• Piken

Vi på CvL fortsättningen

Lycka till idag Anlo !

• Piken

Cahela, skönt att ni äntligen fått ordning på hostan dom E haft! Trist att Lilla E blivit dålig, krya på honom.

Gott med kakor ju :)

Och du kämpar med allt, helammar med ett bröst! Själv åkte jag tillvaka till bb eftersom amningen inte fungerade och liltjejen blev slö och gick ner i vikt mm. Men idag är jag på väg hem, mex amninigsnapp i bagaget.(helammade sonen med det i nio åtta månader). Så det lär bli det nu oxå. Funderar faktiskt på att ge ersättning istället....men försöker ett par veckor så får vi se vart vi landar med amningen. Läst på nätet om husmorstips, vitkålblad sim inlägg i bh då fastnar inte läckande bröstvårtor. Värt att testa.

Anlo, hoppas allt gått bra!!!

• Piken

Stort grattis Anlo till sessan! Usch och fy för att ha ont! Något som jag själv bävade för. Dock har jag fått superbra smärtlindring under snittet och sedan kontinuerligt. Tagit 2 alvedon 1 pronaxen samt något morfinliknande tablett de första tre dagarna. Valde sedan bort "morfintabletten". Och nu när jag är hemma är det alvedon som gäller ytterligare några dagar. Visst känns det men förvånansvärt lite. Stackars Arvid, eländiga förkylningar. Stanna kvar, om du har möjlighet, så du får lite omvårdnad och bra medicinering samt att Arvid hinner krya på sig lite. Det är ingen chock att bli tvåbarnsmamma, men det kräver helt klart annat än att vara mamns till ett barn och jag älskar det. Kram till dig och din familj! Och än en hång grattis!

• Piken

Cahela, jag kör med amningsnapp, men kommer troligen att få använda den under hela amningsperioden.har små sår i vårtorna och blöder, mest blöder jag nog för att jag fått blodförtunnande i förebyggande syfte för proppar. Nu är de sprutorna slut iaf så förhoppningsvis blir det bättre. Inboxat dig. Det är klart vi måste ses :)

• Piken

Anlo, hur är det med er? Är ni hemma och försöker få till vardagen ;)? Allt tar lite längre tid och har ännu inte riktigt bra kontroll över amningen och tösen är superhungrig på kvällen/natten ovh insett att jag måste tilläggsmata trots att jag har mjölk så att det räcker och blir över. Min tös somnar vid bröstet allt för lätt och kräks, antar att det gör att hon inte får i sig det hon behöver. Fortfarande rätt trött, förloade lite för mycket blod under snittet och det märks. Kan man få ont i huvudet av dåligt blodvärde? Är det någon av er som har tips på bra app för att följa vikt längd etc?

• Piken

Hej, jag skrev ett långt inlägg som sedan försvann :( blir så less när det blir så. Nu ska jag iaf försöka skriva igen. Anlo, jobbigt med ryggskott mitt i allting! Hur gick det med vägning idag? Har haft det precis som du, Anlo, med amningen, amningsnapp (grymt ont i brösten) ammat som sjutton och sessan gick upp endast 100 gr på fem dagar. På bb sa det att jag skulle tilläggsmata och mata var tredje timme. Ammade utan ersättning på dagarna och gav tillägg till natten. Dock har jag sjukt mycket mjölk, läcker som ett såll under amningen, så jag spar mjölken och får ihop mellan 2-3 dl per dygn, helt otroligt. Lillsessan kräks upp mycket och är otroligt pickig vid bröstet innan hon tar den. Ibland kan det ta flera minuter innan hon lyckas suga sig fast, stressande. Precis som Cahela skrev så sa de till mig på bb att bara mata max 10 min per bröst och sedan om det inte räckte ge ersättning alternativt bröstmjölk. Hade oxå problem med att sessan somnade vid bröstet, och det var svårt att väcka henne, fick klä av henne så att hon vaknade till, men tycker att det blivit bättre. Faktum är att hon nu på en vecka gått upp 300 gr och vuxit dryga 3 cm. Börjar kunna slappna av nu, trott att hon inte får i sig tillräckligt med mat då hon kräks så mycket. Min son kräktes ju nästan aldrig. Man ammar om man kan, kan man inte så ger man ersättning och man är lika bra mamma hur man än gör! Så gör det som känns rätt för dig vad gäller amningen. Vad gäller tiden till sonen, så måste han numera dela den med lillasyster, och det klart vi sörjer, men det bara är så. Sonen hade redan innan lite Alfons-beteende, dvs jag ska bara...och nu är det helt otroligt hur vi får tjata på honom om allt. Och han blir arg och vi blir arga och tvärtom. Antar att det går över när vi väl synkats som familj, hoppas det iaf. Jag förlorade blod vid snittet, hade några stora kärl som låg i snittets väg. Fick blodförtunnande i förebyggande syfte efter snittet. Äter niferex och ska ta nya prover vid efterkontrollen. Det verkar som huvudvärken lagt sig något. Pemberly, hur mår du?

• Piken

Cahela, kan vara det, här läst lite om det. Har läkarkontroll om två veckor, ska ta upp det då, om det fortsätter. Läste att det brukar stabilisera sig runt halvåret, just nu känns det som det långt dit. Nu hade hon gått upp så fint, så då får hon i sig mat iaf, blev tryggare i det efter gårdagens kontroll. Jag försöker oxå njuta av denna bebistid nu, den sista. Inte alls lika ängslig som med sonen och då kan jag njuta mer.

• Piken

Anlo, det låter som ett genomtänkt beslut och tjejen verkar må bra. Cahela oc Anlo, jag hoppas oxå att det stabiliserar sig med mjölkproduktionen. Kräkningar,är väl ganska vanliga, bvc säger att så länge hon går upp och mår bra så handlar det om lverskottskräkningar, och med mägden mat som finns låter det rimligt. Hoppas det ger med sig när tjejen växer till sig. Nu är jag orolig för hennes magknip, verkar ha väldigt ont ibland och har gaser i magen. Funderar på utesluta mjölkprotein från min kost i en vecka eller två för att se om det blir bättre. Sonen tålde inte mjölkprotein, det har dock vuxit bort nu. Cahela, vad hände med ditt andra bröst då du ammar bara på det ena?

• Piken

Pemberly, det låter bra att det såg bra ut. Rätt att åka in, jag åkte in av olika skäl (ont, kände inte fosterrörelser etc) flera gånger. Ja tänk, nu är det bara två månader kvar, drygt. Jag har en något gladare tjej här med hjälp av sempers magdroppar. Dock är hon stort behov av närhet vilket gör mig ganska låst. Nu letar jag febrilt efter bärselen, som finns uppe på vinden, någonstans..... Anlo, jag har inboxat dig.

• Piken

Jag har för mig att man börjar samma dag, tror jag hämtade ut mina mediciner i falun och tog dom sedan o bilen på väg hem.

Här är allt bra, jag börjar acceptera att jag har fått ett "skrik och kräkbarn" älskar henne massor, men skriket gjotde att jag kände mig otillräcklig. Kräket har jag fortfarande inte kontroll på, det kommer när som, var som och luktar. Hur har du det?

• Piken

Stort GRATTIS Pemberly! Härligt med en lillebror. Då är vi redo att ses snart :) Kanske någon vecka till så att du känner att allt är under kontroll. Var bor du förresten?

• Piken

Pemberly, Skönt med rutiner, tror vi fick kämpa lite för det då tösen har sin reflux och mådde dåligt av det i början. Nu har det blivit lite bättre iaf. Då bor du och Cahela i samma stad :)

Anlo, hur har ni det? Long time no hear....Hur mår tösen? Är du med på träff här under hösten?

Jag bor troligtvis "sämst" till, 6,5 mil söder om Stockholm. Funderar på haga parken som ett bra alternativ för att träffas? Det ligger nära motorvägen, har fina grönområden där större barnen kan springa runt (om de följer med). De har också fika/lunch. Vad tycker ni Cahela, Pemperly och Anlo?

• Piken

Hej, ja vad kul Anlo att höra från dig! Ja dessa krämpor :( man vill ju kunna lägga energin på annat.

För mig passar både onsdag och torsdag, tisdagar har vi minisim och det kan hända att det blir tajt då.

Jag har hämtning rätt tidigt (1315) men ska prata med förskolan om han kan vara där längre den dagen vi kommer överens om. Ser fram emot dagen :)

• Piken

Hej tjejer, torsdag är det bokat nu? Behöver förbereda dagis, så att jag kan hämta sonen senare. Eller ska ni ha med er era storasyskon?

• Piken

Jag tycker vi försöker planera in en annan dag när alla kan och är krya. Krya på er nu!

• Piken

Gott nytt år!

Fullt upp har det varit med jul och nyår. Hopas ni alla haft en mysig jul (trots frånvaron av snö). Hur mår era små? Är de några som är på g med försök här på sidan nu efter helgerna?

Vår jänta mår bra, refluxen mycket bättre, inte alls så mycket kräkningar längre. En bidragende orsak till minskning är att hon äter delvis fast föda. Ammar endast på nätter och på morgonen. Tidigare på eftermiddagen, men nu börjar hon rata bröstet även då.

Sover rätt dåligt på dagarna, tyvärr, får inget gjort (jag som sökt lite kurser här till våren, hur ska det fungera?) Men hon sover för det mesta rätt ok på nätterna. Vår fyraåring har utvecklats till en riktig retsticka och är periodvis otroligt jobbig. Inte bara att han retar oss utan även sin lillasyster. Öronen har han som prydnad för inte gör han som han blir tillsagd. Ibland får man mindre och större utbrott på honom, men det tycks inte heller hjälpa till att förändra hans beteende. Ja ja, nog gnällt om det. Jag hoppas ni alla får en underbar 2015!

• Piken

Halloj, hur har ni det? Här kör vi årets första penicillinkur mot dubbelsidig öroninflamation på lilltjejen. Lite klurigt denna gång då hon inte har haft feber utan i princip bara förkyld. Dock har hon gråtit nu sex nätter i rad vilket gjorde att jag sökte läkare idag. Känner mig lite dålig mamma som inte gått tidigare :(

Jag är gärna på om det blir en träff. Vore så kul :)

Cahela, du börjar väl jobba nu? Hur känns det inför det? Vi kan väl ta en helg för att ses om du jobbar?

Anlo, vad jobbigt med maten som krånglar, hoppas det går bättre redan nu? När åker ni till thailand? Äter hon gröt? Ta isf med det i massor. När vi for till Grekland och vår son var två år då, tog jag med mig burkmat och gröt så att det räckte och blev över. Visste ju inte hur eller om han kunde/ville äta det som fanns där. Och tur var väl det, för mattiderna var inte alls vid hans mattider. Vid vår middag så hade han redan ätit middag och åt lite extra tillsammans med oss, frukt etc. Hoppas ni får en underbar semester, vart ska ni i Thailand?

Pemberly, hoppas ni kryat på er nu. Redan fem månader! Jag tycker verkligen tiden går fortare med nummer två.

Trevlig helg till er alla / Piken

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen