Inlägg från: mammaflickan |Visa alla inlägg
  • mammaflickan

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

pcalma skrev 2010-02-11 19:41:12 följande:
    Mammaflicka: Du kan redan nu skicka in ansökan!! Även om din son inte skulle få diagnosen så utreds han nu = att han har svårigheter!!Får han ingen diagnos så kan läkaren ändå skriva ner vilka behov han har o vilket merarbete som finns på samma papper som han skriver om sonen får diagnos!!Ang merkostnder.. Tänk på att det är själva merarbetet som är grunden till VB. Merkostnder (de du får godkända) är en liten liten del du får skattefritt av själva vårdibidraget.För att få rätt till merkostnder måste du ha vb. Då ska godkända kostnder vara ca 7000 kr/år drygt.Har du inget vb så kan du få enbart merkostndsdelen, då ska godkända kostnder uppgå till 12 eller 14 000.. kommer inte ihåg vilket.Skriv så pennan glöder redan nu om ALLT du gör med sonen som andra inte behöver göra med sina "standard"barn i samma ålder...Lycka till o fråga mer om du undrar:))
    Tack snälla för all informationen!
  • mammaflickan
    sommarblommor skrev 2010-02-13 11:05:26 följande:
    Idag är vår tredje dag med concerta på min son. Har verkligen haft underbara dagar än så länge. Märker en enorm skillnad på uppförande , harmonisk, glad dessutom.Är det viktigt att ta medicinen samma tid varje dag? Tänkte på helger och vardagar.
    Å va underbart o höra! Blir så glad för er o er sons skull!
    Jag har en son under utredning så har inget barn som medicinerar, men har däremot adhd själv o tar concerta. Jag brukar ta den ungefär samma tid, tar en på mornen o sen en tilläggsdos mitt på dagen. Tidpunkten man tar den är inte superviktig, tänker att om ni vill sova lite sovmorgon på helgen så är det inte så att man måste stiga upp tidigare för o ta medicinen. Men, mitt råd är att fråga hans läkare, så får du bäst svar anpassat till just din son.
    Lycka till i fortsättningen, jag blev så himla glad av ditt inlägg, att din son mår bra o är glad!! Det betyder ju allt, eller hur!
  • mammaflickan
    TwistedSister skrev 2010-02-13 12:10:59 följande:
    Tänkte precis beklaga mig att jag är så förbannat trött på att man aldrig kan göra någonting annat än sitta hemma vid teven utan att det ska resultera i vredesutbrott och att man blir slagen och sparkad på tills I får komma hem och sätta sig framför teven igen, men jag har iaf inte haft en sån morgon som du Trollet Ludenben. Förstår att du är trött. I var mer så förut nu under sista halvåret känner jag att han snarare nästan blivit för passiv, sitter bara uppslukad av teven hela tiden och inget annat är roligt. Jag tänker precis beslagta antennsladden och kan tänka mig att lämna ut den en timme om dagen lagom till bolibompa. Tänkte höra med er bara om ni tycker det verkar vara en bra idé? Tappade precis alldeles humöret här och stängde av teven för honom efter han kastat omkull lillasyster i golvet då hon råkade gå framför teven. Så I sprang runt några varv i vardagsrummet och svor å rev omkull grejer sen försvann han in på sitt rum. Som tur är äger vi inte några ömtåliga saker sen flera år tillbaka.Eh alltså jag ska förklara varför det oroar mig, för att han blir mer och mer sluten i sig själv. Har börjat stänga dörren till vardagsrummet och sitter härinne i mörker med fördragna persienner och tittar på tv, vill inte umgås med någon i familjen och skriker om vi öppnar dörren eller vill komma in i vardagsrummet. Han vill inte göra någonting annat än att sitta här själv. Det KAN inte vara nyttigt?
    Min första tanke är att det kan vara hans sätt att "skydda" sig. Jag har ju adhd själv, o det är ibland att man vill bara stänga in sig o skärma av, för man hör så mkt ljud, man hör ALLT i tillvaron, hela tiden, alla ljud samtidigt. Inte på samma nivå, men lika bra liksom. Svårt o förklara. Men jag kan känna mig attackerad av alla ljud i ett rum när jag är där. Jag hör alla som pratar, om en radio e på, tv, batterier, lampor, allt el som är på hörs, fläktar ja ALLT. Concertan hjälper att sålla ljuden för mig. Jag vet att det inte är nån tröst eller nåt råd har jag ju inte ens, men bara kanske en förklaring till varför din son stänger in sig. Han kanske har det som slags överlevnadsmetod. Jag brukar dela mitt liv hittills, i "trygga rutor", som jag skapat åt mig själv för o leva med adhd, innan jag visste att jag hade det. O de har inte alltid varit de mest hälsosamma metoderna, men jag har förstått att det har varit det jag har gjort.
  • mammaflickan
    mammaflickan skrev 2010-02-13 12:39:24 följande:
    Min första tanke är att det kan vara hans sätt att "skydda" sig. Jag har ju adhd själv, o det är ibland att man vill bara stänga in sig o skärma av, för man hör så mkt ljud, man hör ALLT i tillvaron, hela tiden, alla ljud samtidigt. Inte på samma nivå, men lika bra liksom. Svårt o förklara. Men jag kan känna mig attackerad av alla ljud i ett rum när jag är där. Jag hör alla som pratar, om en radio e på, tv, batterier, lampor, allt el som är på hörs, fläktar ja ALLT. Concertan hjälper att sålla ljuden för mig. Jag vet att det inte är nån tröst eller nåt råd har jag ju inte ens, men bara kanske en förklaring till varför din son stänger in sig. Han kanske har det som slags överlevnadsmetod. Jag brukar dela mitt liv hittills, i "trygga rutor", som jag skapat åt mig själv för o leva med adhd, innan jag visste att jag hade det. O de har inte alltid varit de mest hälsosamma metoderna, men jag har förstått att det har varit det jag har gjort.
    Ok jag ska fortsätta lite, fast jag är långrandig idag känner jag...
    Men, jag tänkte jag kan ju berätta va jag höll på med för isolerat som liten, kanske att du kan ge honom lite andra ideer än att bara sitta vid tvn.
    Om han kan läsa, kanske ge honom en läshörna, eller lyssna på cd-bok i lurar? Att ha nånstans i huset där han har en fristad liksom. Jättesvårt säkert o motivera ett litet barn som tycker han har hittat rätt, men som man kanske inte tycker är så nyttigt.
    Jag hade ju såna intressen som liten liksom, så ingen behövde ju tvinga mig. Jag var mkt för o va för mig själv, ritade, o spelade musik, läste o sånt. MEN, på nätterna helst! Där var det onyttiga i det antagligen, men det var ju då det var tyst runt mig så jag kunde koncentrera mig. Jag hade en orgel som jag hade lurar till så jag kunde sitta o spela i timmar, ensam med min orgel.
    Nä, det här blir nog flummigt. Men, tänker att han kanske kan hitta nåt annat intresse som han kan hitta ro i. Om du tycker det blir för mkt tv.
  • mammaflickan

Ja, det kanske kunde va nåt egentligen för er som har barn med adhd men inte har det själva. Att många med adhd hör precis allting. Man hör reläer som tjuter som ingen annan hör. Man hör saker som står på standby, o en massa små ljud hela tiden som andra kanske inte tänker på, men som kan vara väldigt stressande för en med adhd.
    Jag tänker att man kan ju kolla så man inte har onödiga såna ljud på hemma liksom.

• mammaflickan
    sommarblommor skrev 2010-02-13 12:06:11 följande:
    Ja,det betyder verkligen allt. Vi har varit så begränsade i allt vi ska göra. Bara att ta sig en snabbis till mataffären har varit en jätte procedur.Hoppas eran utredning kommer att bli bra. Går sonen i vanlig skola?Min son går i vanlig klass och har haft en otrolig tur med kunnig och förstående personal. Även hans skolkamrater är väldigt tåliga och förstående fast dom är så små.
    Ja, det låter ju underbart att han fick effekt av concertan. Sådär snabbt vände mitt liv också från dag ett med tabletten.
    Ja, min son går i vanlig skola, fk-klassen, han blir 7 till hösten. Vi har precis kommit till bup, i januari, o väntar nu på psykologen som kunde ta upp till 5 månaders väntan. Vi har sen 1,5 år tillbaks haft en barnneurolog som har ansvaret över utredningen, o han har gjort de första testerna o uteslutit de npf som har motorik o talsvårigheter, så det är adhd han ska utredas för.
    Vi har också haft turen att få en underbar fröken o skola som har satt in resurser redan första terminen. Har haft ett fantastiskt samarbete med dem hittills, så hoppas på att det kan fortsätta så. Man är ju ständigt orolig att skolans ekonomi ska sina.
    Hur gammal är din son?
  • mammaflickan
    sommarblommor skrev 2010-02-13 13:06:37 följande:
    Min son är 8 år men stannade ett extra år på dagis så han går i ettan nu.Han har ingen resurs än utan man  kommer avvakta här under våren.Ekonomin på skolan är ju ett ständigt orosmoment.Jag är just nu mammaledig till en 6 månaders  liten tjej. Det har ju verkligen varit ett jätte problem för min son att förstå sig på. Hur hårt man får ta i henne , avundsjukan. Jag kunde inte lämna honom en sekund ensammen med henne. Visste aldrig vad han kunde göra. Eftersom att det blev långa eftermiddagar hemma efter skolan så fick han dispens att vara kvar på fritids till kl 15 på dagarna.
    Grattis till lillasystern. Känner igen det där, fast min son va ju yngre när min dotter föddes. Men det var ständigt o ha henne i selen på sig, hon fick smeknamnet koalan.
    Men nu har de mycket glädje av varandra. Jag trodde ibland att jag gjort fel som skaffat ett syskon till honom, men det vet jag nu att jag inte gjorde. De älskar varandra o har jättekul ihop.
  • mammaflickan
    TwistedSister skrev 2010-02-13 18:28:37 följande:
    Nu har teven vart av till klockan 18. I har vart fruktansvärt frustrerad och inte kunnat företa sig någonting. Eller jo intensivt legobygge i 10 minuter så att hela rummet såg ut som att legofabriken exploderat därinne, sen spring och skrik, sen spelat piano jättehögt i 10 minuter sen spring och skrik och sen bröt han ihop och började slå sig själv i ansiktet jättehårt så jag fick sitta med honom i knäet tills han lugnat sig sen spring och skrik och sen gav han sig på och slog på hunden istället, fick bort honom därifrån sen spring och skrik och sen byggt med klossar lite tillsammans med mig och sen spring och skrik en stund till sen fick han spela lite dataspel så att A fick vila för hon är jätteförkyld (jag med). Hur funkar det med ljudböcker? Kan han sitta still och lyssna? Tror inte I skulle kunna sitta still om inte han har nåt att pilla med samtidigt. Play doh-lera kanske iofs skulle kunna fungera i kombination med ljudbok. I läser inte, skolan har börjat tro att han kanske har svårt för den biten. Han tränar bokstäver med en specialpedagog.
    Kanske sitta med legot o lyssna på ljudbok? Eller rita, om han gillar det. Nånting att sysselsätta händerna med är bra. Kanske gärna i lurar, om ni har. Så han bara har ett ljud i sänder...
    Tycker han om o va ute? Gå ut med hunden o sånt, gillar han o följa med? Min son brukar bli på gott humör om vi går ut o går, nu har vi ingen hund, men bara promenera på tu man hand o han börjar prata som en liten gubbe, o traska fram. Inte alltid, men ibland funkar det så iallafall.
    Kanske han kan gilla nåt mer bygg-grejer, min son gillade mekano ett tag, men det var lite svårt o få tag i, iaf här där vi bor.
    Min son kan varva ner på att sitta o skruva isär gamla grejer, om det kunde va nåt för din son.
  • mammaflickan
    TwistedSister skrev 2010-02-13 21:14:23 följande:
    jag skrev men det försvann nu orkar jag inte igen. men tack för tips mammaflickan vi ska testa å se vad vi kan hitta som han gillar
    Kram!
  • mammaflickan
    TwistedSister skrev 2010-02-14 12:22:21 följande:
    + Idag pysslar I =)Vi städade hans rum igår kväll och redan när jag steg upp ur sängen i morse så kan man inte komma in där för det ligger saker ja över hela... Och små delar av allt överallt. Ändå verkar han ha lättare att hitta på något att göra när allt ligger framme. Har inte sett honom sen frukost han sitter där inne och uppfinner. Det känns då bättre än att sitta framför teven hela dagen även om han fortfarande isolerar sig. Nu väntar jag bara på mildare väder så man kan börja använda den superfina lekplatsen som vi har precis utanför dörren. Jag hade helt glömt bort att vi har sportlov denna vecka så blir illa tvungen att ta med I till affären imorgon för jag har inte handlat.
    Va härligt o höra! Min son är också så, han säjer att han inte får nån fantasi om det är för städat. Han vill ha saker framme, sitter gärna mitt i en hög i sitt rum o tänker så det knakar. Det är konstigt, man tror ju liksom att de behöver ha så lite intryck som möjligt. O det är ju så i många fall, men inte i alla. Ibland känns det som hela livet är ett enda provrum liksom.
    Så glad jag blev att han sitter o uppfinner!
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind