Blå Flygare skrev 2010-02-24 22:31:32 följande:
Miralicia: Lycka till, känner igen modellen från min utbildning. Urbota! Men man får ingen examen av att klaga på det
Jag kommenterar och framför åsikter
Jag har ju en del att jämföra med sen tidigare (från andra delar av samma universitet och typ motsvarande antal högskolepoäng som en del av lärarna som vi har, innan jag började den här utbildningen, så jag har ju lite att backa upp mina åsikter med - och de på nuvarande termin vet om mina poäng). Men det är smidigt att bara ha två betygssteg: G eller U, till skillnad mot om man skulle ha betygsskala typ A-F eller vad det nu är på vissa ställen. Är svårare för dem att sätta ett U om man skulle vara obekväm, än att sänka ett betyg från A till C t.ex.
Problemet med den här tentan vi ska ha är utöver själva tentan administrationen runt omkring eller vad man ska kalla det för. De är två st som delat på att hålla 3 föreläsningar, en av dem gör tentan, rättar den och är examinator och den som sätter betyg på tentan och poängen på delkursen för den. Den andra läraren är med och rättar så att underkända tentor har de båda kollat på. Problemet är väl bara att de två lärarna är systrar, och den av dem som har gjort tentan, stått för huvuddelen av rättningen och även är examinator även är den person som är utsedd till institutionens examinationsombud som är den som ska medla mellan studenter/lärare och examinator om studenter elelr lärare är oense om genomförandet, utformningen och rättningen av tentan.
Behöver jag säga att arrangemanget varit ifrågasatt även tidigare terminer, på flera terminskurser där samma två systrar varit inblandade, men utan resultat.