• EL I

Allergitråden

Kavat skrev 2010-01-11 19:45:15 följande:
    Ni får väl se, det är för tidigt att gissa. Det kan ju vara så att eksemen går ner för att ni smörjer men de bör ju försvinna inom några veckor med smörjning och äggfritt -förutsatt att det är/bara ägg. Försvinner det inte helt så kan ni ju fortsätta med äggfritt och ta bort något mer (havre/vete , råg, korn?) i en vecka och se om det gör någon skillnad.  (Man får ju inte ta bort gluten egentligen på eget bevåg, om det misstänks glutenintolerans, men en vecka lever man ju ofta utan gluten om man t.ex åker till Thailand. Och om ni får honom symtom fri provocera med ägg först och se om det gör skillnad. Man kan ju även provocera med ägg innan man tar bort något mer, men risken är att det är ägg + något annat, så eftersom ni ändå verkar märka en viss förbättring så hade jag väntat med provoceringen tills han är symptomfri. Det är supersvårt att veta om man gör rätt, hur länge man ska vänta osv, för det är så individuellt. Märker ni något på humöret och sömen nu?
    nä det gör jag nog inte. har sovit MASSOR i dag mmen han började dagis i dag haha så det beror nog mer på det

problemet är som sagt att han börjar dagis nu o det är så dumt att jag inlett detta nu för då måste jag ju be dem ta bort ägg någon vecka också :-S men han kommer nog inte äta lunch där förrän tidigast måndag o då ar det gått 10-11 dagar, men det kanske inte räcker??

en fråga till en okunnig...
    det står ofta veteallergisk, havreallergisk osv...vad är det för skillnad på det o gluten??
  • EL I
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-01-14 11:07:34 följande:
    Hej kastar in en fråga här, jag stälde en fråga i Mat&Bak forumet under allmänna rubriker men kom på att det kanske är bättre att fråga er här. Tänkte ha fläskpannkaka idag men eftersom sonen är mjölkproteinallergiker så måste vi ha ett alternativ. Jag har försökt att göra ungspannkaka flera gånger, Har använd mig av ICAs solhavre och gjort efter mitt vanliga recept men det blir inte bra. Blir kompakt, hårt och lite torrt. Vad gör jag för fel? Är det bättre att använda sig av sojaersättning? Mer/mindre mjöl? Ägg?
    jag gör alltid på havremjölk o det blir bra men jag får nog ha det lite lösare än jag har i vanliga fall (alltså mer mjölk i)...
  • EL I

I dag var jag på inskolning med min son som är snart 13 månader. Han är allergisk mot mjölk och soja och vi provar även att ta bort ägg nu.
    I dag vara det ett barn som fyllde år. De bjöd på glass (föräldrarna är JÄTTEDUKTIGA på att fråga personalen om allergier) som var mjölkfri! Var bara det att det var Tofuline, alltså soja i... och marränger till hmm
    Min son behöver inte alls äta glass men grejen var att de hade tänkt GE honom glassen! Så hade inte jag varit där så hade han fått sojaglass och även marrängen.
    De var verkligen jätteförskräckta när jag sa att det var soja i. Åh är det?? Det visste vi inte, ja men då kan han ju klart inte äta det osv...men ändå!

Hur har ni gjort för att verkligen pränta in att de är allergiska, att de måste läsa på ALLT!!
    Ska lämna ett intyg i dag så de verkligen har det på papper...

Nu är det ju inte så att han DÖR när han får i sig varken mjölk eller soja men jag tycker synd om honom att behöva få ont i magen o diarré för att de inte läser.
    Hur  ska man göra??

• EL I

ok jag har ett intyg som det står att han ska ha mjölkprotein o soja proteinfri kost. de har haft flera barn som varit mjölkallergiska men ingen som haft soja allergi förut... så det är väl det som strular för dem tror jag.
    Oftast är det ju hon i köket som beställer o lagar o hon kan det där men det är ju när t ex som i dag, föräldrarna har med nåt till barnen.

kanske ska skriva en tilläggslista med ord för soja/sojasläktingar vågar ju tex inte ge bönor...han fick det när han var runt 6-7 mån o då kräktes han direkt!

Får nog skriva en sån lista o sen får de väl ta det som en förolämpning om de nu gör det

• EL I

Tack för alla råd.
    Lämnade intyget nu när jag var o hämtade storebror och då frågade jag om de ville ha en lista för jag sa att nin har ju inte haft någon med sojaallergi här. Då sa hon att jag gärna fick gå ut och prata med kokerskan i köket och höra med henne.  Så jag tänkte göra det i morgon.

• EL I

Har lagt in nya bilder i mitt galleri på eksemen nu efter 1 vecka med mildison+lokobase repair och uteslutande av ägg. Det ser mycket bättre ut!!
    Någon här som vet vad det är för skillnad på miniderm och mildison? Jag smörjde ju med miniderm förut utan någon effekt. Är de så pass olika i mängden kortison eller har det antagligen med nåt annat att göra?

• EL I
    Kavat skrev 2010-01-14 15:42:21 följande:
    Miniderm har INGEN kortison i sig, det är bara mjukgörande. Mildison är med kortison i.
    aha trodde miniderm också hade kortison! då förklarar det saken

då får vi se sen när jag slutar smörja hur det blir.

hur bör jag göra nu? ska jag avvakta tills de är helt borta o sen fortsätta smörja men testa ägg... för slutar jag att smörja så vet man ju i alla fall inte om edt är att jag slutat smörja eller om det är äggen (om eksemen kommer tillbaka) eller?
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-14 15:45:43 följande:
    Han ser ju mycket bättre ut. Håller tummarna att det bara är ägg och inte kommer tillbaks när ni slutar smörja.
    eller att det bara är känslig hud o inte ens ägg men jag vet inte hur troligt det är
  • EL I

Måste fråga ni som har äggallergiska barn som får eksem av ägg, hur länge håller det i sig om de råkar få i sig nåt med ägg i? Om ni nu förstår vad jag menar.

Har ju som sagt tagit bort ägg från min sons kost för att testa. Jag gav tidigare pannkakor 1-2 ggr/v och det är väl i stort sätt det enda med ägg han fick i sig. Tänkte om det är långsökt att ett eksem blir så "svårt" när han fått ägg så pass ofta?!

Svar på tråden Allergitråden