• PerG

Smaklösa tomater?

Jag har inte riktigt funderat över tomater så mycket förrän vi hade egna tomatplantor på balkongen i somras. Då kände man ju hur tomater ska smaka! Vi hade växthus när jag var liten och mindes smakerna från förr. Jag insåg då att tomaterna man köper i affären är ju i princip helt smaklösa. Konsistensen är oftast mjölig, vattnig och "träig".

De enda tomater som jag tycker är någorlunda okej är de ekologiska (helst körsbärstomaterna då) och numera köper jag i princip enbart dessa.

När blev det så här? Jag kan inte minnas att jag reagerade över hur smaklösa "köpetomaterna" är när jag var liten jämfört med våra egna... Och det är ingen skillnad mellan spanska, holländska eller svenska tomater.. alla känns mer eller mindre likadana...

• Svar på tråden Smaklösa tomater?
  • Mornie Alantie

Det blir så när man förvarar tomater kallt. Testa att lägga en inte riktigt mogen egenodlad tomat i kylen en vecka så ska du se att den inte smakar lika bra som en solvarm från plantan.

Problemet med köpetomater är dels att de är övergödda, då blir det många tomater snabbt, men de smakar inget. Ekologisk odling ger färre, dyrare men godare tomater. Det andra problemet är transporten. Ska de överleva transport från Spanien till Sverige måste de plockas tidigt och förvaras kallt.

• Lyllo

Jag har varit smått förbannad på smaklösa tomater i flera år, speciellt när man kommer hem från er resa och nyss påmints om hur fantastiskt solmogna tomater smakar.

Först blev man glad för bifftomaterna, sen för kvisttomaterna men nu tycker jag allt är lika smaklöst.

För att inte tala om rädisor! De var ju starka när man var liten.

• gamlingen

"Moderna" domater växer i någonslags syntetull och får (konst)gödsel genom bevattningen. Dessutom skördas de omogna och får mogna i mörker i svala utrymmen.
    Detta gör att de går miste om solsken och naturliga närings-/smakämnen från jorden.
    En regel kan vara att inte köpa tomater under vinterhalvåret.
    Samt att sommartid köpa lokalt odlade ekologiska tomater.

Även av miljöskäl bör vi kanske vänja oss vid att använda fruk- grönsaker som är "i säsong."

• Lyllo
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-02 14:24:51 följande:
    Instämmer. Jag köper aldrig vanliga tomater hem längre, bara de små pärltomaterna. De har en fast konsistens, klar röd färg och smakar GOTT :) Iaf de ICA-paketerade...
    Jag hörde, men har ingen aning om ifall det är sant, att anledningen till att de små tomaterna i knippe är så jämt röda utan någon som helst liten fläck av omognad är att de använder värmelampa...

Så som matindustrin idag ser ut skulle det inte förvåna mig ett dugg om det är sant.
  • enlitenbitkaka
    Lyllo skrev 2010-01-02 14:35:41 följande:
    Jag hörde, men har ingen aning om ifall det är sant, att anledningen till att de små tomaterna i knippe är så jämt röda utan någon som helst liten fläck av omognad är att de använder värmelampa... Så som matindustrin idag ser ut skulle det inte förvåna mig ett dugg om det är sant.
    Ah så länge de smakar gott och se bra ut i salladen är jag nöjd :) Bor i lägenhet så har inte tillfälle att odla egna, det blir för mycket jobb.
  • MBert

Som tidigare påpekats så massodlas tomater och ju snabbare de växer desto smakfattigare. Det är det första. För det andra så plockas de omogna och, för det tredje och mest avgörande för smaken, så förvaras tomaterna kallt. Det gör att de håller längre och när det är dags för dem att mogna så utsätts de för etylengas för att påskynda mognadsprocessen. Men kylan gör tomaterna smaklösa och det är tyvärr svårt att få tillbaka den smaken även efter att tomaterna mognat (m.h.a. etylengas).
    Men för att undvika att tappa smak så ska man aldrig förvara tomaterna i kylskåp. Tomater mår bäst i ca 10-15 grader, så rumstemperatur är inte heller optimalt, men betydligt bättre än om de förvaras under 10 grader, då de tappar smak.

• akes

Man kan odla tomater i lägenhet i liten skala i en blomsterlåda mot sol och plantering i mars. Men vattna snålt annars drar de iväg och blir stänglar.
    Men vilken smak!!!

• klyban
    akes skrev 2017-08-24 21:56:38 följande:
    Man kan odla tomater i lägenhet i liten skala i en blomsterlåda mot sol och plantering i mars. Men vattna snålt annars drar de iväg och blir stänglar.
    Men vilken smak!!!

Om du håller efter plantan, så kan då hålla nere längden.
    Eller varför inte en topsy turvy för tomater.

Men visst är det så, det är högt nån  månad per år, som man med säkerhet kan få tomater som smakar lite bättre.
    resten av året är det ett lotteri i att få tag i goda tomater, och nästan alltid är det bara de små tomaterna som kan ge dig smak.

hur många meter var det?
Svar på tråden Smaklösa tomater?