Inlägg från: solskina |Visa alla inlägg
  • solskina

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Har ingen plus lista för idag men summerer helgen.
    + tagit kontakt med ny/gamla vänner. I vår värld är det värt 5 + i kanten.

Kontakten kommer troligtvis  kosta oss 3000kr dok. Han vill vara med i "Live"
    dräkten kostar massor.

• solskina

Live det är när dom klär ut sig till något oftast medeltid eller så. Och så spelar dom att dom lever i den tiden, det finns ett form av manus så att du vet hur din karaktär ska bete sig.

MEN här handlar det om manga figurer. Japansk tecknade gubbar/tjejer.
    A är mycket duktig på att gå in i karaktärer som inte är han själv.
    Redan som liten kille var han en groda eller dinosarie på dagis hela dagarna. För att skärma av sig. Men nu kanske han kan använda sig av det.

Ett live kan hålla på några timmar till upp till en vecka.

• solskina
    Karina09 skrev 2010-01-18 16:55:47 följande:
    Rollspel? Kul låter det, men hu så dyrt.
    Tack du hittade ordet.

Vi får se om det håller i sig. Annars kommer jag inte kosta på han en sådan utstychel. Men han är billig i drift inga andra intressen.

Plus att det är en grupp tjejer som han nu börjar umgås med. Och han är mycket tjej galen :)  . Men han vet att det är farligt att pussas för han har gjort det med en tjej i hela sitt liv och fick körtelfeber av det!!  ;). Han var sjuk en hel vecka, dödssjuk i hans värld.

En av tjejerna är hans bästa kompis från småskolan. Hon var som en resurs åt honom hjälpte honom med allt det sociala när dom var små 6år -12 ungefär. Sedan gled dom isär.
  • solskina
    norgesessan skrev 2010-01-18 18:08:37 följande:
    Man blir ju dödsjuk Hade det själv, i mild form...Kände mig nog som en förkyld man... (Från reklamen )
    Helt klart... och han var verkligen sjuk. jätte hög feber och smärtor mm.

Och hur lär vi dessa barn snabbt att något är farligt? Handling (teater).
    Här var det så uppenbart stackarn.
    Samma sak gäller säker sex, men vi är inte riktigt där än. Han har självklart fått dom första lektionerna. Men vi tragglar vidare med allt som han måste kunna innan vuxen livet.
  • solskina

Ja det är alltid för och nackdelar med diagnoser.
    Vi försöker ju få in A inom LSS och då är det viktigt att dom autistiska dragen finns med. Det är dom långsiktiga funktionshindrena vi söker på.
    Vore en trygghet att veta att han till hör LSS när han blir vuxen för något eget boende utan tillsyn kommer nog inte på tal.

Jag vet inte riktigt vad som menas med långsiktigt funktionshinder men nu har han funnits med i 12 år inom olika utredningar. 

Vi söker även resursskola till honom då krävs inga med diagnoser men desto mer detaljer man får reda på, om hans tänkande desto bättre.

+ idag är att han går till skolkuratorn för andra gången.
    Han har förvarnat mig att han kommer att vilja hem under dagen, men jag sa att det var okey, MEN då får han inte spela data spel!
     Då kan jag lika gärna vara kvar iskolan sa han då. Så vi har kommit en bra bit på väg känns det som.

Kram till alla som behöver det.

• solskina
    solskina skrev 2010-01-20 08:51:51 följande:
    Ja det är alltid för och nackdelar med diagnoser.Vi försöker ju få in A inom LSS och då är det viktigt att dom autistiska dragen finns med. Det är dom långsiktiga funktionshindrena vi söker på.Vore en trygghet att veta att han till hör LSS när han blir vuxen för något eget boende utan tillsyn kommer nog inte på tal.Jag vet inte riktigt vad som menas med långsiktigt funktionshinder men nu har han funnits med i 12 år inom olika utredningar. Vi söker även resursskola till honom då krävs inga med diagnoser men desto mer detaljer man får reda på, om hans tänkande desto bättre.+ idag är att han går till skolkuratorn för andra gången.Han har förvarnat mig att han kommer att vilja hem under dagen, men jag sa att det var okey, MEN då får han inte spela data spel! Då kan jag lika gärna vara kvar iskolan sa han då. Så vi har kommit en bra bit på väg känns det som.Kram till alla som behöver det. 
    Kuratorn ringde redan klockan 9.00, suck. Han mådde för dåligt ansåg hon, så jag fick hämta hem honom. Nu är han rastlös, han får ju inte spela. Verkar som om han tänker möblera om och det brukar då inte bli lyckat.
  • solskina

Gud vad skönt det är att bo på landet ;)

Här är det inte sonen som stör grannarna utan min man.
    När han har ångest pumpar han musik så hela huset studsar.
    Ungefär 20 nätter i månaden.
    Vi andra är ju vana.

• solskina

Petrah det finns värre saker än att J isolerar sig. Välj dina kamper, det finns ju en anledning att ni flyttar.
    Skulle vilja skriva mer men A kom precis hem så nu rutar vi in oss :)

• solskina
    TwistedSister skrev 2010-01-27 10:36:18 följande:
    Ja men det där med att skolan bär ansvaret, visst för det tar de så gärna eller? Jag känner mig så besviken på denna evk jag har verkligen frsökt vara förberedd och jag har pratat med läraren flera gånger hur det går så att veta vad det är för svårigheter vi ska ta upp på evk'n och hon har bara sagt att han har svårt att lyssna och att sitta still. Och det vet jag ju sen länge att han har de problemen så det har jag ju räknat med. Sen sitter de här på evk och berättar plötsligt hemska historier om hans uppförande och våldsamma utbrott att han inte gör något skolarbete öht etc. Jag träffar ju läraren varje dag när jag hämtar och lämnar och tom frågar hela tiden hur det går, att hon inte kunde kläckt ur sig det tidigare så kunde jag vart förberedd på vad det är vi snackar om. Och våldsamma utbrott och slag mot personalen, ja det förväntar jag mig ju ett telefonsamtal om samma dag det händer. Varför sitta å hålla inne med sån information? NU kan jag ju se att det är för mycket begärt att han ska klara att göra något arbete i det klassrummet, de får väl i så fall gå med honom till ett annat rum, utan leksaker å gap å skrik, när de ska göra uppgifter. Men igår fick jag inte sagt mycket. Å kuratorn som satt där å aldrig ens har träffat min son började med att ja det är nog att ni har flyttat för mycket ( 2 ggr i hans liv) eller att han har haft jobbigt med för mycket utredningar (audionom en gång när han var 2, psykolog träffat två ggr när han var 4 och logoped utredning) och att det är därför han har aggressiva utbrott. Aldrig har jag vart med om att man från skolans håll tänker så här: Hur ser det ut i klassrummet? I vilken miljö är det vi försöker få honom att fungera? Finns det något vi kan göra för att förbättra förhållandena i klassrummet för honom så att han kan fungera bättre där? Nä de tänker alltid bara att det måste vara något som hänt utanför skolan som gör att han inte fungerar i skolan. Hela sexårsverksamheten skyllde de ju på att det var för att han hade fått syskon. Man kan alltid hitta något att skylla på om man vill det, men hur ska det förklara problemen som han haft hela sitt liv, eller är det alltid olika orsaker som framkallar samma problem om och om igen. Nä nu är jag arg istället, fast det käns mycket bättre än att vara ledsen och uppgiven. Ska titta på sidan du länkade till nu. Tack så jättemycket! För länken och för att du lyssnar (eller läser) =)

Jag har läst dina inlägg men jag vet inte hur diagnosen för ditt barn ser ut. Har har ADHD på pappret? Vad sa logopeden?
    Har ni kontakt med bup?

Jag skulle i annat fall ta en sådan kontakt.
    Nu vet jag inte hur du är som person på mötetena men jag var en tiger ibörjan. Och med årena har jag lärt mig att jag (min son) inte vinner på det. Det handlar om psykologi.

Du måste helt enkelt tala om hur oroad du är, och stressad över att det inte fungerar. Och om dom inte kommer fram till några lösningar vet du inte hur du ska gå vidare. Ta fram den mamman. Har du en rektor som är kvinna? Då ställer du frågorna hur skulle du göra om det var ditt barn? Brukar fugera bra. Har du en man så kan man oftast säga att det är ju synd om dom andra barnen om dom ska bli störd av mitt barn hela dagarna.
    Det är inte kostnadsefftktivt om fler barn hamnar efter , på grund av mitt barn.

Hoppas du hängde med hur jag tänkte nu. Jag har själv dyslexi :)

• solskina
    TwistedSister skrev 2010-01-27 12:11:29 följande:
    Solskina: logopedutredningen kom fram till att han hade en språkstörning, den diagnosen är nu avskriven då talet har utvecklats så mycket. Han pratade bara med enstaka ord när han var 4, ibland satte han ihop två ord och sa tex I mat, eller åka bil.
    DU ska ringa bup redan idag. Säg som det är. Dom har ju kö, så desto fortare desto bättre. Det gör ingenting om skolan och bup jobbar parallelt. Båda ska ju få dit barn att må bra.

Det är BUP som gör dom flesta utredningarna i alla fall i våran kommun.
    Du ka näven ställa hoom i kö på NPcencer om ni har ett sådant. Vi gjorde A´s utredning där, för vi trodde mer på asperger än ADD.
    Under årenslopp har skolan gjort utredningar som inte har visat någonting.
    Från 0-5 gick han hos specialpedagog som inte märkte någonting av ADD och dyslexi deet ända dom fick fram var att han var långsam och blyg. Blyg är han inte med han tar då ingen plats. Han vill ju bli skådis när han blir stor. (15år nu).

Kör ditt eget race på sidan om.
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind