• Kavat

Allergitråden

Snutten skrev 2010-02-25 12:33:51 följande:
    Precis som blå myran säger så kan man ge av sådant de inte tål så länge de inte reagerar men som sagt är det grymt svårt att balansera det. Siri har haft en del eksem i asiktet under vintern. Som små små blåsor runt munne och ögonen. Nu är de försvunna. Det enda jag kan komma som hon inte har ätit det senaste som hon brukar äta är vindruvor. Undrar just om det beror på det. Får väl testa och ge henne det igen. Suck! I så fall återstår det i princip "bara" bananer. Förresten: vad jag förstår brukar man klara välkokta morötter men Siri fick en liten bit väldigt välkokt morot häromdagen och blev ganska snabbt prickig i ansiktet. Hur funkar det för er?
    Sonen tål, kors i taket, de flesta grönsaker, frukter och bär (förutom baljväxterna). Men dotterns lista på vad hon kan äta är kort. Hon tål banan, mango, vindruvor, hallon, blåbär och björnbär. Men hon kan äta tomat och morot helt utan problem. Även paprika har vi inte märkt reaktioner på, men hon äter inte rå paprika för hon säger att det inte är gott. Men klarar tillagad.
    Vindruvor besprutas ju en del sägs det, kan det vara något sådant annars? tål hon ekologiska russin?

Lök klagade dottern på ibland, men tål det vad vi vet? Maken klarar däremot inte lök så bra, så vi har det inte hemma i maten så ofta.

Ooooo, kom just på en sak angående dagismaten och att hon luktar apa och fiser och har ont i magen.. Kan ju vara lök och inte gluten!!! Även om det har sammanfallit med pasta många gånger... Vi har ju i stort sett helt tagit bort det här hemma. Bara jag som gärna äter rödlök i sallad osv.
  • Kavat
    Aurora82 skrev 2010-02-25 21:58:20 följande:
    Åh vad hemskt, fyy vad respektlöst!! Skönt att ni gick till botten med det hela så att de verkligen fattar att det är allvar. Att plasta in listan vore ju nåt, även att lämna en digital. Tycker att det saknas mycket förståelse bara med allt merarbete för oss föräldrar med alla allergier, att dte vore väl inte för mycket begärt att de höll reda på sina listor själva. Nu har iallafall min sambo bett om en kopia på kockens lista så att vi har något att utgå ifrån. Ja det kan ju va så att kocken i vissa fall vill hjälpa till. Men jag blir så irriterad när hon liksom misstror mig när det gäller vissa allergier. Japp jag har läkarintyg borde väl kanske ge det till henne. Men där står ju bara de stora grejerna. Vill inte att hon får idéer... Höll på att svimma av häromveckan när jag va på dagis o lillen sitter och leker med lera, och personalen säger att det är gluten i leran, men att de kollar så att han inte får något i sig. (Tål inte spannmål.) Men det var ingen peronal vid det bordet! Hur kan de ha koll på det då? Jag sa att jag blir jätteorolig om han ska sitta med sån lera, och frågade om han har lekt med det innan. Dert visste de inte. Det har hänt så mycket på det dagiset... det finns ju ett allergidagis i stan, men den ligger en bra bit bort, och det ska väl inte vara så jäkla svårt att bara hålla han borta ifrån mat han inte tål?? Trikarn: vad smart med matlådor i ett eget frysfack!! Ryser när jag tänker tillbaka på lussefirandet i år och de var dags för fika. Det fanns bara en blandsaft o jag frågade vad den innehöll. Ena personalen sa att hon inte visste och "vad är det han inte tål?" (Lååång lista) Nä men dte är bättre jag får veta vad den innehåller sa jag... "Nä men ska jag hämta nåt annat till honom? Ska jag hämta lite vatten?" (Hade dem bara serverat saften om jag inte varit med???) Jag sa att jag kan följa med ut i köket o se vad de har... mjölk tål han ju iallafall numera.. vi hittade en skvätt päronsaft som han fick... men vafan ingen framförhållning. VATEEN. alltså han är tre år... är det så svårt att se till att alla är nöjda o glada? sedankom hon fram o kramade han o sa att "vilken tuuur att vi hade dina pepparkakor hemma så att du oxå fick kakor", medan alla andra 20 ungar med familjer sitter o äter vanliga pepparkakor... ville bara lipa. jag förstår att hon menade väl, att det bara handlar om okunskap, men jag ringde upp o prata med dem senare o sa att det är väl lika mycket tur att alla andra barnen fick pepparkakor... det borde finnas utbildning för alla skolpersonal och matpersonal angående allergier, både vad gäller säkerhet, allergier i sig men också BEMÖTANDE mot barnen, de ska inte behöva höra att dte är tur att de oxå fick en liten kaka. eller som vid ett annat tillfälle när alla barnen fick glass och min pojk fick ingenting för att de inte kunde ringa mej o fråga om han tål just den glassen. OJ nu blev det visst en hel roman detta, hoppas nån orkar läsa :) tack iallafall för era kloka råd. skönt att prata med andra i samma sits!!
    Lekte han med lekleran!!!
    Nu reagerar i och för sig min son på kontakt, men näej, du, han hade inte fått stå och leka med ett glas mjölk heller.
    Självklart så ska han inte leka med den! Det finns inte en chans i världen att de hinner stoppa honom även om de sitter brevid om han snabbt stoppar i lite lera i munnen och sväljer... Även om de ser det och han vill svälja så har de ingen chans tyvärr, en 3 åring är snabb!

Man blir så arg och ledsen när man läser..
  • Kavat
    JPL skrev 2010-02-26 13:53:55 följande:
    Jisses vilken fart det är här. Hinner inte alls med. Vet ni hur snabbt allergen går ut i bröstmjölk? Jag upplevde att bebisen reagerade tydligt på vete tre timmar efter provokation men läkaren säger att det är alldeles för snabbt. Visserligen har bebisr, enligt honom, snabb reaktion men det borde inte ha hunnit ut i mjölken tycker han. Jag tycker att det låter konstigt.
    Åt jag ägg kl 17 och ammade 19 så började min son skrika hysteriskt kl 22 och han skrek konstant i 3 ttimmar.
    (Sonen har snabb reaktion på ägg, visar på RAST.)
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-26 17:44:20 följande:
    Hmm skrev ett jättelångt inlägg o sen försvann det Försöker igen... Ni som följt mig vet att jag har ett "konstigt" barn Tänkte fråga er om några saker. Jag har börjat fundera på om det trots allt inte är allergi utan nåt annat. Någon här som har nåt barn med hjärtsjukdom eller tarmsjukdom? Ska sammanfatta om ni orkar läsa. Fram till 3 v ålder så äter han bröstmjölk men med tillskott av NAN. Är redan från födseln väldigt klängig och gnällig och missnöjd. Efter de första 3 v äter han bara NAN. Vid 5 v börjar diarréerna och vid 9 veckor åker vi in akut med honom för han har haft diarré så länge, kräks och är skrikig (10-15 timmar per dygn). Börjar med Nutra efter detta och det blir mycket bättre, men inte helt bra. Kräkningarna blev mkt bättre efter ca 2 månader men försvinner inte helt förrän vid ca 8 månders ålder. Kan inte sova på annat sätt än på mage, pga (som vi tolkar) att han har ont i magen och det är skönt att ligga så då. Svår att söva speciellt dagtid och sover väldigt oroligt både natt och dag. Sover fortfarande, nu vid 14 månader, dåligt framför allt dagtid. Natten är helt ok även om han vaknar och skriker ibland. Vid ca 6 månaders ålder så börjar han bli blå om läpparna när han äter mat men försvinner efteråt, enligt bvc är det en del barn som har så... Vid 8 månaders ålder så börjar han bli röd om kinderna, knallröd till och från och detta fortsätter i ca 3-4 månader, är nu bättre men inte helt borta men blir sällan sådär knallröd. Kyla?? Hatar att åka bil och vagn och har alltid gjort. Är i stort sätt missnöjd mer eller mindre hela tiden så länge han inte har massor av sysselsättning då är han glad och nöjd, med undantag för lite "skrik" emellan åt då han på nåt sätt verkar ha ont eller på annat sätt blir missnöjd. Vid 1 år tar vi även bort soja då han reagerar på samma sätt på det; magont, diarré och kräkningar. Vid 14 månader blir han sjuk för första ggn (förutom förkylningar då), magsjuka. Han blir då blå om händer, fötter, kinder och läppar. Detta klingar av efter 1-2 dagar och sen är han "bara" blå om läpparna när han äter igen. Varit rosslig sedan födseln men enl läkare som lyssnat så sitter det inte i lungorna utan snarare längre upp, blir mkt värre när han äter och dricker. Hmm missat nåt?? Kanske men detta får räcka... Jag har funderingar kring att det kanske inte är allergi utan att det kanske är så att han på nåt sätt syresätter kroppen dåligt och då även tarmarna. När han då får "jobbig" mat som typ mjölk så reagerar han med ont och diarré. Därav också rosslet och de blåa läpparna. Att han på nåt sätt får ont och därför är missnöjd och gärna vill bli buren och sover dåligt? jag ska höra med bvc (var ju på barn och blev idiotförklarad av läkaren där) men tänkte höra med er kloka människor vad ni tror först. Låter det som allergi trots allt???
    Jag har ingen erfarenhet av hjärtproblem, men att han blir blå låter inte alls bra och borde kollas upp ordentligt!!!
    Att han blir blå när han äter känns ju som att det kan vara förknippat med mat. Att något han äter gör att han inte syresätter sig, men har faktiskt ingen aning om/hur mycket sådant kan påverka. Jag tycker du ska kolla med en riktigt duktig läkare som kan sådant här och gör en riktigt utredning och kolla upp det ordentligt! (Och då menar jag inte bvc läkaren...)

Jag tycker även att du ska ringa och se till att du får ett patchtest/lapptest och även få prata med duktiga läkare inom allergier och då framför allt sena reaktioner. De du hittills har kommit i kontakt med verkar ju inte ha haft några kunskaper om de sena reaktioner som din son har.

Jag tror ärligt talat inte att ni kommer komma så mycket längre på egen hand. Man kan inte bara gissa och inte göra något åt det. Antingen så får ni ta bort saker HELT ur kosten i 2 veckor och sedan provocera eller så behöver ni göra ett patchtest för att kanske få fler svar. Att bara fortsätta gissa utan att göra något åt det kommer inte lösa några problem eller funderingar som du har. Så ring dem i Linköping!

Angående syresätta tarmar??? Alltså det är väl blodet man syresätter? Är inte sjukvårdskunnig, så det här får någon annan svara på.

Men däremot vet jag att allergi kan ge rossel, sömnsvårigheter, rastlöshet, kräkningar, diarrér, eksem (röda kinder) och alla andra symptom som du räknar upp.
    Han låter precis som min lille kille var innan vi fick bort ALLT han inte tålde. Han skrek när han vaknade på natten och han hade uppenbarligen ont, fastän han ibland inte visade så tydliga tecken på det. Men han var nöjd när man underhöll honom, i kortare perioder, eller om han t.ex var på BVC, en massa nytt att kolla på osv. Hemma gnällde han mest och ville bli buren och sitta i knät HELA den vakna tiden. Han hade jätte svårt att somna själv och sova kunde han inte några längre stunder. Han var oerhört lättväckt och kunde inte somna om själv.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-02-27 17:24:09 följande:
    Jag har fått ett litet dagis problem på halsen. Våra barn går inte heltid, de är alltid lediga en dag i veckan och går oftast två korta dagar 9-14 och två långa dagar 8-16. Dagarna varierar eftersom jag jobbar på ett rullande schema. Nu är det så att jag ibland måste ändra schemat med kort varsel ca 1 vecka innan då vi har kurs på jobbet eller de vill att jag ska jobba extra. Nu kräver dagis att vi ska lämna in schema ändringar minst två veckor i förtid pga Siris mat. Har de rätt att kräva det av oss? Det gäller ju inte för andra barn. Jag är lite sugen på att sätta upp 8-16 varje dag och sedan ta bort dagar istället men jag vill inte bråka med dem heller.
    Kan inte jobbet vara schyssta och inte ändra dina tider fram till provoceringen åtminstonde så får ni fixa en permanent  lösning sen? För jag gissar att det är henne fiskallergi som ställer till det? Eller?

Måste du tacka ja till jobbet?

Hörde med en kompis som jobbar på förskola och hon sa att dagis nog behöver veta 2 veckor innan för att kunna fixa matsedel, köpa in mat mm.

Om det är så att du måste så får du väl sätta upp dem alla dagar och ta bort sen, har du något annat val om du ska kunna jobba?

Lurigt, man vill ju inte bli ovän och skapa irritation, men du måste ju kunna sköta ditt jobb.
  • Kavat
    Trikarn skrev 2010-03-01 07:00:16 följande:
    Fast min son har alltid varit en knubbis, trots multiallergiker och apjobbig astma
    EL I

Min son har också alltid legat på pluskurva för vikt och på eller till och med under normal för längd. Så nog kan man vara knubbig trots en massa allergier!
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-03-01 14:34:07 följande:
    EL I Min son har också alltid legat på pluskurva för vikt och på eller till och med under normal för längd. Så nog kan man vara knubbig trots en massa allergier!
    Förstod er koppling till CF, men ville även påpeka att man trots en massa allergier kan vara rund och go.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-03-01 03:36:16 följande:
    Min kära vänner! Se vad jag har lyckats skapa : www.familjeliv.se/Forum-3-26/m51066698.html Folk är ta mig f*n inte kloka! Tur att jag har er. Dagis grejen löser sig nog. Är lite trött på att alltid behöva kämpa så in i norden för allt bara.
    Fniss! Ja, det gäller att ha åsikter om allt.
  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-03-02 12:09:43 följande:
    Ni som har vårdbidrag för era barns allergier hur räknade ni tiden ni lägger ner på att läsa på förpackningar, se till att de inte får i sig något hos någon annan, baka själv och laga specialmat till dem och sen smörja in deras eksem? Försäkringskassan överväger att avslå min begäran om vårdbidrag. Har 2 barn som inte tål mjölkprotein, soja, ägg och 1 tål inte fisk heller. Någon som vet hur merkostnaderna ser ut för soja, ägg och fiskallergi?
    Precis som Snutten skrev så får man inget för antal allergier. Sonen som är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre mm får enbart merkostnadbidrag i form av skatteavdrag på att vi får vb för mertid.
    Och han får enbart för mjölkfri kost som är en viss peng (kommer ej ihåg) samt att vi får för det mjölet vi köper då han inte kan äta något utav de glutenfria bröden som finns. Vi får alltså inte en krona för ägg, soja osv.
    Dottern som även har 20 andra allergier mot frukter, färgämne, konserveringsämne mm skulle vi inte heller få en krona för.
    De anser att det inte är fördyrande. (Men i själva fallet så är det ju det i och med att vi i stort sett alltid måste köpa rena produkter och ekologiska för att undvika alla färgämnen och konserveringsmedel).

Jag försökte ta tid på hur lång tid det tog att smörja barnen, att ge ev. medicin, att baka till sonen osv. Lättast är att kolla på klockan och se hur lång tid det faktiskt tar. Sen får man ju uppskatta lite naturligtvis för hur lång tid det tar att handla/läsa innehållsförteckningar beror ju på hur mycket man handlar. Men på en vecka/månad så borde man kunna få ut en ungefärlig siffra.
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-03-02 21:49:43 följande:
    Hej! Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison). Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit? Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
    Mineralolja? Hm, det är väl Blå Myran som har koll på det där och Miralicia kanske?
    Minns en tjej för något år sedan som trodde sitt barn var allergiskt mot mjölk, men det var just minderm och de salvorna hon reagerade på, så visst händer det. Vet alltså inte om det just var mineraloljan, men bebisen tålde inte salvorna.

Har för mig att Weleda är utan mineraloljor, om det nu kan vara det...

Har du testat Locobase Repair? det är inte så många ingredienser i den heller. Min lille är ju väldigt känslig mot mycket, men den funkar och så har vi Protopic "istället för" Mildison.
Svar på tråden Allergitråden