RååSa BuBBlan skrev 2010-02-25 20:54:31 följande:
Öh styrkurva? cirkulationspump? seriekopplat?hm.. jag förstår nog inte riktigt den ser ut så här typ ...
*asg*
OK, är det en separat varmvattenberedare eller har ni vattenburen värme så att pannan/annan värmekälla som värmer huset också värmer varmvattenberedaren?
Om du tittar i proppskåpet, hur många säkringar har du som varmvattenberedaren går på. (Jag har svårt att tro att den går på en fas om den går på el) Är alla proppar/säkringar hela?
Styrkurva är det som pannan styr på för att utifrån temperatur på vatten in, hur mycket vatten som används etc hålla en jämn temperatur, den styr också hur varmt man vill att varmvattenberedaren ska hålla. (Har ni en termometer som visar hur varmt det är på vattnet i varmvattenberedaren?)
Cirkulationspump är den pump som snurrar runt värmevattnet om man har vattenburen värme, den deltar också i styrningen av värmen i varmvattenberedaren om varmvattenberedaren sitter i pannan.
Om du tittar på hur vattnet går i huset, går det olika rör till kök och badrum eller kommer de i följd. Om de ligger efter varandra på samma ledning så är det seriekopplat. Kan du lokalisera vilket tappställe dit varmvattnet har kortast ledning?
Vet du var du har bruksanvisningen på pannan/varmvattenberedaren? (Ja, jag vet att den troligen är skriven på någon form av oläsligt språk som blev ännu sämre när den översattes till "svenska")