Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

elegi skrev 2010-01-26 09:02:05 följande:
    Tur att man inte ägnar så mycket tid här inne längre för här syns man visst inte längre........
    klart du syns
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2010-01-28 21:55:16 följande:
    Har ingen aning om vad man ska titta på Ska kolla claes ohlsson och sånt, men hoppas på tips här
    Har ni net on net lageshop där du bor? I göteborg finns det i alla fall. Vi köpte våran där direkt i butiken. Det var nåt med den som gjorde att vi valde den istället för clas ohlsons. Plasten köpte vi där med. Vi är nöjda med den.
    Annars fanns det en likvärdig på clas ohlson som Karina tipsade om.
  • Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2010-01-29 10:07:00 följande:
    Jo, vi har en netonnet lagershop här....Ska kolla där!! Tack! Vad var det med den förresten? Var det samma pris på plasten där med?
    Ja, det var samma pris på nätet som i butik. Vi köpte den för lägst pris (samma som clas ohlsons pris ungefär) för vi tyckte inte att vi hade behov av nåt mer. Men kolla och jämför modeller, både den på cals ohlson och den på net on net och kolla vilken du tycker verkar vara bäst.
  • Trollet Ludenben
    Leonid skrev 2010-02-03 17:05:57 följande:
    Min son hade också diagnos svår adhd tidigare. Hans läkare tyckte inte hon såg förväntad effekt av Concertan och ville göra en utredning för autismspektrum. Utredningen visade tvetydigt resultat och de kunde varken säga för eller emot. De ville därför göra om utredningen vid senare tillfälle. Enligt mig tycker jag det borde vara svårt att ställa en diagnos efter en föräldraintervju och två observationer av sonen, men vad vet jag. Efter några månader gjordes ytterligare ett besök på hans skola och sedan med alla utbrott och oroligheter det var innan jul så satte de diagnosen atypisk autism. Jag tycker inte riktigt att diagnosen stämmer på vår pojke även om han har vissa bitar av de saker som ingår i autismdiagnosen. Läkaren sa att de delvis sätter en sådan diagnos för at han ska ha större rätt till att få hjälp. Man är ju berättigad bla till LSS om man har en autismdiagnos.
    Det kunde vara jag som skrivit detta. Så var det för oss, fast autisdiagnosen sattes först och nu utreder vi om den ska vara där. jag tycker inte diagnosen stämmer så jag begärde omutredning.
    min ojk fick autismliknande tillstånd med kod f84.9. den står för ospecifiderad genomgripande utvecklingsstörning inom autismspektrat.
  • Trollet Ludenben
    Karina09 skrev 2010-02-03 19:08:29 följande:
    Hur prasenterades diagnosen för er? Muntligt? Skriftligt? Nyfiken pga att det var så luddigt för oss.
    muntligt på återgivningen men även skriftligt på intyg. Den är luddig den diagnosen öht tycker jag. 
  • Trollet Ludenben

Ja, gör det. Just det med koderna är ganska viktiga för de talar ju om exakt vilken diagnos det är inom spektrat.

Karina09 skrev 2010-02-03 19:13:24 följande:
    Ok, koderna har jag ju läst om, men har inte sett dem här. Dags för mig att fråga.
  • Trollet Ludenben

barbamamman: jag minns dig i alla fall =) Gött att skolan verkar orda upp sig för er nu men tragiskt att han ska bli kuggad innan de fattar att hjälp måste till.

• Trollet Ludenben

Barbamamman: sånt är tragiskt. Finns så mycket idioter. Har med folk som snokar. Ett pucko har hållt på i flera år. Hon lugnar sig ett tag och sen är hon i gång igen. Har inte ork att bry mig efter snart 5 år. Men förstår att du bytte nick för sånt är så tröttsamt. Särkilt om det gäller skvaller om barnen.

• Trollet Ludenben
    7 michelingodingar skrev 2010-02-04 18:57:00 följande:
    ja herregud har dom inget bättre för sig eg
    nä man kan ju undra vad som försiggår i huvudet på vissa{#lang_emotions_undecided}
  • Trollet Ludenben
    mammaflickan skrev 2010-02-09 20:24:35 följande:
    Nån som har erfarenhet av "ljudtics", att barnet tjoar o skriker rätt ut utan anledning i vissa pressade sammanhang? Tänker hur på bästa sätt kan man bemöta dem för o hjälpa barnet minska o få slippa dem? Det kommer i perioder, o nuförtiden visar han tydligt att han INTE vill ha dem, men hur hjälper man bäst bort dem? Så svårt o inte reagera, men att reagera uppmärksammar ju honom på dem o så skäms han o då blir de värre. Han kämpar så hårt med sig själv o vi vill ju hjälpa allt vi kan.
    Min son har så. Kan vara jobbigt. Främst är det när han är orolig/stissig. Han kan även helt plötsligt resa sig upp i klassrummet utan förvarning med sånt där. Vet inte hur man gör med det. Hans lärare vet inte heller. Med det väcker han starka reaktioner hos de andra barnen, de direkt börjar skrika TYYYYYYST. Då triggas han av det och medvetet börjar föra ljud för att väcka uppmärksamhet. Då fastnar han i det sen som han själv inte klarar att bryta.
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind