Inlägg från: mammaflickan |Visa alla inlägg
  • mammaflickan

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

mammaflickan skrev 2010-03-30 22:47:42 följande:
    Ja, förstås, när man pratar om samma sak så förstår man ju varandra. Kände bara hur snurrigt det blev o orkade inte redigera mig. Hoppas det ska bli bra för din lilla på dagiset.
    p.s. och för DIG med, att din känsla blir bra alltså.
  • mammaflickan
    TwistedSister skrev 2010-04-01 11:53:27 följande:
    Om man har negativa förväntningar på någon så brukar de ju infrias. Jag vet iaf med min son att när det har funnits syn på honom som en bråkstake så blir han rent av förskräcklig. Nu i den nya skolan så har alla verkligen hanterat sånt som hänt som enstaka olyckshändelser och han har kunnat sköta sig jättebra för det mesta då. Först blev det värre men det var nog för allt blev rörigt med skolbyte, men sen har det bara blivit bättre. Är så glad att det är en liten skola så att alla känner honom och vet hur han bör bemötas. Det är också bra sammanhållning mellan eleverna på denna skolan och ingen som är jobbig mot honom och gör någon stor grej av när det blir fel, de bara påminner att nä sådär ska man ju inte göra. Jag vet att den här skolan hade fått beröm av skolverket för deras arbete mot mobbing, men mer exakt HUR de gör det är jag inte insatt i, verkar fungera iaf. Tycker inte alls det låter okej att de andra barnen får hållas med att reta din son, det måste du kräva att de gör något åt. Kanske det behövs fler rastvakter?
    Ja det här stämmer ju så väl! Jag blir skitlessen när jag tänker på att det är såhär än idag, att det får vara såhär i skolor o barnomsorg!
    Jag tar det personligt av erfarenheterna vi har, o även av vetskapen att det finns personer som inte bör jobba med barn alls, då de inte hittar in till den egenskapen som ser genom alla barns handlingar, o ser det fina därinne. Som vanligt får jag munhäfta när jag vill säja nåt som känns viktigt.
    Får skicka en extra kram igen bara, till ak74 o din fina son. KRAM!
    O gladpåsk kramar till alla er fina starka supermammor, ni gör ett fantastiskt jobb allihop!
  • mammaflickan
    carita1974 skrev 2010-04-03 16:44:48 följande:
    Hej hej!Finns det fler mammor med egen diagnos?Jag har 3 barn.1 med adhd/as och en under utredning.Har sj adhd och medicinerar.//Carita
    Ja jag har adhd o medicinerar med concerta. Sonen är i utredning så har ingen diagnos.

+ från igår till honom, vi var på resturang. Det var mormors födelsedag. Sonen skötte dagen helt utan ett enda frispel, duschade o stylade sig själv, klarade av resturangen galant, satt till o med 5 cm ifrån en stor skör glasskål utan att slänga iväg den! Ja, ni fattar säkert. Jag är jätteglad för hans skull, o för vår med förstås.

Hoppas allas påsk går så smidigt den kan.
  • mammaflickan
    Lisa Amanius skrev 2010-04-03 19:08:54 följande:
    Ja vi är nog ett gäng som har det här. Jag har dubbeldiagnos och ett av barnen oxå.
    Va har du för diagnoser?
  • mammaflickan

Brukar era barn va på skilda "humör" hemma vs i skolan? Min son har som 2 sidor, en stökig o en "snäll". När han är den snälle hemma är han den stökige i skolan o tvärtom. Nu har han vart på det smidiga humöret i skolan längre i sträck än nånsin. Men då blir han sju resor värre hemma. Som om han måste jämna ut liksom. Är det nån som har det liknande?

• mammaflickan

Tack för era svar. Verkar ju som fler har det sådär då mer eller mindre. Här har jag fått för mig att det kanske är att han bara orkar skärpa sig här eller där, o därför blir det så. Igår morse ett typexempel, han var supersmidig på mornen, jättemysig o trevlig, men då får man en tagg i lyckan o kan inte glädja sig i stunden för man vet inte va det innebär för skolan sen. O mkt riktigt hade han vart rörig i skolan igår igen, inte så himla extremt men ändå, mer än på länge. Man vill ju va glad när vi har det trivsamt ihop han o jag men då blir jag antingen orolig om det vart nåt i skolan eller ska bli när han ska dit nästa gång.

• mammaflickan
    Petrah skrev 2010-04-17 11:23:25 följande:
    Skulle oxå vilja ha tips på att få vår son sluta bita på naglarna så fort han inte har nått att göra. Han biter även hål i alla tröjor han har på sig, på armarna och uppe vid halsen. så fort han inte har nått i händerna eller nått att göra så biter han på allt, han är 8,5 år. alla tips mottages!! Han sliter även upp alla sår och gamla ärr han har så dt blöder överallt på honom!! Han har hållt på i månader nu med detta trots att vi höjt medecinen av Concertan.
    Min son äter också kläder o biter på naglarna, samt tuggar sig i kinderna. Ibland har det funkat att ge han ett tuggummi så avleds det en stund men inte längre, han tuggar ett tugg sen ska han ha nytt o så går det åt ett helt paket på nån minut o sen är han på kläderna igen. Synd att de inte är tjejer så man kunde lagat tröjärmarna med lite fina kantband o sånt men istället går det ju åt kläder som smör för de äts upp. Har tyvärr inget mer tips för inget funkar på min pojk. Allt man säjer till honom om sånt det skiter han i o totalvägrar att erkänna. Typ JAG BITER INTE!!! Svarar han. Eller NÄJ! JAG TUGGAR INGENSTANS!! Han erkänner aldrig nånting.
  • mammaflickan

Angående fisar o svordomar.
    Min son fiser inte med flit o om han skulle fist o man frågar om han fist så tvärnekar han, det är aldrig han.
    Svordomar, det är egentligen lite konstigt o oväntat med tanke på att han är den i familjen man kunde förväntat sig det av, men inte. Här är det lillasystern som har snappat upp mitt (jag vet, jag svär, fel av mig) språkbruk o hon använder en del jävlar, på "rätt" ställe. Men sonen säjer egna "finare" svordomar, typ "himla kattskit". Men skolans adhdformulär, där hade de fyllt i att han svär mycket! Vi har inte haft tillfälle o fråga om det ännu, men det känns jättekonstigt för hemma hör vi aldrig ett enda svärord eller fult ord från honom. Bajs är väl det värsta han har sagt typ. Men inte till någon eller som svordom, då har det vart himla kattskit eller liknande.
    Jag vet inte men det känns som det kan bero på att jag/vi inte vart så förbjudande just när det har gällt svordomar. Jag tycker själv att om man säjer fan eller jävlar ibland så är det inte hela världen, o det känns som att just det kan ha funkat eftersom han är väldigt svår med nej o förbud, sånt man verkligen är emot det är ju som att han måste trotsa. Eller så, jag vet inte förresten. Jag har vart totalt emot skjutvapen o skjutlekar, o det har han faktiskt respekterat, inför mig iaf. Det är en av de få saker jag verkligen har satt stopp, o han har inte kanske heller haft intresset heller. Oj, jag tänker högt igen märker jag. Men det är så mkt funderingar i huvet ibland så man bara maler på.

• mammaflickan
    TwistedSister skrev 2010-04-17 13:07:54 följande:
    mammaflickan jag tycker inte heller ett jävlar eller fan ibland är hela världen men min son har sen första dagen i skolan, ibland konstant från morgon till kväll, vräkt ur sig rövhål, stinkhora, bögarsle, din jävla fuck you, fitta osv. Tror du att andra föräldrar gärna vill att han ska leka med deras barn när de hört honom? Vapen tycker jag inte heller är leksaker men han ska bara bygga vapen av allt, så fort han går ut så ska han bygga vapen av pinnar eller lånar av kompisar pistoler och annat. Men det är också sen han började skolan på dagis visste han nog inte ens vad en pistol är för nåt. Om någon har tips angående vad jag kan göra beträffande svordomarna så mottages det tacksamt. Han ställer till det alldeles förskräckligt för sig själv när han beter sig så här för alla som han möter blir oerhört provocerade.
    Nä svordomar o fula ord på det viset det förstår jag det måste ju va jobbigt. Herregud vad får de dem ifrån. Hur jobbar skolan med sånt språk, menar det är ju där han lär sig dem måste det ju va. Det kan ju inte va han själv som går o hittar på de orden eller hur. Det var nog inte riktigt såna ord jag hade en tanke på när jag skrev mitt inlägg, de går inte under svordomar för mig. Har inte hört det språkbruket bland barn i den åldern heller, mer än i förorten då o nu bor vi inte där längre. Jag skulle nog pratat med skolan om jag var du, för det känns ju som att det är där det är o att dom behöver jobba mer med språkbruket bland alla eleverna som pratar så menar jag.
  • mammaflickan
    åsau skrev 2010-04-18 11:26:27 följande:
    Min son började för några veckor sen att bita i naglarna. Och han pillar på naglarna både på händer och fötter. Vi försöker påminna honom att låta bli, för det gör förmodligen ont när naglarna blir såpass sönderbitna och korta. När han var yngre så bet han också på kläderna. Men det verkar ha gått över nu. Men han "måste" alltid ha nåt som stryker emot munnen eller "bita" i något. Jag har inte tänkt på att det har samband med hans rastlöshet/hyperaktivitet. Men det är ju logiskt när jag tänker efter..Vad bra att det finns såna här trådar! :)
    Ja visst är det! Jag kände enorm lättnad första gången jag kände igen mitt barn i ett annat barn, här i tråden just.
    Angående o bita på saker, jag har aldrig haft ett helt nagelband i hela mitt liv, förräns förra året när jag började med concertan. Efter några veckor såg jag på mina händer o blev nästan chockad, de var hela o fina! Så nuförtiden har jag skåpet fullt av nagellack, jätteroligt!
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind