• EL I

Allergitråden

Kavat skrev 2010-02-15 19:14:08 följande:
    Skit också! Nu är sonen helt prickig igen! Som röda utslag med finnliknande prick i sig. Men han är inte helt täckt, som nässelutslag över stora partier utan det är lite här och var över mestadels benen. Ingen aning återigen vad han fått i sig. Om det inte är så att han inte har fått i sig något han inte ska. Dock åt vi champinjoner i lördags kväll och han ville smaka. Det kom ner och kom upp direkt med en dl saft... Sen kliade det massa i munnen och han höll på att harkla sig och ja, min första reaktion var att det var allergiskt i och med att han reagerade likadant på t.ex Kåvepenin, det vände precis när han svalt... Han fick som sagt aerius och nu är han helt prickig, men det är ju två dygn efter... Bläää. Alternativet är en snabb reaktion på Felix potatisplättar (av druvsocker). Tycker att det kliar i mitt ansikte också, så.. Men har mailat dem i alla fall för att höra efter om det är vete.
    plutten!!
    Står det inget om det är vete i eller?

Är det någon annan gång han reagerat på nåt som ni inte vet eller har ni liksom "hittat" alla allergier nu?
  • EL I

Detta har nog inte så mkt med allergi att göra men måste fråga ändå eftersom många här tyvärr har barn som varit sjuka en hel del.
    Min sin på 14 månader (han som inte tål mjölk o soja) har fått magsjuka o har haft det i ca 2 dygn nu. I morse upptäckte mannen och jag att han var KNALLBLÅ om läppar, tå-och fingernaglar samt lite fläckvis i ansiktet...

Det har sedan kommit och gått hela dagen (men mest på läppar och på kinder). Han är inte blå hela tiden men rätt ofta under dagen.
    Någon som varit med om samma?? Nåt man borde oroa sig för?? Han verkar inte ha problem med andningen (mer än sitt vanliga rossel).

Hans f d röda kinder är numer lite melerade i blått...

• EL I

Nu har jag ringt sjukvårdsupplysningen och hon sa att så länge hans allmäntillstånd är bra så behövde jag inte göra nåt, så jag får avvakta lite och hoppas att det blir bättre.
    Tack för snabb feedback!

• EL I
    Miralicia skrev 2010-02-18 20:09:47 följande:
    ELI: ÅK IN AKUT, PÅ EN GÅNG! Sjukvårdsrådgivningen kan inte avgöra vad det är på telefon. Att ett barn blir blått om läppar och naglar (såvida det inte är tillfälligt pga att det fryser) är ett starkt varningstecken att något inte står rätt till och bör alltid kollas upp. Det spelar ingen roll vad de säger på sjukvårdsrådgivningen, du har alltid rätt att söka akut. Blå barn tar de på allvar om du kommer in med honom. Blå läppar och naglar = dålig syresättning, som kan bero på flera olika saker. dålig syresättning märks inte alltid på sättet man andas. Även med tanke på att han varit magsjuk och kräkts, att han ev kan ha aspirerat, dvs andats in kräks som kommit ner i lungorna och ställer till problem. Och ang blåprickigheten får jag även en fundering om ITP, Idiopatisk Trombocytopen Purpura, där trombocyterna (dvs de delar i blodet som gör att blodet koagulerar vid en skada) minskar till bara några procent av normalnivån vilket ger blödningar som uppstår spontant invärtes som syns som blåmärken/blå prickar/fläckar och om det skulle vara det och han slår sig i något så kan ge stora invärtes blödningar.  Några första tankar på allvarliga tillstånd som jag åtminstone absolut skulle vilja utesluta. Även om allmäntillståndet upplevs ganska bra nu så - ALLMÄNTILLSTÅNDET KAN FÖRÄNDRAS SNABBT! Och hellre kolla upp en gång för mycket "i onödan" när det handlar om misstänkta syresättningsproblem och diffusa blå fläckar. Hur är pulsen? Inte bara antalet slag, utan hur känns den (oregelbunden, regelbunden, långsam, väldigt hastig)? Vätskebalans? Han har kräkts, men hur har han fått i sig med vätska? Intorkad? Feber? Varm, kall, kallsvettig? Blå fläckarna? Bara i ansiktet eller på andra delar av kroppen också?
    har lagt in bilder i mitt galleri... men svårt att få på bild.

det är lite pinsamt men jag är ju själv sjuksköterska men man blir alltid så osäker när det är ens barn..

Pulsen har jag faktiskt inte känt på
    han har druckit riktigt bra faktiskt. säkert fått i sig runt en liter i alla fall. han har mes diarre så aspiration ntror jag inte så mkt på, men i för sig så har de två gångerna han kräkts varit i säängen o vi har sett det på morgonen så han kan ju mkt väl gjort deti sömnen o således även aspirerat ner lite. dock inget rossel än...

han har inget feber. har varit lite kallsvetting om fötter o händer men inte i övrigt. blåa fläckarna har bara varit i ansiktet så långt jag har sett. har försökt kolla så mkt jag kunnat!
  • EL I

vi åkte aldrig in i går. I dag (än så länge) är det mycket bättre men jag ska ringa bvc i dag och höra med dem.

Jag  tror att jag är lite skadad från mitt jobb så det ska till ganska mycket för att jag ska åka in akut med barnen, jag vet att det är dumt, men det är bara så jag är funtad. Jag var inne hos honom flera ggr i natt och tände lampan och tittade till honom. Han är inte blå om läpparna nu men lite blå om ena kinden. Ska dock ringa bvc ifall det kommer tillbaka igen och höra.

Tack alla för att ni är så omtänksamma jämt!

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-24 19:44:26 följande:
    Ingen aning om det är någon speciellt man inte tål?! Nu har jag testat akutens plåster, micropore (?) tejp/kirurgtejp och kompress samt vattentåligt plåster och allt kliar lika mycket och är jätte rött och eksemigt när jag tar bort tejp/plåster. Var och köpte 2 till varianter idag, sensitive och en annan variant av "skavssårsplåster" som jag tänkte använda som tejp och se om det funkar. Beställde också Cavilon, hoppas att det gör susen!
    cavilon är väldigt bra.
    vet inte om det finns att köpa på apoteket men annars är ju mepilex border väldigt bra...alla sorter av mepilex är bra men border tycker jag är väldigt mild.
  • EL I
    Lillasnigel07 skrev 2010-02-25 08:59:47 följande:
     Nu kom jag dessutom på att Mepilex finns som Mepilex border o den kan man ha som enda förband (börjar nästan bli ringrostig i plåstersammanhang redan..., får nog uppdatera mig själv snart!)
    hihi skrev det i natt men mitt inlägg måste försvunnit. Mepilex border är perfekt om man har känslig hud...
  • EL I

Hmm skrev ett jättelångt inlägg o sen försvann det Försöker igen...

Ni som följt mig vet att jag har ett "konstigt" barn Tänkte fråga er om några saker. Jag har börjat fundera på om det trots allt inte är allergi utan nåt annat.

Någon här som har nåt barn med hjärtsjukdom eller tarmsjukdom?

Ska sammanfatta om ni orkar läsa.
    Fram till 3 v ålder så äter han bröstmjölk men med tillskott av NAN. Är redan från födseln väldigt klängig och gnällig och missnöjd. Efter de första 3 v äter han bara NAN. Vid 5 v börjar diarréerna och vid 9 veckor åker vi in akut med honom för han har haft diarré så länge, kräks och är skrikig (10-15 timmar per dygn). Börjar med Nutra efter detta och det blir mycket bättre, men inte helt bra. Kräkningarna blev mkt bättre efter ca 2 månader men försvinner inte helt förrän vid ca 8 månders ålder.

Kan inte sova på annat sätt än på mage, pga (som vi tolkar) att han har ont i magen och det är skönt att ligga så då. Svår att söva speciellt dagtid och sover väldigt oroligt både natt och dag. Sover fortfarande, nu vid 14 månader, dåligt framför allt dagtid. Natten är helt ok även om han vaknar och skriker ibland.

Vid ca 6 månaders ålder så börjar han bli blå om läpparna när han äter mat men försvinner efteråt, enligt bvc är det en del barn som har så...
    Vid 8 månaders ålder så börjar han bli röd om kinderna, knallröd till och från och detta fortsätter i ca 3-4 månader, är nu bättre men inte helt borta men blir sällan sådär knallröd. Kyla??

Hatar att åka bil och vagn och har alltid gjort. Är i stort sätt missnöjd mer eller mindre hela tiden så länge han inte har massor av sysselsättning då är han glad och nöjd, med undantag för lite "skrik" emellan åt då han på nåt sätt verkar ha ont eller på annat sätt blir missnöjd.

Vid 1 år tar vi även bort soja då han reagerar på samma sätt på det; magont, diarré och kräkningar.

Vid 14 månader blir han sjuk för första ggn (förutom förkylningar då), magsjuka. Han blir då blå om händer, fötter, kinder och läppar. Detta klingar av efter 1-2 dagar och sen är han "bara" blå om läpparna när han äter igen.

Varit rosslig sedan födseln men enl läkare som lyssnat så sitter det inte i lungorna utan snarare längre upp, blir mkt värre när han äter och dricker.

Hmm missat nåt?? Kanske men detta får räcka...

Jag har funderingar kring att det kanske inte är allergi utan att det kanske är så att han på nåt sätt syresätter kroppen dåligt och då även tarmarna. När han då får "jobbig" mat som typ mjölk så reagerar han med ont och diarré. Därav också rosslet och de blåa läpparna.
    Att han på nåt sätt får ont och därför är missnöjd och gärna vill bli buren och sover dåligt?

jag ska höra med bvc (var ju på barn och blev idiotförklarad av läkaren där) men tänkte höra med er kloka människor vad ni tror först. Låter det som allergi trots allt???

• EL I
    Frisören skrev 2010-02-26 20:55:56 följande:
    ELI: Hur är det med avföringen? Resten av huden? Eksem?
    avföringen är i vanliga fall "normal" och ibland lite hårt. bajsar väldigt lite...men verkar inte förstoppad.
    han har inte haft någon torr hud förut men senaste månaden har han fått ganska torr hud men inga eksem. han har ju haft de där röda kinderna som enligt läkaren INTE är eksem men att han har känslig hud. i övrigt inga eksem.
  • EL I
    Frisören skrev 2010-02-27 06:44:32 följande:
    ELI: Han låter inte som en typisk atopiker då... Men hur är det med hosta och infektioner? Snorig näsa osv? Tänker på rosslet. Om han hostar är det nattetod el vid något speciellt tillfälle?
    Han är väldigt sällan sjuk. Varit förkyld några ggr bara och han har nästan aldrig ens haft feber. Bara varit magsjuk en gång samt vattkoppor. Så inget märkligt, snarare friskare än andra barn.
    Har ganska mkt hosta dock och speciellt när han blir förkyld.
    Hans storebror har förkylningsastma men lillebror reagerar inte alls som storebror med pipig andning eller väsande, men får hostan som storebror har.
    Hostar mkt när han sover när han är förkyld men inte annars.

Det är det som är så märkligt. Han är väldigt "frisk" gällande de här vanliga sakerna men sen kommer ju massa "konstiga" saker som jag inte riktigt kan få ihop...

Kanske bara en känslig person??? både i tarm, hud och kärl?
Svar på tråden Allergitråden