Inlägg från: Karlstadtös |Visa alla inlägg
  • Karlstadtös

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

Yohanna1985 skrev 2010-09-08 08:26:43 följande:
    Wow, gled in här av en ren slump! Jag var med i den första tråden i den här "serien". När jag väntade min son med bf i september 2008! 
    Jag gled iväg från familjeliv ganska ordentligt efter förlossningen då jag mådde fruktansvärt dåligt av olika anledningar.

Vad coolt att så många verkar ha fått syskon! Vi väntar syskon nu, är i vecka 13

Ville bara kika in och säga grattis till alla tvåbarnsmammor! :)
    Grattis!
  • Karlstadtös
    cassis23 skrev 2010-09-08 08:43:34 följande:
    Idag fyller Cajsa 2 år
    Grattis Cajsa!
  • Karlstadtös
    skogsbollen skrev 2010-09-08 09:08:20 följande:
    Oj, var inte Maja toktrött på kvällen då? Vi försökte hålla Alvin vaken en dag då han sovit för länge på morgonen, men oj, vilket övertröttsutbrott det blev på kvällen sen.

Så lugnt det är här i tråden nu.... Jag har säkert skrämt iväg folk med mina mastodontinlägg

Bara för det så kommer här ännu ett....
    ....med VÄDJAN om tips och råd. Alltså, vårt lille charmtroll håller på att gå oss på nerverna. Maken till "trots", eller vad vi nu ska kalla det, och vilja och starka känslor trodde jag inte var möjliga i en sån liten kropp. Han kommenderar andra, barn som vuxna, får utbrott vid maten, vid blöjbyte, vid påklädning, vid avklädning och allt är INTE, INTE, INTE. Priset tog han dock häromkvällen när Reinfeldt babblade på TV:n; "pojken FÅ inte pjata!!!".

Förr var det mestadels på hemmaplan och inte alls så ofta, men de senaste dagarna har det escalerat nåt enormt och nu har det även börjat på dagis :/ Igår hade han varit arg och ledsen hela dagen, skrikit och gråtit och verkligen försökt styra sin omgivning och i morse märkte vi hur han började så fort han kom dit; "melke inte sitta dää!!, "ja HA den bilen" osv. Är så rädd för att han inte ska bli omtyckt

Hur hanterar ni, eller skulle hantera sånt? Vi rannsakar såklart oss själva och funderar på om vi misslyckats med vår uppfostran, att vi varit för eftergivna. Tycker verkligen det är skitjobbigt! Jag kan klara av det hemma, men när det nu är även på dagis, ja då blir jag förtvivlad och rädd för att de ska tycka illa om honom.
    Jag har inget bra råd, mer än att visa att han inte får som han vill och markera att andra får göra vad de vill inom rimliga gränser. Jag tror mest han testar era, för att se ur stor makt han har. Felicia kör med mig, men jag ger bara med mig om det känns rimligt. Annars får hon skrika och det kan hon göra länge. Brukar gå över fortare om vi låter henne vara tiils hon lugnat sig.
  • Karlstadtös
    skogsbollen skrev 2010-09-08 22:33:13 följande:
    @Taneli:
    Men hjälp, vilken fruktansvärd granne. J-ar vad förbannad jag skulle bli. Klarar man inte av sånt så ska man tusan inte bo i lägenhet. Då får man flytta ut i en stuga i skogen, eller nåt, tycker jag. En sak om det skriks varje natt, men som förälder är det ju inte heller mycket att göra åt, typ med små kolikbebisar i början osv. Påminner lite om en god vän till mig. Hon har en son som snart blir 2,5. När sonen var runt 1,5 så var det mycket skrik om dagarna ibland, både glada skrik och arga. Sen en dag står grannen utanför dörren, även hon en mamma som man kan tycka skulle ha lite förståelse...  å frågar om min kompis behöver hjälp med sin son (????) Dessutom med idiotkommentaren "från en mamma till en annan..." å sen en massa härj om hur onormalt mycket kompisens son skriker, att kompisen måste sätta gränser osv, osv. Suck!

Mardrömshämtning på dagis idag. Usch! Jag kom lite tidigare än vanligt och alla barnen var i tamburen på väg att klä på sig. Alvin börjar "härja" med en gång. Skriker "NEEEEJ, NEEEEJ" och gråter och kastar sig på golvet. Jag säger till honom att vi ska klä på oss och åka hem, så jag lyfter ut honom till skohyllorna och han får själv ta sina skor från hyllan. Givetvis vill han ta på dem själv oxå, men kardborreknäppningen bråkar när han ska öppna skon och jag försöker hjälpa honom... vilket gör att det tar hus i helvete. Han blir helt oresonlig, skriker och är förbannad. Samtidigt står 4 andra barn där och tittar med stora ögon på oss, några av dem säger stolt "titta, jag kan" och tar på sig sina skor, vilket gör Alvin än mer upprörd. Två fröknar är där oxå och jag känner mig som jordens sämsta förälder.
    Försöker fråga dem om det är likadant när inte jag är där, men då är det tydligen inte lika uttalade utbrott (skönt det åtminstone) och sen frågar jag vad de gör i såna här situationer.En liten fröken säger klämkäckt "det är bara att tvinga på dem skorna, eller ta barnet under armen och gå"... Inte jättelätt med känningar av foglossning, kan jag säga. Anledningen till att han var så förbannad var ju att han ville kunna själv, men att det inte gick. Tvinga honom eller bli arg känns så fel.
    Nåväl, jag fick ta skorna i handen, Alvin på höften och bära honom till bilen medans han fortsatte att gasta. Jag gjorde ett försök på vägen att sätta ner honom och låta honom försöka ta på skorna, men han var fortfarande för upprörd. Väl vid bilen klättrar in snällt in och sätter sig till rätta i sin stol, men fortfarande skrikande... Tar den ena skon efter den andra, öppnar demonstrativt kardborreknäppningen och kastar skorna åt sidan, för att visa att han minsann visst kan. Sen var det bra med det... han hulksnyftade en stund efteråt bara.

Efter det har han varit totalt förändrad hela kvällen, jordens goaste lille unge. Det var som att han var tvungen att få ut allt ur kroppen, en urladdning helt enkelt. Vi åkte till Granngården, köpte oss varsin glass och satte oss i solen och kikade ut över maskinparken där det var både gaffeltruckar, traktorer och lastbilar som körde runt. Lycklig kille!

På kvällen när hans pappa byter blöja på honom, så säger han "jag vill va hemma mamma pappas hus". Usch! Han har det tufft om dagarna, den lille grabben :/ Bävar för dagis imorrn och är rädd att jag kommer att känna mig spänd och påverka honom negativt.
    Felicia får också sånna där utbrott ibland, mmen kan honm inte få som hon vill försöker vi förklara, avleda och trösta, men går det inte så får hon skrika. Inatt ville hon att jag skulle hämta nappen som honm slängt iväg, när pappa gjorde det blev hon vansinnig och vrängde den i väggen på andra sidan rummet. Hon har humör!
  • Karlstadtös

Felicia har haft det jobbigt med lämningarna på dagis och sagt "åka hem" redan innan vi åkt hemifrån. Sen har hon gråtit riktigt mycket och hängt sig fast i mig. Men sen när jag gått går det bra och hon börjar leka. "Pappa kommer sen" hade hon sagt en dag. Nu idag grät hon inte utan snyftade bara en gång och sa "mamma kommer sen". Kändes bra, hoppas det blir bättre nu. Har ju varit som en ny inskolning då hon varit hemma tre månader i sommar.

• Karlstadtös
    Jenn83 skrev 2010-09-10 11:28:12 följande:
    Måste bara få skryta lite om min dotter
    Nu är hon helt blöjfri dagtid! Ja, utom när hon sover. Och det går faktiskt bra. Nån enstaka dag har vi fått med blöta kläder från förskolan, men de flesta dagar har det inte hänt några olyckor. Och igårkväll visade hon att det nog går bra att vara blöjfri när vi är och handlar o.d. Vi var på Maxi rätt sent, meningen var att hon skulle sova i vagnen, så hon hade pyjamas och blöja. Men hon vaknade och gick runt en massa. Plötsligt ropade hon "Kissa, kissa". Först tänkte jag vara lat och säga till henne att hon kunde kissa i blöjan, men sen insåg jag att det var ju ett bra tillfälle att prova kissa "iväg". Så vi snabbade oss ut till toan och hon kissade, och inget hade kommit i blöjan! 
    Vad duktig hon är!
  • Karlstadtös

Min stora kille fyllde 6 år idag. Svårt att fatta!

• Karlstadtös
    Vangelia skrev 2010-09-12 10:04:44 följande:
    Är det många 2 åringar här som lärt sig gå på pottan eller försöker iaf?

Nelly har NOLL intresse av pottan, vi har låtit henne springa naken inne om dagarna men verkar inte som om hon ens märker att hon blir kissis. Utan bara oj... när det kommer på golvet och blir lite olycklig över det. När det är dags för nummer två så säger hon till men vill ha en blöja... så vad göra? Fortsätta kissa på golvet eller avvakta ett tag?
    Felicia vet när hon bajsat och kissat, men vill inte sitta på pottan. Gör ingen grej av det, det kommer när det kommer. Sonen var 3,5 år när han va blöjfri.
  • Karlstadtös
    Baypower skrev 2010-09-15 07:56:50 följande:
    idag fyller Felix 2 år!! Precis som alla ni andra kan jag inte fatta hur snabbt tiden gått. Felix firades i morse av mig, Dante och Vincent med skönsång, presenter och chokladbollar. Felix fick en pojkdocka, vattenfärger och penslar, en nova star-tröja och en stor grävskopa/traktor. Dockan, grävskopan och vattenfärgerna var succé medan det mjuka paketet snabbt lades åt sidan
    Grattis Felix!
  • Karlstadtös
    Jenn83 skrev 2010-09-15 23:24:47 följande:
    Vad ska ni ha för vinterskor? Till barnen? Tycker de flesta är snordyra...nån som hittat några prisvärda?
    Vi köper på Skopunkten åt båda barnen. De har funkat bra åt Jonathan alla år, och flera av dem är sparade till Felicia.
Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7