EL I skrev 2010-03-15 19:09:22 följande:
Jag har börjat fundera starkt på att ta bort vete (och ev havre också) från sonens kost. Jag måste bara invänta min assistent så jag kan baka bröd. Några frågor: vad ger ni till frukost?? Äter ni mest potatis och ris eller finns det ytterligare nåt man kan ge ist för pasta (vi äter mkt pasta tyvärr) ger ni någon välling eller är det ersättning som blir vällingen? finns det någon annan "mjölk" än rismjölk att dricka till barnen eller ger ni bara vatten som dryck? Ge mig alla råd som finns!! Känns som ett STORT berg att bestiga. Jag har funderat på detta och alla "problem" kom i höstas i oktober någon gång. Då började han sova dålgit efter att ha sovit hela nätter sen han var 4 månader. Utslagen i ansiktet kom, han började bajsa mindre och han fick mer svullen mage.
Vi äter en del potatis, en del ris, risnudlar och pasta. Det finns glutenfripasta att köpa "utan allt", annars är det ofta sojasläktingar i det glutenfria. Så vi äter en del pasta, men då glutenfri! Santa Marias risnudlar funkar också toppen till wok mm. Innehåller bara ris och vatten.
När man fått diagnos av läkare så brukar man även få pasta på livsmedelhänvisning, precis som man får mjölkersättning. Så det är viktigt att ha läkaren med sig och få hjälp. Du kan ju fråga om du kan få det direkt så du har alternativ hemma.
Just sojafria (utan ärtprotein eller guar mm) har jag haft svårt att hitta, men det finns mer och mer.
Här hemma bakar vi mest, men har även hittat Quinoabröd som barnen gillar att rosta!
Sen finns det Moillas flatbröd som vi använder till pizza och mjuka tacobröd.
När man bakar glutenfritt så vispar jag ihop "smeten", alltså jag använder en vanlig handvisp och när det är för tungt är brödet lagom kladdigt för att hälla i form.
Så assistent är inget nödvändigt.
Vanligt bröd på vete behöver man ju bearbeta för att det ska bli bra, men det tjänar inget till när man gör glutenfritt för det blir inga sådana trådar som binder det samman.
Vi ger Carlshamns risdryck till sonen. (Ricedream innehåller ev. spår av korn, så är man jätte känslig så kan man reagera på den)
Välling gjord på risdryck, Profylac och olja som bas.
Sen ger vi ibland BOBs björnbär och hallondryck (lättsockrad) eller Sagolika blåbärssoppa eller nyponsoppa.
Kolla i min sädesslagsblogg, där finns en massa tips och råd. Liksom Blå Myran har en hel del recept och Miralicias blogg innehåller också massor!
utanallt.blogspot.com/