• Kavat

Allergitråden

HJÄLP!
    Glukosbelastning - någon som vet om det är rent socker eller glukos från ??????

• Kavat
    Snutten skrev 2010-03-03 21:21:55 följande:
    Ingen aning faktiskt men kan du inte ringa innan då och kolla. Eller ta med dig vanligt socker och försöka räkna ut på något sätt. För jag antar att faste blskr var för högt?
    Näpp, det var bra sist, men i och med att jag är gravid och har diabetes i släkten samt att jag har några kg för mycket så vill de göra en glukosbelastning.
    Men nu när jag fick papprena hem så insåg jag att det står sockerlösning (glukos)!

Glukossirap mm från vete reagerar jag ju på, så är det från vete, så kan jag ju inte göra den.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-03-03 21:36:01 följande:
    jag försökte hitta något om glukosbelastning i fass men jag kunde inte hitta. VEt du vad preparatet heter?
    Snutten skrev 2010-03-03 21:34:58 följande:
    Men om faste blskr är bra borde det inte behövas. Eller om du mäter ett par ggr under en dag för att se hur du ligger. Nu jobbar ju inte jag på MVC utan på förlossningen men jag är ju bm iallafall.
    Ingen aning. Står bara sockerlösning(glukos).

Hm, ja, jag får väl försöka få tag i min bm och höra hur jag ska göra då, om de vet vart det kommer på.
    Det trist är ju att i matvaror så brukar de ju sällan ha koll. Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om druvsockret i Felix. Kan ju hoppas att sjukvården har bättre koll.
  • Kavat

Ja, nu har jag pratat med bm som gör glukosbelastningen och jag slapp!
    Hon vågade och ville inte chansa, så de får göra stick i fingret istället tyckte hon.

• Kavat

För övrigt är ni helt suveräna tjejer! {#lang_emotions_flower} Det är alltid någon som vet eller kan eller har bra råd, tack!

• Kavat

*Mumsar på hembakta vaniljkrämsbullar* Så gott! Och luktar ljuvligt. Trodde aldrig att jag skulle kunna äta något sådant igen (utan vete, havre, mjölk, ägg och soja) och tycka att det var ok, men helt klart blev det över förväntan! Dessutom improviserat eftersom jag inte sett att receptet innehöll ägg innan jag satte igång. Mums!

• Kavat
    mummy40 skrev 2010-03-04 18:02:45 följande:
    Åh!! jag gick in och läste receptet,och blev sååå glad när jag läste din sista mening -tack för det,så fint att tänka oss med majsallergi, här ska bakas till helgen, hoppas hopps d funkar med rismjöl o teff, tror du jag kan byta majsstärkelsen mot potatismjöl?
    I mitt recept som jag heländrade så stod det 8 dl gf mjölmix och 2 ägg.. Så det blev tillslut lite "ägg"blandning som du såg samt mindre mjöl.

Jag tror faktiskt det hade funkat utan majs. I och med att det var mestadels bovete och teff så är det så liten mängd annat mjöl. Maizena är ju lika finfördelat som potatismjöl och rismjöl är ju ungefär som majsmjöl i konsistensen. Skulle eg. tagit "ditt recept" men hittade varken rismjöl eller potatismjöl just då i skåpet här och var lat och orkade inte leta när jag hittade de andra.
    Så ja, jag tror det funkar!
  • Kavat
    mummy40 skrev 2010-03-04 18:02:45 följande:
    Åh!! jag gick in och läste receptet,och blev sååå glad när jag läste din sista mening -tack för det,så fint att tänka oss med majsallergi, här ska bakas till helgen, hoppas hopps d funkar med rismjöl o teff, tror du jag kan byta majsstärkelsen mot potatismjöl?
    De hade nog blivit ännu godare som vanliga "kandel/kardemumma-bullar" eftersom jag inte fick i tillräckligt med vaniljkräm. Då blandar jag redan i bunke en smet av margarin, socker och kardemumma så det är lättrört. Det blir mycket godare än att strö på tycker jag.
    Alternativet är att göra plattor och lägga kräm i, vika och trycka ihop i skarven och lägga upp och ner på...
    Degen blev konstigt nog lättarbetad och var helt ok att micra några minuter idag på defrost och var jätte goda varma. När de hade svalnat var de något torra, så de ska ätas varma om de varit frysta.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-03-04 17:56:40 följande:
    Hej! Idag har jag och Wiking varit till falun för en dos av sprutbehandlingen. Hans eksem har aldrig under hela hans uppväxt varit så fina som dom är nu sen vi började behandlingen hoppas hoppas att det håller i sig. Visst är det perioder där dom är dåliga men inte alls på samma sätt som dom har varit innan. Dock så kan vi inte minska på smörjandet för då kommer dom tillbaka. Det jobbigaste som är just nu är att han är så ÖVERAKTIV han är överallt och ingenstans så nu är vi remitterade till BUP för vidare utredning för att se va det beror på. Orkar inte med att få nån bokstavs diagnos också. Annars så är det extra medicinering på towa osv då astman är sämre. Alvin har börjat stjäla mat ur skafferiet speciellt sånt som han inte tål så magen är helt kaputt och han hostar konstant. Så nu är det lås på det. Har även sökt nytt vårdbidrag igen (går ut i oktober men de flesta vet ju att det tagit 8 månader de ggr jag sökt tidigare) sökte för Wiking, Alvin och Towa den här gången får se va utslaget blir... den här gången har jag 2 läkare på min sida som båda säger överklaga så högt du kan för ni har rätt till mer än ni får.... jaja man ska orka också. KRam
    Hej! Skönt att höra att han är lite bättre W.
    Överaktiv blir man väl lätt om man inte tål saker. I och med att han har så mycket eksem så bör han ju fortfarande få i sig/på sig något han inte tål (då menar jag alltså inte att ni ska ta bort något, för det finns väl inte så mycket kvar för honom att äta.)

När lilleman blir eksemig så blir han alltid överaktiv, skrikig och extra jobbig. Dottern blir så också (fast hon får inte eksem) och sen efteråt inser vi när klådan kommer eller då hon blir helt röd i underlivet/rumpan att jaha, det var en allergisk reaktion...

Min brors son var ungefär likadan som mina barn blir när de får i sig saker. Det var snack om utredning med konstigt nog så försvann det och han lugnade sig i samma veva som hans laktosintolerans helt plötsligt försvann... (Stor misstanke om mjölkallergi härifrån kan man säga eftersom en laktosintolerans inte helt plötsligt växer bort när man är runt 8 år...)

Lite tankar härifrån.

Hoppas det går bra med vb denna gång!
    Kram!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-04 18:14:34 följande:
    Har skrivit detta inlägg i mjölktråden också men det är ju lite "annat folk" här så jag skriver här också... Jag har ju en 14 månaders som inte tål mjölk och soja som ni vet. Anledningen till att jag misstänkte det så tidigt var att stora sonen haft problem med sin mage också. Tar hans historia lite kort (men antar att den blir rätt lång ändå för det är ju 3.5 år...) Han fattade inte att amma alls utan fick ersättning (semper) redan på BB. Försökte pumpa och ge blandat med ersättning och fixade det i 5 veckor sen gav jag upp. När han var 1 vecka gammal blev han förstoppad första ggn (det var då jag drog ner kraftigt på den pumpade mjölken). Vi har sedan hållt på med allehanda olika saker. När han var bara någon/några månader så kunde han få 30 ml laktulos, messmör, olja, katrinplommon you name it! Inte mycket hände trots det. Han skrek när han bajsade och var stenhård. Han kunde äta en hel katrinplommon burk utan att han bajsade. Försökte få hjälp av BVC men allt  de sa var "en del barn ÄR sådana" hmm. När han var 6 månader och han skrek varje gång han bajsade och jag gav massvis med laktulos, så fick jag nog. Slutade med ersättning (Hade då bytt till NAN vid ca 1-2 månaders ålder) eftersom han åt bra av annan mat. Det blev då bättre och han bajsade självmant för första ggn, men långt ifrån bra. I samband med detta så sökte jag akut till barn mottagningen och fick bara rådet att ge mer laktulos för "en del barn ÄR såhär..." När han var ca 14 månader så började han få diarré... han bajsade ner sig från topp till tå VARJE dag i en månad, det bara rann om honom. PÅ detta fick han magsjuka och kaskadkräktes massor (vi tror det var magsjuka). Då åkte vi in akut och fick efter detta komma till en läkare och en utredning påbörjades. Där sa de att vi skulle testa laktosfritt(?!) för de trodde han blivit sekundärt laktosintolerant efter en magsjuka... fast jag försökte förklara att detta varit sen han föddes... Sen blev han lite bättre på laktosfritt och diarréerna slutade, då kom förstoppningen tillbaka och vi började med laktulos igen. Någon gång emellanåt har misstanken om mjölkproteinallergi tagits upp av läkare men de har inte trott så mkt på det. Eftersom jag varit så osäker (innan jag fick son nr 2 som MÅSTE  ha mjölkfritt) så körde vi på med laxermedel. Vid drygt 3 års ålder fick han Movicol som funkade mkt bättre. Han har nu blivit bättre i sin förstoppning och vi kunde fasa ut movicolen. Nu har han dock börjat bli förstoppad igen. När han blir förstoppad så kissar han på sig (kan väl inte hålla sig när det trycker på blåsan) och han bajsar i kalsongerna...små kluttar men inte stenhårda...men när man sätter honom på toa kommer inget. Enda ggn han har nåt annat symtom än förstoppning är ibland då han får TOKONT i magen. Han blir alldeles kallsvettig, blek och skakar, skriker och mår dåligt. Kan gå över på allt från 10min till flera timmar! Detta kommer kanske en gång varannan månad. Vi har varit hos läkare 2 ggr med detta men inte just när han haft ont utan dagen efter, de har då inte hittat något "fel" utan antar att det beror på förstoppningen men inget vi vet säkert. De enda testerna de velat göra är gluten som de testat 2 ggr...i övrigt INGENTING! Vad tror ni??? vet att det är långt och att det är svårt att gissa, men? har inte fått något vidare förslag  på barn mott direkt... De säger bara "så länge det funkar med laxermedel så..." men hur länge ska vi hålla på med det liksom...
    Jag hade tagit bort mjölken och INTE ersätt med soja.
    Sen hade jag ringt Linköping och bett om patchtest på båda barnen...
Svar på tråden Allergitråden