Inlägg från: Särlan |Visa alla inlägg
  • Särlan

Vi på CvL fortsättningen

Hej tjejer! Har kikat in här några gånger och "spionerat" på er! ;) Spännande och stöttande att följa er.

Jag ska till CvL i mars för första gången för att dra igång planering för IVF behandling och det är med blandade känslor då jag har väl haft alla de komplikationer man kan ha av denna behandling förut men de har hittils resulterat i en nioåring och en sexåring så det var det värt! :)

Ville bara kommentera det här tiamant tog upp med om hur de vet att embryot hamnat i livmodern. I England, där jag bodde och gjorde mina behandlingar, vet jag att de alltid undersökte katetern embryot förs in med under mikrosskop efteråt för att försäkra sig om att det inte ligger kvar där. Den "grå fläcken" som syns på UL är den vätska embryot ligger i. Embryot själv är alldeles för litet för att synas på UL. Det är inte heller så lätt att hamna fel med embryot då livmodern inte är så stor och embryot ändå inte implanteras direkt och kan flytta runt där inne lite grand innan det implanteras. Men man försöker lägga embryot i en fin del av livmodershinnan.

Ha det gott!

/S

• Särlan

Hej på er! Imorgon ska jag på nybesök på CvL. Vi hoppas att få dra igång IVF så fort som möjligt. Sambon sks lämna sitt spermaprov samma dag för att påskynda det hela. Jag har själv blivit utredd hos min gynekolog förut, för ett par år sen, och blev då rekommenderad IVF pga min histioria.

Historien är att jag har gjort ICSI i ett tidigare förhållande och har två barn genom det. Men efter diverse komplikationer såsom infektion i samband med äggplock och akutop efter det, svår ÖS (fyra veckor på sjukhus) och ett utomkvedshavandeskap (även där akutop samtidigt som som min snart sjuåriga son var ett embryo i livmodern och ändå överlevde ingreppet för att få bort "tvillingen") verkar det som om jag nu behöver IVF. I samband med mina operationer såg läkarna också att äggstockarna mina var ärriga. Det är nog inte så konstigt eftersom jag har PCO och har fått mellan 24 och 36 ägg varje äggplock tidigare, haft infektion i buken och utomkvedshavandeskapet på det, tyckte dem.

Nu undrar jag om jag kommer få börja IVF i nästa cykel. Vad tror ni? Väntar mens i början av april och antar att jag måste ta blodprov innan start för att kolla äggreserven, men det görs ju i början av cykeln, så jag hoppas på att få börja nedreglera med sprayen så fort de har blodprovssvaren. Ska höra med dem imorgon så klart men alltid kul att fråga er vad ni tycker. Så antingen blir det spraystart i slutet av april och äggplock i mitten av maj eller så blir det spray kanske i slutet av maj (beroende på när min oregelbundna mens kommer igång och äggplock i mitten av juni.

Känns som en månad hit eller dit kanske inte gör så mycket men har man väl börjat det hela vill man ju helst inte vänta. Fyller dessutom 35 år nästa månad...

Jag kommer nog börja posta här regelbundet nu och berätta om besöket imorgon. Har följt den här tråden ett tag nu och känner att det vore kul att dela med sig lite om vad jag har för erfarenheter också. :)

Så på återhörande!

/S

• Särlan

Så, nu är vi tillbaka från CvL och oj vad mycket vi hann med på ett besök! {#lang_emotions_smile}

Egentligen var vårt besök väl tänkt som ett utredningsbesök men efter att ha hört min historia började vi planera för IVF med en gång. Sambon M och jag lämnade båda blodprov och M spermaprov, jag fick recept och preliminära datum, samt necessär med sprutor och kanyler. Det bestämdes att jag ska börja spraya dag 21 i nästa cykel. Idag är jag på dag 22 i denna cykel och väntar mens runt ca dag 28- 35 (japp oregelbunden minsann) så det blir väl spraystart senast runt tredje veckan i april och sprutstart i början av maj. Preliminär ÄP v 18 eller 19.

Thomas Brodin var vår dr och han var ju jättetrevlig. Gick igenom behandlingen lite hastigt eftersom jag ju är en som varit med förut och eftersom jag är sjuksköterska själv så var det ju inte så mycket att gå igenom vad gäller hur man blandar och ger sig själv sprutor heller. Mitt vul visade också att jag har bra äggreserv och livmodern och slemhinna ser bra ut och som den ska (över 20-30 äggblåsor i vardera äggstock visade också på min PCO). Han gav oss runt 50% chans att lyckas. Köper vi trepacket skulle han vara mycket förvånad om vi inte blev med barn. Men vi vet ju alla här att sånt egentligen inte är garanterat alls. Bäst att vara positiv dock. {#lang_emotions_flower}

Så vi gick därifrån med allt redan planerat och så snart också! Det känns jättebra! {#lang_emotions_laughing}Brodin ringde också just min sambo också och gav resultatet på spermaprovet han lämnade för knappt ett par timmar sedan och meddelade att han hade massa simmare som såg normala och bra ut, runt 58 miljoner.

Först fick jag förslaget av Brodin att gå den korta metoden för att undvika ÖS men då hade jag inte kunnat börja förrän mensen efter nästa. Det hade väl blivit ungefär samma tider ändå som det blir nu, men jag är van vid den långa metoden och känner att jag kan få bättre resultat med den så valde den istället. Dessutom känns det då som jag börjar behandlingen lite tidigare också eftersom jag börjar spraya redan nästa cykel. Fånigt kanske, men jag fick bestämma själv så...

Vi ska stimulera äggstockarna med Menopur och vad jag har förstått är det inte lika vanligt som Puregon? Uppfattas visst som lite mer knepigt eftersom man inte har injektionspenna att sticka med då, men för mig är det som sagt inte något knepigt. Tror jag blandar ca 20 ampuller om dagen i jobbet redan så det kan jag göra i sömnen nästan :) Vad är era erfarenheter mellan Menopur och Puregon? Någon skillnad alls?

Får väl se om någon anna kommer gå igenom behandling samtidigt som jag. De flesta här är ju redan mitt uppe i sin och det är jättekul att följa er alla!

Lycka till allihop!

/S

• Särlan

Embla82: Vilken dos har du på Menopur? Jag vet inte om det är för att jag har PCO och har en historia med svår ÖS men jag tycker jag fick en tämligen låg dos. Ska ta 150E och 75E omväxlande varje dag. Har ju att göra med ålder också. Är iofs 34 år...
    Jaja, annars justerar de ju dosen om dålig respons. Ska på första vul sjunde sprutdagen så får väl se då vad som händer...

Trevlig helg! (Ska själv jobba hela helgen...fy.).

/S

• Särlan

Jessie: fy, har varit i den situationen själv. Trist, men man vill ju som du själv säger inte vara med om överstimuleringssyndrom igen. Men tre fina blast-frostisar är ju inte så illa alls. Grattis till det! '

Hoppas du mår bättre snart.

/S

• Särlan

Hej allihop!

Det här med hur många embryon som borde sättas tillbaka och vilken kvalité de har är inte så självklart alla gånger.

Jag gjorde mina förra behandlingar i England för 7-10 år sen och där satte man alltid tillbaka två embryon -tre om de är av dålig kvalité. De flesta gånger hade jag toppkvalité på äggen och två sattes tillbaka alla gånger (annorlunda än här alltså och jag var mycket yngre än mina 34 år jag är nu :P).

En gång, den första, blev jag gravid med min dotter :), de andra gångerna (flera) blev det inget alls. Förutom den senaste gången när vi gjorde ett syskonförsök, för sju år sedan. Då hade jag usel kvalité på äggen sa dem, så de tre embryon som fanns kvar två dagar efter ÄP (hade 19 embryon från början) sattes tillbaka. Jag gavs väldigt liten chans att lyckas och gick ifrån kliniken med inget hopp alls.

Men gravid blev jag! Först syntes två säckar i livmodern men den ena tvillingen blödde ut tidigt. Jag var så orolig för det andra embryot och om det kunde överleva att den andra blödde ut.

Vad vi inte visste var att det fanns en trilling! Det upptäcktes när jag var 8 v gravid och tuppade av och förblödde i buken. Det tredje embryot av dålig kvalité hade alltså också fäst, men det hade satt sig utanför livmodern och var alltså utomkveds. Jag var tvungen att genomgå en akutop för att ta bort det och det sista jag hörde innan jag sövdes var att om jag inte operades med en gång så skulle jag dö, men att den graviditet jag faktiskt bar på skulle sannerligen inte klara av en öppen bukoperation och leda till missfall. Det var så klart hemskt!

En vecka efter operationen fick jag ett VUL som visade att embryot hade överlevt. Jag hade helt och hållet räknat med att han var borta... Det lilla embryot är nu en pigg och glad kille på snart sju år som nästan aldrig är sjuk och hur välmående som helst! :D

Så vad jag ville säga med detta är att inget är självklart. Även om embryona ser dåliga ut, kan det bli något och även om de är av toppkvalité kan de ju inte bli något alls och då kan man få tvillingar eller problem som jag. Det går inte att se med ett mikroskop och veta exakt vilka som kan lyckas bäst, och man kan aldrig döma ut ett embryo som omöjligt. Jag hade ju tre dåliga varav alla tre fäste! Det hade blivit tvillingar om inte ett av dem fäste fel. Dessutom klarade min son både ett tvillingmissfall och en akutoperation. Så så dåligt och livsodugligt embryo var han ju inte! :D

Men att tänka på är ju också att hade jag bara fått ett tillbaka hade jag inte behövt bli så sjuk och utsatt min graviditet för sådana stora risker. Men allt detta vet ni ju.

För övrigt har jag börjat få mens lite smått. Om det börjar blöda ordentligt idag kan jag börjar spraya om tre veckor och ÄP blir preliminärt i början/mitten av maj.

Kram på er alla och lycka till!

• Särlan

Välkommen CurlyRed! Jag lyckades bli gravid på första IVF-försöket en gång i tiden. Hoppas detsamma händer dig. {#lang_emotions_smile}

/S

• Särlan

Jahopp, då var mensen äntligen igång på riktigt så idag blir officiellt dag 1. {#lang_emotions_smile}Jag börjar spraya dag 21 så det blir den 16/4. Fasen, det var ett tag sedan jag gjorde detta (över sju år sen) men jag minns den där attans sprayen och hur den smakade i halsen. Sen fick jag ju en försmak på klimakteriet med hjälp av den också, vill jag minnas. Huh!

Om jag har förstått CvL:s plan så lär jag börja spruta den 5 maj som tidigast (efter 2½ veckas sprayning, om mensen kommit då såklart) och troligt ÄP 17-19 maj.

Det är bra att ha en plan...måste bara komma på hur jag ska göra med jobbet. För mig är det inte lätt att bara sticka iväg en stund (först för att jag bor i Sthlm och gör VUL och allt i Uppsala, men också för att jag jobbar som sjuksköterska och det är inte så lätt att bara lämna avd. några timmar, då vi är rejält underbemannade). Men jag lär nog få förklara för chefen vad jag håller på med och ta ledigt för VUL (eller byta pass med någon om jag har tur) och sjukskriva mig dag för ÄP etc.

Jaja, det löser sig.

Har också suttit och klurat på det här med sommarstängningen. Har jag otur och inte blir gravid hoppas jag med nöd och näppe kunna klämma in en FET innan stängningen (om jag har tur och har några frostisar dvs.) Oj, vad mycket man ska tänka på va? Massa planerande...

Ha en bra lördag allihop.

/S

• Särlan

Stort grattis! Har följt dig ett tag här på tråden och blir så glad för din skull. Det var  ett litet fruset embryo du fick tillbaka den här gången, eller hur?

Passa på att njuta nu, något som jag vet kan vara svårt i början, man vågar inte alltid tro det. Men du är gravid!

/S

• Särlan

Hej allihop!

Jag läste om vad ni skriver om hur mycket de verkar har på kliniken. Uppbokade till v 21?! ojoj. När jag var där den 19 mars fick jag den där "röda lappen" där det står preliminärt att jag ska börja spruta v. 18, VUL v. 19 och ÄP v 20 men då visste vi inte att min mens skulle komma så tidigt som dag 31 (tro mig, den kan ta MYCKET längre än så). Den startade i förrgår så jag kommer börja spruta 16 april (v. 15). Om jag då måste vänta till v. 18 för att börja sprutorna måste jag spraya i  nästan tre veckor...fy...urk...blä...osv. ;). Så jag hoppas på att få börja i v. 17 med sprutorna och ha ÄP v 19 istället, men det känns ju sådär kört nu. Tänkte att det där med "preliminärt" kanske gör att jag kan börja tidigare och inte bara senare.

Vet ni om det är lite flexibelt de där datumen på röda lappen? (Var väl egentligen min fråga efter den där långa inledningen :P). Eftersom anlo24 sitter i telefonkö vill jag ju inte ringa och ta upp en plats i kön jag med :P).

En annan sak som ni som gått på CvL kanske vet... Hur får man reda på provsvaren? Jag lämnade sedvanliga prover på första läkarbesöket och vill ju veta nu vad de sa. Ringer dem eller skickar dem svaren, eller får man inte reda på dem alls?

Ha en bra måndag!

/S

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen