Inlägg från: Särlan |Visa alla inlägg
  • Särlan

Vi på CvL fortsättningen

Dahlia: Det är samma som suprefact fast som injektion. Man drar det ur en flaska men jag behövde bara en injektion om dagen.  Det var därför det var så mycket lättare än att spraya fyra gånger om dagen, som jag annars var tvungen att göra (detta var för flera år sen...). Flaskan räckte rätt många dagar har jag för mig.

Idag är jag på riktigt negativt humör. Vet inte om det är oro inför behandlingen eller om det bara är en sån där dag. Men jag är rätt orolig för hur allt ska gå nu när det börjar närma sig. Var nästan åtta år sen sist...

Hoppas ni andra har det bra!

/S

Spraystart 16/4.
  • Särlan

Första spraydosen tagen i morse. Så fort jag kände smaken (lukten?) av den var det som om det bara var igår jag gjorde detta senast. Den där smaken glömmer man inte och jag kommer för evigt associera den till IVF. Först tyckte jag att den inte smakade så mycket men ca 10 min. senare satt den där i halsen och gjorde sig påmind. {#lang_emotions_laughing}Nu känner jag mig iaf riktigt peppad. Det ska gå bra det här har jag bestämt! {#lang_emotions_dreamer}

Annars är den här sprayperioden föga spännande. Hoppas på mens om redan en vecka allra helst så spurtstarten inte dröjer. Men det är kanske att jinxa det att önska så. Fram till mensen är det ju bara att spraya på men när man väl fått mens kan man ju få lite mer av ett hum om när VUL och ÄP blir av. Och DET är spännande! Så jag önskar mens den 30/4 och sprutstart 1/5. Skulle inte våga ta för givet att så blir fallet, många faktorer som spelar in...men man måste ju få hoppas lite. Dessutom passar det bäst ihop med mina arbetstider.

Curly: Spännande. Lycka till på ÄP. Bara några dagar kvar nu... ÄL sprutan på söndag eller?

Myran: Man önskar ibland under ruvartiden att man bara kunde sövas ner och - vips! - vakna upp på TD utan att ha behövt våndas alls.

Marvin:välkommen! Kul att vi ligger ungefär lika i behandlingen.

Alla andra: hoppas det är bra med er.

/S

• Särlan

Äh, jag menar ju att jag önskar mens redan den 23/4. Annars går det ju två veckor :P.
    Det går ju inte för sig ;).

/S

• Särlan

Dahlia:
    Tror inte det gör så mycket att du glömde spraya imorse. Det är sånt som händer och eftersom du inte ens håller på med stimulering just nu kan du ju inte drabbas av ägglossning eller något (som säkert inte kan hända ändå). Enligt CvL är det inte så viktigt att ta doserna med 12 timmars mellanrum...några timmar hit eller dit är ok. Men är du orolig så ring dem vet ja!

Jaså, du vet när du ska starta sprutor redan? Vad jag förstod så får man reda på det när man ringer den efter mensen börjat och ca 2-3 veckor efter spraystart.  När jag pratade med dem förut sa de att det måste ha gått 2 veckor minst och att de inte ännu kunde säga om jag fick börja 1 maj eller 5 maj vilket verkar vara datumen ifråga (de vill ju undvika att man startar vissa dagar så det inte blir så många äggplock på helgerna.Det har ju lite med att göra hur många som är uppbokade också.

Men jag tror det mest troliga är att jag börjar runt 5 maj precis som du. Kul!

Usch, vad trist Talang 2010 är...fast min 10-åring verkar gilla det. :) Tror jag ser Skavlan sen. Jobb imorgon...

Ha en bra helg allihop!

/S

• Särlan

Dahlia:
    Japp, min dotter fyller 10 år på måndag och är resultatet av min allra första provrörsbefruktning, då med ICSI. Min son fick jag också genom ICSI men fick gå igenom 3 färska behandlingcykler och två FET plus en himla massa ovanliga och svåra komplikationer innan han blev till. Sonen fyller sju i juni.

Din första dotter blev inte till genom provrörsbefruktning va?

Jag har jobbat idag men vilar upp mig nu. Blev lite nojig idag på jobbet när vi hade ett cytostatikaspill (en patient drog ut sin kanyl för att han var förvirrad och cytostatika var över hela golvet (!)). Ville inte gå in i rummet trots att jag inte ens ruvar bara för att inte andas in massa skadligt cellgift. Tack och lov var det inte min patient och jag hade massor av annat att göra så hade en god ursäkt att inte gå i närheten. Men man undrar ju vad man ska skylla på under ruvartiden (om det blir någon) för att slippa hantera cytostatika. (På jobbet slipper alla gravida ge cytostatika till patienter då det kan skada fostret, men jag kan och vill ju helst inte berätta för alla om jag ruvar). Dilemma! :S

Ha en forsatt bra helg. Tror minsann att solen tittar fram lite igen så ska ut i trädgården en sväng. :)

/S

• Särlan

Curly:
    Vad kul! Grattis! Och ett bra resultat. Tio små ägg! {#lang_emotions_cheers} Vad bra att ÄP inte var så jobbig för dig. Det brukar inte vara så farligt, som sagt. Nu håller jag tummarna för att många ägg blir befruktade. Blir det ett eller två tillbaka på torsdag?

Själv sprayar jag på. Det är som jag sagt tidigare inte min favoritsysselsättning direkt. Tycker jag börjar få ont i halsen av sprayen också, halsmandlarna verkar  irriterade. Någon annan som känt detta? Inga andra biverkningar ännu. Andra gånger har jag fått värmevallningar men tror inte jag haft det ännu (nog lite tidigt, sprayat i fem dagar bara).

Otålig väntan på mensen. Vill ha ett litet hum om när jag kommer börja spruta. Blir så knöligt att få ihop allt med jobbet annars...

Hur går det för er andra?

/S

• Särlan

anlo och myran:
    Den där känslan av mensvärk kan vara ett gott tecken. De båda gångerna jag var gravid hade jag mensvärk från RD6 eller så som kom och gick. Det kan ju vara embryot som bäddar ner sig och töjer lite på livmoderslemhinnan. :)

Marvin:
    skönt att ha startdag för sprutorna nu. Inte långt kvar. Tror säkert att du kommer må bättre när du börjar med dem. Man kan känna sig så nere när man sprayar och är nedreglerad. Riktigt deppigt kan det vara. Jag har oftast mensvärk men minns inte om den brukade vara värre vid "sprayblödningen".

Själv har jag tjatat lite på CvL om att få preliminärt datum för sprutstart så jag kan ordna lite med jobbet och ev. lägga om schemat där lite. Mailade dem i går och fick svar om att jag kan boka in den 6/5 som startdag (förutsatt att mensen kommit och så tills dess då). Då kommer jag ha sprayat i 3 veckor (!) minus en dag men datumet passar ändå rätt bra. Dessutom var 6 maj beräknat födelsedatum (kan inte de där förkortningarna man kör med på FL) för min dotter år 2000 så det kanske är ett bra omen. :P Däremot fick jag inte dag för första VUL vilket jag behöver mer egentligen för den dagen måste jag ju vara borta från jobbet. Så jag får ringa dem och tjata lite mer imorgon. Men bra med en liten plan iaf.

Hoppas allt är bra med er andra!

/S

• Särlan

Hej allihop!

Curly: har du vågat ringa om antalet befruktade ägg än? LYCKA TILL! Jag lyckades bli gravid mitt första försök så det kan du också bli. :)
    Jag har valt att inte berätta för mina föräldrar (min mor är lite av en ängslig person - milt utryckt och jag blev så sjuk förra gången att hon skulle inte kunna koppla av alls och oroa sig hela tiden). Ännu vet bara chefen för att hon måste veta att jag kommer vara borta då och då. Den enda jag utöver henne berättat för är en gammal kursare från universitetet som själv har svårt att få barn. Hon har haft tre missfall det senaste året och en av graviditeterna gick ända till v. 20. Så hon och jag är lite i samma båt och jag kände hon behövde få lite stöd och höra att hon inte är ensam om ofrivillig barnlöshet när hon berättade för mig hur misslyckad hon kände sig och hur svårt hon har det. Jag lider så med henne.

Eventuellt berättar jag för de kollegor det känns ok att berätta för. Mina barn får inget veta...det vore hemskt att dra in dem i besvikelsen om det inte lyckas. Min dotter har velat ha ett till syskon så länge, och hon förstår inte riktigt hur svårt det kan vara och skulle bli så besviken...så bättre att komma med glad överraskning (hoppas, hoppas) så småningom.

Ha det bra alla!

/S

• Särlan

Hej igen alla!

Curly:Vad kul att så många ägg befruktades! Det blir nog flera fina embryon. :) Klart du inte kunde hålla dig med att ringa. Skulle jag inte heller vänta med. :) Lycka till imorgon. Den här delen av behandlingen är så spännande!

Hhoppas: Välkommen tillbaka även om det är synd att det inte lyckades förra gången. Nya tag! När ska du börja spruta? Gör du korta metoden?

Jaha, själv har jag fått inte en, inte två utan tre (!) finnar på hakan: plupp, plupp, plupp så dök de upp i morse. Måste ju vara sprayen. Det och att jag känner mig deppig idag skyller jag på den. Bläää!

Pratade med CvL som sa att det var ok att starta den 5 maj med inj. om det passade mig bättre och det gör det eftersom jag fårförsta  VUL den 11 maj då vilket passar med jobbschemat. Sen blir det väl nåt mer VUL kanske och det blir under kristihimmelsfärdshelgen då jag tagit ledigt, så än så länge blir det rätt bra (om mensen kommer som den ska).

Väntar mens i övermorgon tidigast, kanske på måndag, men man vet ju inte eftersom den kan blir försenad pga sprayen.

Börjar få lite ångest över den här behandligen redan. Blev nog inte bättre av att jag satt och kollade inte massa IVF bloggar idag (var ledig).

Ha det bra!

• Särlan

Hej alla!

Myran: Tråkigt att höra om blödningen men det kan ju vara en graviditet ändå. Jag blödde jättemycket när jag hade två embryon som fäst sig men ett av de blödde ut utan att det andra gjorde det. Det som inte blödde ur är nu min sjuåring! :)

Anlo: Stackars dig. Vad ledsamt med minus. :(

Curly: Grattis till ET!

Idag kom min mens med besked så jag har ringt CvL. Sprutstart blir som jag trodde, den 5/5. Första VUL den 11/5. Passar mig bra! :) Har också drabbats av hemska värmevallningar. Men det är ok så länge sprayen funkar!

Ha det bra!

/S

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen