• JsN

Vi som shoppar danska barnkläder del 16

Ocikatten skrev 2010-04-01 18:48:55 följande:
    Vad är bra tips på ekologiska kläder? Jag håller med dig ganska mycket i det där tänket men är lite lat och tänker inte alltid före jag shoppar... Men till barnen är det viktigt med "snälla" kläder!
    JAg tycker också det är svårt och har dåligt med tips. Men ekologisk bomull är ett _väldigt_ bra ledord. (konventionellt odlad bomull är rätt jäkligt)
  • JsN
    nettan1016 skrev 2010-04-01 19:46:27 följande:
    Jag hade lite tur idag, känns det som i alla fall, eftersom jag väntar hem en massa roliga paket som inte kom idag. I vanliga fall hade jag blivit besviken men inte idag eftersom mannen var ledig idag och kollade posten. Han hade nog blivit chockad  om alla paket hade kommit. Så nu kan jag slappna av och vänta med spänning på tisdag istället.
    *skrattar*

JAg gjorde nästan samma, jag tyckte inte det gjorde något att tre paket inte kommer förrän i slutet av nästa vecka.
  • JsN
    Ocikatten skrev 2010-04-01 19:49:19 följande:
    Räknar du t ex Öko-tex till "bra kläder? Ekologisk, innebär det automatiskt att det är bra kläder att bära? Jag är helt novis på det här känner jag men skulle GÄRNA engagera mig lite mera...
    Öko-tex handlar väl mer om kemikalierna i kläderna än om produktionen av materialet. Men det är klart att det är bättre även för de som producerar. JAg gillar att inte känna att jag måste tvätta en massa gånger innan barnet börjar använda. (Nä, jag tvättar aldrig mer än en gång)

Men det kan fortfarande vara (och är) konventionellt odlad bomull och det lär vara en av de mest vatten och kemikaliekrävande grödorna som finns.

*kan också för lite*
  • JsN
    Smultronhjärta skrev 2010-04-01 18:52:39 följande:
    Jo det är sant ..Jag tycker ju att engångsblöjor är en bra sak
    Äh, jag vet inte hur det är för miljön med tygblöjor, men det är bra för ekonomin. Iaf om man får mer än ett barn. På ett barn tror jag det nästan är ett nollsummespel. (Om jag inte lyckas sälja)
  • JsN
    Ocikatten skrev 2010-04-01 19:49:47 följande:
    Ni är ju för roliga ni...
    Maken bryr sig egentligen inte. Men jag gillar att själv få plocka paketen ur lådan.
  • JsN

Dessutom är ett av paketen fler tygbindor till mig. (I jättefina färger, kanske kan bli kul att ha mens?)

• JsN
    Busbellan skrev 2010-04-01 20:03:16 följande:
    Finns det tygbindor alltså Jag själv kör med menskopp, hur smidigt som helst
    Det gör jag också, men kompletterar med tygbindor. Och jag som alltid har avskytt att ha binda tycker det är lika bekvämt som menskopp. Faktsikt så bra att jag använder koppen mindre och binda mer.

(Tygbindor/menskopp och mandelolja som intimtvätt -> Inga mer svampkänningar)
  • JsN
    Busbellan skrev 2010-04-01 20:03:16 följande:
    Finns det tygbindor alltså Jag själv kör med menskopp, hur smidigt som helst
    Vill du prova så har glimma 30% idag. (Men jag gillar inte imses i bomull, jag har från babyshop i ull som är superbra och så köpte jag några i bambu från glimma idag)
  • JsN
    Busbellan skrev 2010-04-01 20:08:15 följande:
    aha, jag visste faktiskt inte ens att det fanns Men aldrig mer att jag kommer köra med vanliga bindor eller tamponger i alla fall. Fattar inte att det tog sån tid innan jag fick upp ögonen för den underbara uppfinning
    Aldrig mer tampong nä! *håller med* Men prova trosskydden från imse på glimma! Som trosskydd är de suveräna, om än inte lika ra som ullvarianterna jag har. (Jag vill gärna ha trosskydd under de dagarna jag blöder mest)

Smultron, har man en gång provat något som inte torkar ut slemhinnorna så byter man inte tillbaka.
  • JsN
    Smultronhjärta skrev 2010-04-01 20:10:17 följande:
    Ah jag skulle vilja testa menskopp men jag kan inte Tråkigt tycker jag!
    VArför kan du inte?
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 16