• EL I

Allergitråden

k kavat: nä det har INTE med kylan att göra det VET jag...bara svårt att få dem i sjukvården att förstå
    Han kan också vara ute i - 25 grader o bara bli sådär "vanligt" röd men ibland är det -2 gradet och han är ILLRÖD! Som sagt, orsaken är INTE kylan.
    Han är ju ALDRIG fri från det röda. storebror blir ju röd när han varit ute men det går ju över sen eller sitter i liten stund men inte direkt i 3-4 månader

Och hans missnöjdhet...
    som nu när jag har mina föräldrar på besök så är han i min famn HELA tiden... o det handlar inte om att han är blyg det märks utan det är något som inte stämmer och då känner han väl tryggare hos mig eller sin pappa...
    han är nöjd kortare stunder helt enkelt o väldigt lättstött och känslig rent allmänt.
    JÄTTEFRUSTRERANDE

• EL I

Gav sonen pannkakor till middag i kväll, så får vi se om han reagerar nåt under natten/morgonen. Ingen optimal tidpunkt kanske...men vi hade bråttom och det var det vi hade hemma. Tyckte han blev röd om kinderna med en gång men säkert inbillning...bara att avvakta och se om nåt syns i morgon eller om det "gått över" tills i morgon eller inte är nåt alls i morgon. Återstår att se. Ägg är nämligen det enda jag kan komma på att han inte tål

Har märkts JÄTTETYDLIGT senaste dagarna att det är nåt som inte står rätt till. Han kan vara hur jäkla nöjd som helst och sen helt plötsligt får han "ett ryck" och börjar skrika och ålar sig som en ål om han är i famnen och om han är på golvet så vill han upp i famnen, så är han sådär i kanske 5-10 min och sen är han lika glad igen som han var innan
    I morse när han vaknade så var han missnöjd och skrek i 1 timmes tid och sen helt plötsligt var han på bra humör och sen hade han en timme av "av och på", sen var det bra flera timmar... märkligt.

• EL I
    Amulett skrev 2010-01-30 22:14:54 följande:
    Jobbigt. Hur gammal är din kille? Hoppas ni hittar vad som spökar. Men jag kan bara säga att vi inte tror att det är något mer än mjölk för vår kille (2 år nyss fyllda) och han har ändå haft och har sådana där perioder. Kan vakna och vara tröstlös i 30 minuter innan han kommer på att det inte var så farligt att vara vaken osv. Vi har liksom inte hittat någon röd tråd i när dessa utbrott kommer, så nu har vi accepterat dem som en del av utvecklingen. En mardröm han minns, en plötslig rädsla att vi ska försvinna osv.
    Han är 13 månader.

Men detta är alltså dagtid...han är JÄTTELEDSEN och hal som en ål och sen nästa sekund så är han hur glad och nöjd som helst och springer runt och leker.
    Nattetid är han också vaken så det spelar ingen roll om det är natt eller dag. På dagarna kan han gå runt och leka helt själv och vara jättenöjd och komma och vilja sitta i famnen och mysa. Så sitter han där,  så blir han plötsligt som en båge och börjar skrika och sen efter 1-5 minuter är det bra igen... så går det allt mellan 5 minuter till nån timme så kommer samma "ryck" igen.
    I morse var han missnöjd i 1½ timme - till och från, mest till tyvärr... sen var det bra i några timmar osv.
    Så det är NÅT som stör honom och har varit såhär hela hösten... men vi får se. Ev är det bara "så han är" men när jag pratar med dem på bvc så tror de också det är NÅT som spökar. Inte nödvändigtvis allergi men det är ju ändå nåt man borde utesluta eftersom han ÄR allergisk mot mjölk o soja redan. Sedan hans utslag då...
  • EL I

Fattar ingenting. Fick ju pannkakor i går, men inte rödare på kinderna, däremot var han vaken 2½ timme på natten vilket han inte varit på 4-5 nätter nu... hmm
    Äh känns som om man bara får låta det vara hur sjutton ska man ta reda på vad det är??

• EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 15:15:45 följande:
    Man får testa sig fram länge och skriva matdagbok så man kan gå tillbaks till den. Sen måste man utesluta den produkten helt MINST 2 veckor för att sedan testa igen. Han kan vara allergisk mot flera saker. Han kan få ont i magen av ägg som håller honom vaken, medans han får röda kinder av soja och sen får han eksem av havre osv. Så det är jätte svårt att komma på om det är flera saker han inte tål. Det enda sättet är att vara konsekvent, skriva matdagbok och utesluta och provocera. Om han får ont i magen efter att ha ätit pannkaka till middag flera gången så ta bort ägg HELT ur kosten. Sen provar ni att ta bort t.ex sojasläktingar/baljväxter och SAMTIDIGT ägg i MINST 2 veckor och ser hur han blir och sen provocerar ni osv.
    Ok
    I måndags hade han fått pannkakor på dagis och hemma och då var han KNALLRÖD på kinderna dagen efter men sov hela natten
    denna gång han fick pannkakor så var han vaken 2½ timme men var inte röd på morgonen. Däremot  blev han röd på EN kind när han hade varit vaken kanskee 4 timmar!!!
    Fattar nada! Hmm jag får börja skriva matdagbok igen. Gjorde det under en veckas tid innan han började dagis men får nog börja igen då.
    Väntar på tid till läkare...
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 20:06:30 följande:
    Om han bara blev röd på en kind så är det nog risk för att det är kontakt med något som orsakar eksemen. Får min son i sig så blir han illröd på båda. Får han på sig så blir det där man tagit, så är han endast röd på en kind så skulle jag ju gissa på kontakt. Matdagbok är toppen. Nästan enda sättet att komma ihåg och även kunna gå tillbaks. Här skrev jag nog 3 månader och det var gult värt för annars hade jag ju aldrig kommit ihåg hur han reagerade när han åt vad. Sen är ju frågan.. Vad gör dagis sina pannkakor på? Vad gör du dina pannkakor på? Gör du alltid lika dant med samma märke på "smör", samma recpept osv. Vad fick han för sylt till pannkakorna? Innehållsförteckning på den? Vad drack han till osv. Åt han något till efterrätt?
    Jag har börjat skriva matdagbok, samt hur han sover på natten och dagen samt hu rhan varit under dagen (glad, ledsen, nöjd, missnöjd osv) o hur kinderna sett ut

han fick härom dagen ( igår tror jag) utslag även i nacken... precis likdant men sen försvann det på en timme ungefär... kanske kontakt då ändå?!

Dagis vet jag inte hur de gör pannkakorna mer än att de är mjölk o sojafria. Jo han får sylt till pannkakorna. Oftast får han hallonsylt, ca 1 tsk till en pannkaka. Jga gör alltid på samma smör...men inte alltid på samma "mjölk", ibland på ris och ibland på havre för att variera.
    Han får även varierat havre och rismjölk att dricka samt i annan mat jag gör.

Han får inte de där ILLRÖDA kinderna jätteofta,  kanske 1-2 ggr/v men han är ALLTID mer elle rmindre röd. Har ALDRIG varit borta sedan han fick det i oktober.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 20:55:11 följande:
    Skriv då också upp om du gör på havredryck eller risdryck - om det är det gör skillnad. Jag gissar att du ger även i annat, så försök att uppskatta mängden havredryck per dag och se om det gör skillnad. Äter han smörgås varje dag? Välling? Köttbullar med ströbröd i? Smörgåskex. Försök uppskatta mängden vete per dag och se om det gör skillnad. Försök även ha lite koll på sojasläktingarna/baljväxter och se om det gör skillnad och om han ens får i sig? Sylt, innehåller t.ex de flesta E 202 Kaliumsorbat som min dotter reagerar på. Hallon kanske funkar men inte jordgubb osv. Det kanske inte ens är pannkaksmålen som gör honom dålig?Ja, jag tror du fattar hur jag tänker. Skriv upp allt!  Man måste vara detektiv för att komma fram till vad det är.
    ok ja jag ska försöka skriva upp allt jag kan komma på.
    Nä jag ärockså tveksam till att det är pannkakorna utan det är nog bara en slump.
    Det som var märkligt var att han fick i nacken i går men det var bara där i ca 2 timmar sen var det borta igen. Har sett att det varit på "g" förut där men inte "blommat ut" förut.
    Sen har han haft lite grann på handryggen på båda händerna men i dag var det borta.

Har försökt tänka om det kan vara citrusfrukter eftersom det ju är rätt vanligt. JAg misstänker att hans "gnällighet" och hans röda kinder inte har med varandra att göra. För i tisdags morse var han ju ILLRÖD!! då sov han hela natten. så det känns som 2 skilda saker. därför tänker jag att jag måste skriva upp sovningen samt gnälligheten och det röda för att se nåt mönster.

svårt när han går på dagis att veta exakt...men man kan  ju i alla flal skriva upp det han får hemma o sen vet jag att de gör allt på havreprodukter o inte ris på dagis...
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 21:12:51 följande:
    Du har rätt att få reda på vad han äter på dagis och vad det innehåller. Vill de inte samarbeta frivilligt så behöver du ev. en läkare som skriver "intyg" på att ni utreder allergier och att du måste få reda på det. Men du kan ju alltid prata med dem och fråga hur de brukar göra, om du kan få innehållsförteckningar osv.
    jag tror säkert de skulle ge mig det om jag frågade! ska prata med dem i morgon.
    de hjälper oss att smörja hans kinder på dagis så det känns bra eftersom han är där stora delar av dagarna nu... så får vi se hur det blir. men 3 v med mildison utan effekt. ska man ens fortsätta??
  • EL I

la in några bilder på honom om ni har lust/ork att kolla om ni ser nåt som liknar nåt era barn haft?
    några av bilderna är samma som förut men sen la jag in från i dag då han hade på en sida...syns inte så bra på bilderna, han var rödare i verkligheten..

• EL I

ok, tack för input! inte för att det är skoj men skönt att höra att jag "känner på mig rätt"

Svar på tråden Allergitråden