Frisören skrev 2010-02-07 21:00:19 följande:
Woho, det tjoar jag för! 3 dagar med vaniljsocker nu och lilla damen är prickig och stopp i magen=( Men enligt dietisten så är det mycket ovanligt att vara allergisk mot vanilj? Erfarenherer någon?
Kavat skrev 2010-02-07 21:03:17 följande:
Miralicias dotter tål inte vanilj har jag för mig. Även om det är ovanliga saker att vara allergisk mot så innebär det inte att hon inte reagerar. Trist, oavsett.
Japp, yngsta dottern (=multiallergikern) reagerar på vanilj. Är väl inte någon direkt allergisk reaktion, utan mer överkänslighet/kemisk reaktion av något slag, men det räcker ju.
Hon fick EnaGos gröt med äpple & vanilj och blev alldeles rödflammig i ansiktet och lite över allt annars. Och har gett liknade reaktion av annat som varit vanilj i som oatly vaniljsås. I nuläget som 3-åring så äter hon tex godis (marshmalllows) som innehåller vanillin, men inget med riktig vanilj i.
Jag har även kommit på/fått berättat för mig att min morfar inte tålde vanilj utan fick ont i magen av det, därav att vi alltid fick vispad grädde till äppelpaj istrället för vaniljsås när det var efterätt om det var middag hemma hos morfar och mormor - något som jag jämt var sur för när jag var liten kommer jag ihåg.
(morfar & mormor dog när jag var 7-8 år)
De testar knappast för vanilj utan det är sånt som man får prova sig fram med. När jag nämnde det för barnallergisköterskan på allergicentrum så hade hon aldrig hört talas om det.
Tänker lite när du skriver 3 dagar med vaniljsocker - antar att det är att du introducerar och försöker få dottern att acceptera någon form av mjölkfri ersättning och använder vaniljsockret att kamouflera smaken med lite grann? Det beror ju lite på vad det är för ersättning, men om det är någon form av hydrolysat (Nutramigen, Profylac, Althera, Pepticate tex) så skulle det kunna vara så att det faktiskt är de små rester av mjölkprotein som finns i ersättningen som hon reagerar på och att det inte är vaniljsockret. hydrolyserade ersättningar är ju baserade på olika slags mjölkprotein, men där proteinerna har sönderdelats till så små delar att kroppen inte bör reagera allergiskt på dem, men om man är väldigt känslig så kan man reagerar på mjölkproteinet ändå och då istället behöver ha en ersättning som är baserad på 100% fria aminosyror som Neocate eller Nutramigen AA.
Jag har inte nån direkt koll på er historia.