• två lingon och ett blåbär

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Ännu en ny tråd där vi föräldrar till barn med ADHD kan snacka vidare och stötta varandra.
    Är du förälder till ett barn under utredning eller om du känner oro för att ditt barn har svårigheter är du också sälvklart välkommen hit

Hoppas ni alla håller tillgodo med denna enkla start.

Vill tacka elegi som hållit i trådstarten under lååååång tid och som gjort det med bravur.
    Kramar till dig och hoppas att vi får se dig i tråden

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47886577.html
    I trådstarten där finns även länkar till våra gamla trådar samt pressentationstråden.

• Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind
  • mammaflickan
    Petrah skrev 2010-01-26 16:10:35 följande:
    Tack för era svar ang instängdhet. Jag dt känns som man inte har nått liv ibland. man går mellan jobbet o hemmet för han ska ha rutiner. men helgerna är ändå värst. Han sliter sig inte 1 sekund från Tv eller datan. allt måste vara inrutat. jag är orolig när vi ska flytta, han får gå kvar i skolan men hur ska han få kompisar då???????????????????????????????vi kan ju inte pendla 2 mil för han ska leka med dom 2 han har här. och dom killarna har ju oxå mycket simskola,scouter o idrott dom går på. usch, jag är så rädd att han blir isolerad
    Men om han inte passar för o ha aktiviteter så kan det kanske räcka med kompisar under skoltiden ett tag till? Jag va också sådär oroad när vi flyttade hit, o tänkte på kompisgrejen. Men som det är nu så orkar inte min son umgås mer än i skolan, det tar för mkt på honom om det kommer över ett grannbarn o leker på em, så är han helt körd nästa dag. Kompisar kommer när han behöver dom, tror du inte det? Eller känner han sig ensam o vill ha kompisar menar du`?
  • TwistedSister
    elegi skrev 2010-01-26 09:02:05 följande:
    Tur att man inte ägnar så mycket tid här inne längre för här syns man visst inte längre........
    Jo du syns, känner bara inte till den där kramtråden.
  • TwistedSister

Vi har också haft evk idag. Inte alls lika positivt som det verkar ha vart för dig Karina09. Faktiskt verkar det vara långt värre än mina farhågor. De tvivlar på om det ens är möjligt att utföra något skolarbete med I överhuvudtaget. Vad säger man om det? Alltså jag blev så ställd visste inte alls vad jag skulle säga. Han går där och har utbrott efter utbrott från morgon tills skolan slutar, gör ingenting av det han ska vill bara bygga lego annars blir han vansinnig och skriker och nu sist hade han slagit assistenten och hon verkade mest helt uppgiven och visste inte hur hon skulle bemöta detta och jag vet inte heller. Nog för att han kan vara svår men att slå personal i skolan så långt har det aldrig gått förut. 
    På prov nu ska han få gå till specialpedagogen en gång i veckan och sitta ensam med henne i ett rum utan massa intryck runtomkring och se om det går att göra några uppgifter då. Från skolans håll verkar de väldigt inne på att I är problemet och alla åtgärder är riktade bara mot honom, men tror aldrig det kommer funka så länge de ska envisas med att ha kaos i resten av gruppen utan tydligt schema och massa spring hit och dit. Jag har sagt att I behöver tydlig struktur och schema så han vet vad som ska hända, ja då ska de göra ett schema till bara honom medan alla andra springer runt hur som helst runtomkring honom. Vi ska träffa skolpsykologen om 2 veckor får se vart det leder. Detta har inte sjunkit in riktigt än det var mycket värre besked än jag hade förberett mig på som värsta möjliga scenario. Jag fattar inte ens vad det är för mening att skicka honom till skolan om det bara är så här hela dagarna. Vad för nytta skulle det kunna göra.

• Petrah
    solskina skrev 2010-01-26 16:51:40 följande:
    Petrah det finns värre saker än att J isolerar sig. Välj dina kamper, det finns ju en anledning att ni flyttar. Skulle vilja skriva mer men A kom precis hem så nu rutar vi in oss :)
    hej igen
    ja du får skriva i inboxen om du vill, kram.
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah
    mammaflickan skrev 2010-01-26 17:25:03 följande:
    Men om han inte passar för o ha aktiviteter så kan det kanske räcka med kompisar under skoltiden ett tag till? Jag va också sådär oroad när vi flyttade hit, o tänkte på kompisgrejen. Men som det är nu så orkar inte min son umgås mer än i skolan, det tar för mkt på honom om det kommer över ett grannbarn o leker på em, så är han helt körd nästa dag. Kompisar kommer när han behöver dom, tror du inte det? Eller känner han sig ensam o vill ha kompisar menar du`?
    Nej jag tror inte han känner sig ensam, han sitter ju mest vid datan eller Tv´n. men jag vill ju såklart att han ska vara ute på sommaren o cykla eller göra annat som andra barn gör istället för att sitta inne jämt   Det är väl mer jag som vill att dt ska vara lite rörelse runt honom
    Wild, Raw and Beautiful
  • pcalma
    TwistedSister skrev 2010-01-26 21:29:40 följande:
    Vi har också haft evk idag. Inte alls lika positivt som det verkar ha vart för dig Karina09. Faktiskt verkar det vara långt värre än mina farhågor. De tvivlar på om det ens är möjligt att utföra något skolarbete med I överhuvudtaget. Vad säger man om det? Alltså jag blev så ställd visste inte alls vad jag skulle säga. Han går där och har utbrott efter utbrott från morgon tills skolan slutar, gör ingenting av det han ska vill bara bygga lego annars blir han vansinnig och skriker och nu sist hade han slagit assistenten och hon verkade mest helt uppgiven och visste inte hur hon skulle bemöta detta och jag vet inte heller. Nog för att han kan vara svår men att slå personal i skolan så långt har det aldrig gått förut.  På prov nu ska han få gå till specialpedagogen en gång i veckan och sitta ensam med henne i ett rum utan massa intryck runtomkring och se om det går att göra några uppgifter då. Från skolans håll verkar de väldigt inne på att I är problemet och alla åtgärder är riktade bara mot honom, men tror aldrig det kommer funka så länge de ska envisas med att ha kaos i resten av gruppen utan tydligt schema och massa spring hit och dit. Jag har sagt att I behöver tydlig struktur och schema så han vet vad som ska hända, ja då ska de göra ett schema till bara honom medan alla andra springer runt hur som helst runtomkring honom. Vi ska träffa skolpsykologen om 2 veckor får se vart det leder. Detta har inte sjunkit in riktigt än det var mycket värre besked än jag hade förberett mig på som värsta möjliga scenario. Jag fattar inte ens vad det är för mening att skicka honom till skolan om det bara är så här hela dagarna. Vad för nytta skulle det kunna göra.
    Men fy så hemskt!! Fy så jobbigt han har det stackaren:(
    Hoppas att ni kan få bra tops o råd på hur det bäst ska funka för honom! Att sitta ensam i ett rum vore kanske toppenbra!
    Har han en egen vrå som han kan gå undan till på lektionerna?
  • TwistedSister
    pcalma skrev 2010-01-26 23:01:10 följande:
    Men fy så hemskt!! Fy så jobbigt han har det stackaren:(Hoppas att ni kan få bra tops o råd på hur det bäst ska funka för honom! Att sitta ensam i ett rum vore kanske toppenbra!Har han en egen vrå som han kan gå undan till på lektionerna?
    nja inte vrå, han går iväg och bygger med lego. jag fattar att han gör det, det är väl enda sättet han kan stänga av för när han bygger är han helt inne i det och ingenting runtomkring existerar. Det är när de ska gå in och bryta det för att han ska vara med på skolarbetet som han helt exploderar och bara skriker och är okontaktbar och tydligen har han ju börjat slåss nu också
    I klassrummet är väldigt högljutt hela tiden, mycket spring hit och dit, alla håller på med olika saker. Hur ska det kunna fungera för honom?? Assistenten kan ju gå ut med honom ur klassen men han vill inte jobba med uppgifter, och vill han inte något så blir det inte så! Man måste förhandla och motivera men hon har ingen aning om hur hon ska göra det. Har någon bra tips på material som jag kan be dem läsa eller så? Om det finns bra sidor för just hur man kan hjälpa barn med de här svårigheterna i skolan? De verkar inte fatta alls att för att få honom att fungera måste de skapa en situation runtomkring honom som han kan fungera i. Usch vad jag känner mig ledsen nu.
  • Karina09

På väg till jobbet kastar jag snabbt ner några rader...
    Fy så tråkigt. Om jag inte mins fel så har ni ingen utredning. Ring BUP själv och försök få en. Ni måste få hjälp. Man kan ju inte både klara sva att vara förälder och samtidigt tänka ut hur de ska ordna för att det ska funka i skolan, visst, man måste diskutera saken, men det är ju skolan som bär ansvaret.

Här kommer en länk där du kan surfa runt lite. Den länkar också till andra sidor. Känner verkligen med dig och har även själv varit med om evk som påminner om den du beskriver.

• Karina09

Oj, här är länken:
    http://www.sjalvhjalppavagen.se/

(Strax efter att jag skrev igår kväll så kom ett helt omotiverat utbrott utlöst av, vad? Tvätt som jag nyss vikt och skulle läggas in i skåpen, för kors och tvärs i huset och kaffekannan tömdes över spisen. Så slutade solskensdagen).

• norgesessan

Hoppas på en bättre start idag!!! Emil hade en jättebra morogn, men morgonen brukar gå bra..
    Han gjorde endel hyss igår, satte in en full yougurt (1 liter) i ett skåp istället för kylskåp tillexempel...

Men han städade också jättebra...Barnen har varsin låda under sängerna..Jag sa till barnen att dom hade en halvtimme på sig att lägga ner sakerna dom ville behålla, sen kom jag med påsen och tog bort resten som var på golvet... Sa till när det var 20, 15 och 10 minuter kvar....(uppdiktat eftersom jag glömde ta tiden, så dom fick mer tid).

Jonathan rörde inte ett finger, men Emil hade städat allt själv..Sitt, Isabelles (dom har ju tömt hennes låda själv..) och Jonathans saker...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind