Hej allihop!
Det här med hur många embryon som borde sättas tillbaka och vilken kvalité de har är inte så självklart alla gånger.
Jag gjorde mina förra behandlingar i England för 7-10 år sen och där satte man alltid tillbaka två embryon -tre om de är av dålig kvalité. De flesta gånger hade jag toppkvalité på äggen och två sattes tillbaka alla gånger (annorlunda än här alltså och jag var mycket yngre än mina 34 år jag är nu :P).
En gång, den första, blev jag gravid med min dotter :), de andra gångerna (flera) blev det inget alls. Förutom den senaste gången när vi gjorde ett syskonförsök, för sju år sedan. Då hade jag usel kvalité på äggen sa dem, så de tre embryon som fanns kvar två dagar efter ÄP (hade 19 embryon från början) sattes tillbaka. Jag gavs väldigt liten chans att lyckas och gick ifrån kliniken med inget hopp alls.
Men gravid blev jag! Först syntes två säckar i livmodern men den ena tvillingen blödde ut tidigt. Jag var så orolig för det andra embryot och om det kunde överleva att den andra blödde ut.
Vad vi inte visste var att det fanns en trilling! Det upptäcktes när jag var 8 v gravid och tuppade av och förblödde i buken. Det tredje embryot av dålig kvalité hade alltså också fäst, men det hade satt sig utanför livmodern och var alltså utomkveds. Jag var tvungen att genomgå en akutop för att ta bort det och det sista jag hörde innan jag sövdes var att om jag inte operades med en gång så skulle jag dö, men att den graviditet jag faktiskt bar på skulle sannerligen inte klara av en öppen bukoperation och leda till missfall. Det var så klart hemskt!
En vecka efter operationen fick jag ett VUL som visade att embryot hade överlevt. Jag hade helt och hållet räknat med att han var borta... Det lilla embryot är nu en pigg och glad kille på snart sju år som nästan aldrig är sjuk och hur välmående som helst! :D
Så vad jag ville säga med detta är att inget är självklart. Även om embryona ser dåliga ut, kan det bli något och även om de är av toppkvalité kan de ju inte bli något alls och då kan man få tvillingar eller problem som jag. Det går inte att se med ett mikroskop och veta exakt vilka som kan lyckas bäst, och man kan aldrig döma ut ett embryo som omöjligt. Jag hade ju tre dåliga varav alla tre fäste! Det hade blivit tvillingar om inte ett av dem fäste fel. Dessutom klarade min son både ett tvillingmissfall och en akutoperation. Så så dåligt och livsodugligt embryo var han ju inte! :D
Men att tänka på är ju också att hade jag bara fått ett tillbaka hade jag inte behövt bli så sjuk och utsatt min graviditet för sådana stora risker. Men allt detta vet ni ju.
För övrigt har jag börjat få mens lite smått. Om det börjar blöda ordentligt idag kan jag börjar spraya om tre veckor och ÄP blir preliminärt i början/mitten av maj.
Kram på er alla och lycka till!