mammaflickan skrev 2010-02-13 12:39:24 följande:
Min första tanke är att det kan vara hans sätt att "skydda" sig. Jag har ju adhd själv, o det är ibland att man vill bara stänga in sig o skärma av, för man hör så mkt ljud, man hör ALLT i tillvaron, hela tiden, alla ljud samtidigt. Inte på samma nivå, men lika bra liksom. Svårt o förklara. Men jag kan känna mig attackerad av alla ljud i ett rum när jag är där. Jag hör alla som pratar, om en radio e på, tv, batterier, lampor, allt el som är på hörs, fläktar ja ALLT. Concertan hjälper att sålla ljuden för mig. Jag vet att det inte är nån tröst eller nåt råd har jag ju inte ens, men bara kanske en förklaring till varför din son stänger in sig. Han kanske har det som slags överlevnadsmetod. Jag brukar dela mitt liv hittills, i "trygga rutor", som jag skapat åt mig själv för o leva med adhd, innan jag visste att jag hade det. O de har inte alltid varit de mest hälsosamma metoderna, men jag har förstått att det har varit det jag har gjort.
Ok jag ska fortsätta lite, fast jag är långrandig idag känner jag...
Men, jag tänkte jag kan ju berätta va jag höll på med för isolerat som liten, kanske att du kan ge honom lite andra ideer än att bara sitta vid tvn.
Om han kan läsa, kanske ge honom en läshörna, eller lyssna på cd-bok i lurar? Att ha nånstans i huset där han har en fristad liksom. Jättesvårt säkert o motivera ett litet barn som tycker han har hittat rätt, men som man kanske inte tycker är så nyttigt.
Jag hade ju såna intressen som liten liksom, så ingen behövde ju tvinga mig. Jag var mkt för o va för mig själv, ritade, o spelade musik, läste o sånt. MEN, på nätterna helst! Där var det onyttiga i det antagligen, men det var ju då det var tyst runt mig så jag kunde koncentrera mig. Jag hade en orgel som jag hade lurar till så jag kunde sitta o spela i timmar, ensam med min orgel.
Nä, det här blir nog flummigt. Men, tänker att han kanske kan hitta nåt annat intresse som han kan hitta ro i. Om du tycker det blir för mkt tv.