTE, INTE, INTE. Priset tog han dock häromkvällen när Reinfeldt babblade på TV:n; "pojken FÅ inte pjata!!!".

Förr var det mestadels på hemmaplan och inte alls så ofta, men de senaste dagarna har det escalerat nåt enormt och nu har det även börjat på dagis :/ Igår hade han varit arg och ledsen hela dagen, skrikit och gråtit och verkligen försökt styra sin omgivning och i morse märkte vi hur han började så fort han kom dit; "melke inte sitta dää!!, "ja HA den bilen" osv. Är så rädd för att han inte ska bli omtyckt

Hur hanterar ni, eller skulle hantera sånt? Vi rannsakar såklart oss själva och funderar på om vi misslyckats med vår uppfostran, att vi varit för eftergivna. Tycker verkligen det är skitjobbigt! Jag kan klara av det hemma, men när det nu är även på dagis, ja då blir jag förtvivlad och rädd för att de ska tycka illa om honom.

• Knastroll82

Skogsbollen> Liam trotsar han med, men inte i samma utsträckning aom Alvin. Jag har just inga tips att ge, förutom att hålla ut. Liam har ett "naughty corner", där han får sitta (helt ignorerad) 2 minuter i en stol när han gör otyg, sen förklarar vi vad han gjort fel och kramas, sen är det bra.

• j 3 n N y

Skogsbollen: Jag kan förstå er frustration, även om vi (ännu...?) inte har det likadant här hemma. Alvin testar ju sin omgivning nu, bygger starkare relationer till er och dagis. Jag hade nog bara försökt att ignorera all utspel om "nej" hemma, svarat "nähä" och sen gått vidare. Valt striderna, påklädnad t.ex. kan man ju inte strunta i så då får man bli osams vid sådana tillfällen då. Prata med dagisfröknarna så att de vet att ni också tar det här på allvar, de kanske har tips på verktyg och metoder att bemöta honom när det krisar som mest? Usch, jag vet inte blir bara en massa svammel. Så enkelt att skriva och tänka en massa saker som låter jättefint men när man är mitt i det är det ju jättesvårt. Och jag tror inte att de kommer tycka illa om honom på dagis, de har ju haft massvis av 2-åringar som gått igenom likadana saker. Hoppas det inte håller i sig alltför länge och att ni snart har tillbaka er gosiga 2-åring.

Molly 080901 ~ Otto 100722
  • Lappen

grattis cajsa.

Ristin fick bricanyl idag kan ev vara allergi...Men får se om hon får sådana här besvär igen så ska det bli allergitest

• j 3 n N y

Lappen: fick hon bricanyl mot hosta? Vi har också använt det på Molly och även inhalator mot misstänkt förkylningsastma. Får se om det kommer tillbaka nu i höst. Hoppas ristin slipper allergi

• cassis23

Skogsbollen: Cajsa trottsar inte alls så, hon kan va "Mild" med att allt är hennes "mitt mitt mitt" men de säger vi bara NEJ den är inte din och sen får de va bra. Men som sagt de är typ de ända hon förösker bestämma med. Ibland gnäller hon om hon inte får som hon vill men då förklarar vi NEj och varför och sen (låter hemskt) "ignonerar" hennes gnäll för att visa att man får ingen uppmärksamhet av att gnälla sig till saker och de funkar faktiskt jätte bra. Hon gnäller sällan när de är nått för hon har lärt sig att de inte hjälper.

• Baypower

Skogsbollen: Vi har också en liten "naughty spot" där Felix får sitta om han gjort något riktigt dumt. Just nu väljer vi dock våra strider. Felix har precis fått en lillebror så mycket av hans utspel är jag övertygad om beror på att han vill ha uppmärksamhet. Vår bvc-sköterska sa en del ganska bra saker när vi frågade om hur vi skulle hantera Felix och hans trots just nu. Hon sa att barn i den här åldern knarkar uppmärksamhet, framförallt om de fått småsyskon. De gör ingen skillnad på negativ och positiv uppmärksamhet vilket innebär att man lätt kan hamna i en ond cirkel där barnet fortsätter göra "dumma" saker för att han eller hon får uppmärksamhet då. Hon rådde oss att backa lite vad gäller regler, även om det är svårt. Allt kanske inte är livsviktigt att bråka om utan kan ignoreras istället. Bestäm vissa regler som ni känner att ni inte kan avvika från och låt övriga bero - och skit i vad andra tycker och tänker. Alvin kommer absolut inte bli illa omtyckt på dagis, det kan jag lova.

• skogsbollen

@Yohanna:
    Kul att du hittade tillbaka och grattis till liten i magen :)

@cassis, eller till Cajsa snarare:
    Stort grattis på 2-årsdagen! Så stora de har blivit nu. Hjälp!

@sjögurka:
    Inte alls svammel
    Hade tänkt ta en diskussion med dagisfröknarna i em, om de hinner. Kan nog vara bra, som du skriver, att visa att vi oxå tar det på allvar och, framför allt, få lite tips. Den 26 okt erbjuder förskolan ett föredrag om gränsdragning. Längtar dit. Vi ska bl.a få se en film med Jesper Juul, samt diskutera med personalen om gränser hemma och på dagis. Önskar det var NU idag, typ.

Vi försöker undvika så många konflikter som möjligt, men som sagt, en del fajter måste vi ju ta. Vi t.ex försöker vi låta honom hjälpa till och göra saker själv i den mån det går, vi "leker" av blöjan, gör en rolig grej av att vara nakenfis osv osv och därför är jag rädd för att vi ibland är för mesiga. Däremot tar vi gärna konflikter som handlar om att han inte får ett kex till, och i de fallen blir det sällan långvariga utbrott, utan han köper läget ganska fort.

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7