Inlägg från: skogsbollen |Visa alla inlägg
  • skogsbollen

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

Vilken härlig helg det varit. Varmt och gott :)
    Jobb en vecka till, sen väntar fem veckors semester.

Alvin har verkligen hakat upp sig på det där med snopp och inte snopp, som jag berättade tidigare. I fredags när jag hämtade gossen på dagis, så berättade dagisfröknarna (eller förskolepedagogerna dårå :) att de efter mycket om och men fått Alvin att ta av sig blöjan och springa naken i vattenspridaren och så sa de att han tyckt det varit jättekul och sprungit runt och dragit sig i snoppen. När Alvin då hör ordet "snopp" så säger han "mamma ha inge snopp, mamma ha snippa ställe"

Så, vad kallar ni, eller tänker kalla när det kommer på tal, den kvinnliga motsvarigheten till snopp? Jag tycker snippa låter sådär, men samtidigt kan jag inte komma på nåt bättre, så vi har kört på det.

• skogsbollen

Det där är nog väldigt olika beroende på vad barnen intresserar sig för. Alvin babblar väldigt mycket..... När han började förskolan vid 16-månaders ålder sa han enstaka ord, där det knappt gick att förstå vad han menade. Sen fullkomligt exploderade det och nu pratas det mycket och man märker att han inte bara härmar, utan han tänker vad han ska säga. Men även om de nu inte SÄGER så många ord så FÖRSTÅR de ju hutlöst och förvånande mycket.

Alvin sjunger ibland, men han kan inte melodier för fem öre, utan han pratar fram sina sånger, dvs de sånger han lärt sig någorlunda. Prata är lixom hans grej, det han tycker är kul, så han lägger ingen större energi på att lära sig att klä på sig själv t.ex (förutom Foppa-tofflorna då :)

• skogsbollen

En liten fråga till er som har fler än ett barn, eller till er som väntar nu:
    Har ni några bra tips angående syskonvagnar, eller hur tänker ni som väntar göra sen när "liten" kommit? Vanlig vagn och ståbräda? 

• skogsbollen

Tycker Alvin är så liten nu... kan inte riktigt fatta att han, om allt går hela vägen, ska bli storebror. Tycker ju fortfarande att han är en liten bebis :) men han kommer ju faktiskt vara 2 år och 3 mån när det blir dax, så nog borde det räcka med ståbräda för honom oxå.

• skogsbollen

"snippa" verkar vara vedertaget. Vet de sa det på förskolan oxå. Tar väl en stund för en själv att vänja sig vid det bara.

@Karlstadtös:
    Ann-Charlotte måste vara knepigt. Det måste vara kul för de små liven när de märker att det de säger ger effekt, typ att man ska hämta nåt. De börjar köra med oss tidigt :) "Pappa hänta banbán" har varit standardfrasen sådär klockan 3 mitt i natten hos oss den sista tiden. Inatt kom gossen på att han inte hade några strumpor på sig, "Annin ha inga stumpo på dej"... å sen "banbánen ha inge skal på dej, den taaasi den banbán", dvs bananen var trasig för att den inte hade nåt skal. Svårt att inte skratta då, mitt i natten till trots :)

• skogsbollen

@sjögurka:
    Kul att höra nån mer som inte heller säger 'L' på vissa ställen, utan 'N' istället.
    Alvin - Annin
    bulle - bunne
    Molly - monny

men:
    Alvin lite ledsen - Annin lite lessen, dvs i början på ord funkar 'L' utmärkt.

• skogsbollen

@Saza:
    Klart det är det viktigaste att de kan göra sig förstådda. Allt är ju normalt, så man kan nog inte säga att nån är före eller efter.

@Sjögurka:
    Håller tummar för bebis i det snaraste :) Så spännande!

@cassis:
    Finfin liten mage. Tycker det är så kul att ha hunnit vara här i tråden igen, läsa om alla "bebisar" som blivit så stora nu, samt få följa även en andra graviditet hos flera av er. Spännande!

@karlstadtös:
    Vi är dåliga på att dokumentera egentligen, men Alvin skriver blogg, i första hand för att hålla mor- och farföräldrar och andra intresserade uppdaterade om hans liv, men även som en liten dagbok för oss, att läsa och minnas och skratta åt. 

• skogsbollen

@sjögurka:
    Nu har jag gissat i din blogg :)

• skogsbollen

Håller med Jenn. Hade oxå gärna träffat er alla här i tråden.

@sjögurka:
    Fattar inte vad du gjorde på FL i natt. Du skulle ju ligga på BB och föda barn då!! Hmpf

Förr brukade Alvin oxå kasta mat. Nu gör han det om han är trött och arg, ibland om han är för hungrig, dvs så hungrig att han blir förbannad, eller om han bara känner för att vara lite busig. Men tack och lov har han alltid haft matlust. Är det typiskt grabbigt att gilla mat? Hör många av mina kompisar som har döttrar som matvägrar. Vet att både syrran och jag var jättedåliga på att äta när vi var små, så min mamma verkligen älskar att se Alvins matlust.

@Lia:
    Hjälp! Vilken mardrömskänsla. Vad mycket du måste ha hunnit tänka på de få sekunder det tog tills du märkte det var lugnt. Hemskt!

• skogsbollen

@sjögurka:
    Spännande! Håller tummarna för att det verkligen är på gång :)

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7