Inlägg från: solskina |Visa alla inlägg
  • solskina

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

lurksmulan skrev 2010-12-10 11:49:24 följande:
    Blä, jag inser att jag bara kommer in hit och gnäller, men fy vad ledsen jag blev i morse! Min dotter har en kompis på dagis som hon gärna vill leka med hemma också och jag har pratat med mamman om det här och jag har lämnat vårat nummer etc men vi har inte hört något tillbaka. Sen i morse mötte jag henne och då sa hon "min dotter vill inte komma och leka hemma hos er eftersom hon tycker att Laban är så dum". Usch vad ont det gjorde! Nu straffas Polly för att Laban har svårigheter.
    Hela min dag är förstörd, jag känner mig helt slut. Jag bara bröt ihop när jag kom till jobbet och en kollega lättsamt frågade hur det var.
    Först en kram till dig.

Här har vi gjort så här att vi tar inte emot kompisar hemma. Jag har informerat om det till alla berörda familjer att vi har en son med problem och att han inte klarar av barnstoj. Alla accepterar  det även sonen som vill leka.

Nu på senaste åren då "ADD sonen" är mer stabil börjar vi ta hem kompisar hit. Barnen är i 8-10årsåldern så vi kan informera om A´s känslighet för dagen.

Nej det är inte meningen att syskonen ska få lida för andra familjemedlemars hälsa. Men man måste även acceptera att alla är olika. Älsta barnet, dottern ta mer eller mindre aldrig hem kompisar, för hänsyn till sin pappa och bror. Så är livet, hon accepterar dom på den nivån.
  • solskina
    JANI skrev 2010-12-10 19:53:29 följande:
    har fått brev från fk att de tagit emot min vb-ansökan och att hon ska ringa mig i början av januari.
    Brukar de ringa?? hur långt tid brukar samtalet ta? jag skrev 4 a sidor ska jag då behöva säga samma sak igen???
    vad har ni för erfarenhet???
    Dom ringer alltid för att koplitera höra sig för. Hur långt samtalet tar är säkert olika för olika individer.
    Jag pratar ju mycket själv så det tog nog sin tid. Men jag bad även om ett möte eftersom jag har dyslexi och har svårt att få ner allt på papper. Då blev det hon som skrev en bilaga och styrkte det jag berättade.
  • solskina
    norgesessan skrev 2010-12-10 19:18:10 följande:
    Finns det intresse för att vara med i en parallelltråd på Facebook? (FL tråden är huvudtråden...ModertrådenDrömmer)
    Kan vara intressant, fast jag är ju inte så aktiv till och från.
  • solskina
    gabrielito: Jo min son har Add men mellan tjejer och killar är det även olika.
    Det sägs ju att tjejrre oftare har add än adhd.

Min son är 16år nu. När han var liten saknades upptäkar förmågan. han var sen på allt från att krypa till att upptäcka saker överhuvudtaget. Vi fick liksom mata honom med upplevelser. han satt där man satte honom.

Språket kom igång men inte så att vi förstod honom och därför blev han självdestruktiv. Vi började teckna till honom som stöd och språket kom igång på ett par år. som 5åring hande han ett bra tal dok litet ordföråd.

Han hade blöja till 5 årsålder. Igen ide att försöka sig på pott träning, han förståd aldrig vitsen.

Så har hela livet sett ut, intresset för saker måste liksom introduseras in.

När det gäller hyper aktiviteten så finns den inte i kroppen men i hjärnan. Den är i hyper spid hela tiden.
    Det finns någon tråd här som vuxna med add skriver till varann. Det kan vara en lärande tråd.

Min son medicinerar och mår bättre av det , men den gav även honom insikt i att han inte är som dom andra och det gör honom nedstämd. Vi försöker nu att sätta ihop honom med andra killar som inte är som andra.
    Vi säger inte att han är sjuk utan att han har en beteendestörning som han dok inte kan gömma sig bakom för det vill han gärna. En beteendestörning är ett sätt man är på, och måste lära sig leva med, så om han inte tar tillsig lärdom av sina egna behov får han problem senare i livet. Får vi som vi vill så kommer han bli lite mentor till en kille som är några år yngre med en annan diagnos men som har det lika kämpigt i skolan som min son haft det. Med mobbing och känslomässigt kaus. (Den killen är bipolär och schitsofren men hade innan diagosen adhd med drag av bipolär, så fel läkarna hande.) 

Pojkarna är väldigt lika varann, och man jobbar med dom på samma sätt. Självförtroende är a och o. Sjävkänslan vem är jag måste infinna sig snabbt. Dom måste få massor av vuxen stöd. eftersom dom lätt är tysta i klassrummet glöms dom bort tills det ska sättas betyg i åk. 8. Då är det oftast så att dom får massor av ig varningar eftersom dom inte hängt med. ADHD barnen syns och hörs på annat sätt. så det har varit vi föräldrar som hojtar och har myrror i brallorna från början. Min son har rätt att få bra betyg han med ända från åk. 1 inte i 8.an.

Som vanligt skriver jag massor hoppas du hängt med.
  • solskina
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-11 17:39:35 följande:
    Min 16-åring ska utredas för ADD och det är väl som solskina sa; De är inte alls hyper i kroppen, men däremot i hjärnan där allt snurrar eller tumlar runt hela tiden och det går inte att strukturera, planera eller få ordning, trots att de "borde" kunna.

Min son har alltid varit väldigt lugn, nästintill seg, haft svårt med inlärning och abstrakta saker. Det konkreta, att arbeta med sina händer har han däremot alltid varit väldigt duktig på.
    A är jätte duktig på t.ex. Matte när det är ekvationer och % då det finns regler. Men geomitri är svårare.
    Just att se i boken på en bild på en cylinder och att då se djupet på den. visar man ett glas med cylinder form är det inte svårt alls.

När det gäller läxor måste man sitta med ALLTID. Annars blir inget gjort.
  • solskina
    norgesessan skrev 2010-12-11 20:51:42 följande:
    Nu finns en ny grupp...Om vi någongång hittar varandra
    Tummen upp för det.
  • solskina
    norgesessan skrev 2010-12-11 21:32:49 följande:

Börjar bli ett litet gäng därinne nu!

japp 5 st.
    Några till kommer nog ska du se.
  • solskina
    TwistedSister skrev 2010-12-13 20:04:46 följande:
    Hej på er. Har inte fått nåt svar alls de senaste gångerna jag skrivit här Det känns lite trist men har knappt hunnit vara inne här på familjeliv heller det sista. 
    Skulle vilja fråga er som är lite mer insatta i hur saker och ting fungerar i skola och fritids. Idag när jag kom för att hämta min son på fritids så fick jag höra att han hade redan gått hem. Han hade undrat var hans pappa var och bestämt sig för att gå och leta efter honom, så han hade gått direkt när skolan slutade 20 över ett och inte ens gått till fritids. Fritidspersonalen hade bara noterat att han inte var där, men inte ringt mig. I hade inga nycklar och var alltså ute ensam i snö och minusgrader tills jag kom hem från jobbet och hittade honom efter att ha letat runt i området lite, och hade då heller inte fått något att äta sen lunch. Det är andra gången de "låtit" honom smita iväg och förra gången märkte de inget alls förrän han dök upp hemma hos mamman till en av hans kompisar och hon blev orolig och ringde fritids. Så nu tyckte jag att så här kan det inte få gå till nåt mer och att de skulle skriva tillbudsrapport. Men nä tillbudsrapport skriver man bara när något har hänt, som att någon har skadat sig sa de på fritids då. 
    Så man anser inte att "något har hänt" när man tappar bort ett barn? Visst måste det vara ett tillbud, och visst måste jag kunna kräva att de skriver en tillbudsrapport?
    Prata med rektorn direkt. Och får du inte gehör ringer du rektorns chef. Det du varit med om två gånger är inte rätt.
    Min son är 16 och han har försvunnit från skolan i påskas han ringde mig från sin mobil och då var han mitt i skogen och han kunde inte säga vilken skog!
    Det var nära att vi han ringa polisen. Men han hörde bilar och kunde ta sig mot bilarna och kom ur skogen. han hade tagit sig 5km genom en stor skog med mycket vatten drag.

Det här var andra gången som det hände honom och gången innan hittades han på andra sidan stan.

Nu törs inte skolan släppa honom ensam på skolgården om dom inte ringer till varann lärarna och säger att han är på väg till den andra. OM han går ensam.

Jag höll honom hemma tills dom kunde precentera en plan. Jag vägrar åka till jobbet och känna oro. Nu har har gps i telefonen. Och han vet att vi håller koll på ett annat sätt. Själv var han alltså inte medveten att han vandrade, han gjorde det i någon form av blockaut. Han var borta i flera timmar. han var blöt upp till midjan av snön. Som tur är han det aldrig hänt igen.
  • solskina
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2010-12-13 21:39:16 följande:
    Känner mej hemsk som mamma.. Sonen 5,5 år har varit så jobbig senaste veckorna.
    Var får ni energin ifrån ? Känns som om jag bara är arg och gnäller, o de små korta ljusa stunderna då han är "bra" så har man liksom inte orken kvar till o va en rolig mamma som gör och hittar på saker, utan då försöker ma få någon slags egentid eller gör sådant man måste i hemmet..
    Känns som en ond cirkel som man inte orkar eller kan bryta.

Känns som om man håller på o bli tokig snart..
    Tar tacksamt emot alla tips o råd..
    Skulle även gärna vilja veta hur mycket era barn klarar av och inte, vad kan man förvänta sej ?
    Vad kan man kräva ?
    Man väljer sina strider. Ser till att runtinerna följs så att det inte blir diskutioner.
    Egen tid är bra om du kan komma ifrån ibland. Och klara av att be om hjälp om det behövs.
    Plocka bort bör och gör enbart måsten.

Gör ett belönings system för er båda. Ett för sonen så att det kan vändas till posetivitet. ett för dig att när delmålen är uppfyllda får du något du behöver, tex ett bad eller annat.

Jag vet att det är svårt att sluta gnälla på barnen, men om man inte får resultat av att göra det så är det ju värt att prova något annat.
  • solskina
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2010-12-13 22:06:52 följande:
    Är ju så svårt med sådant som borde och skall göras...
    Då en liten krabat nyligen kommit in i våra liv o man insett att sonen inte är en "bebis" längre utan en "stor" kille så börjar man tänka på hur mycket han klarar av, vad man kan begära..
    Alla säger att man vet det själv bäst, men ja känner mej helt bortvirrad där.. Jag vet inte.

Jag vill inte kräva saker av honom som han kanske inte fixar, samtidigt så kan ja ju inte blunda för "allt" då det enbart kan vara ren lathet från hans sida..

Jo har tänkt ut att ordna med ett belöningssystem efter jul, då vardagen kommer igång igen.. Har varit påväg så många gånger och påbörjat, men sen är ju inte rutiner min starka sida heller tyvärr...
    Tips på något bra belöningssystem? Som inte är så dyrt och inte tar allt för stor plats? :)
    Vårad belöningssystem är en inköpt nåltavla på ÖoB 30kr med färgade häftstift.
    Jag gjorde rutsystem med el tape.

Försök hålla rutinerna som han hade innan babyn. Han förstår inte att han är stor nu. Sedan sätter du mål på det som är viktigast just nu för er. Är målet att äta utan bråk, sätt dig då och fundera på hur det skulle fungera?
    Vi valde att sätta honom ensam framför tv när han var i den åldern.

Är målet att borsta tänderna så gjorde vi så att det skulle bli skoj, vem kan borsta längst tävling.

Vi skojade ofta och försökte att möta honom där han var i sin utveckling. Klart att man ibland gjorde fel.

Din son är 6 år men om du tänker så här, han är 4. Vad kan man förvänta sig av en 4åring?

Nu när jag pratar med min son, han är ju 16år och var 8 år när han blev storebror, som han inte ville alls. Det var ju inte hans val. idag har han uttryckt att han aldrig förstod varför jag slutade krama honom oc henbart kramade babyn!!!??? dottern som är lite äldre översatte åt mig. det var att du ammade babyn. En stor svart sjuka bygdes upp i han. Han vill inte vara stor, han ville inte vara duktig. Jag kompenserar honom genom att krama honom mycket nu. 
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind