mummy40 skrev 2010-01-17 18:53:41 följande:
Som majs allergiker ska man undvika majsstärkelse,glukossirap på majs osv eller tänker vi fel där? Eller är det enbart ren majs som ska undvikas,som majs mjöl och annat med majs i ,ex majskrokar,nachos, polenta etc.
Det beror nog på. Stärkelse i sig är ju inga proteiner i sig själv, utan det är ju genom kontamination/dålig avskiljning som det proteininnehåll på <0,5 g/100 g kommer ifrån i Maizenas majsstärkelse resp 0,4g protein/100g i Lailas gula.
Vet inte hur det är med Neocate numera när de använder majsglukossirap, men tidigare så använde de sig av majsstärkelse som hade hydrolyserats på samma sätt som med de mjölkproteiner som Nutra/Profylac består av. Hydrolyserar de majsglukossirapen i Neocate så skulle jag inte tveka om den, i övrigt testa mig fram.
Övrig majs så skulle nog jag testa om det funkar med majsstärkelse/Lailas gula av rent praktiska skäl eftersom det underlättar vardagen väldigt mycket och i så fall använda det i den utsträckning det funkar för att upprätthålla den lilla toleransen som han har så det inte försvinner helt. Det behöver kanske inte vara användning av majsstärkelse på daglig basis men emellanåt.
Men sen får man naturligtvis väga det mot i vilken utsträckning som de kan förmedla att de inte mår bra av det eller om det funkar utan problem.