Lavish skrev 2009-12-31 18:38:39 följande:
Men det är ju skillnad på att man KAN lösa problem med våld, och att det är RÄTT/BRA att lösa problem med våld. Jag tycker det är knepigt att ens diskutera om man KAN lösa problem med våld. Är inte det givet? Sen kanske den lösningen ger upphov till nya problem, men man har fortfarande löst det initiella problemet. Ang talesättet "våld löser inga problem" är inte det någon förkortning för "våld är ingen bra lösning på några problem". För det begriper ju minsta unge att man kan lösa ett problem med våld?
Varför då ens säga det? Jag kan förstå om man säger det till barn för att man är för lat/vilken anledning man nu har för att inte förklara för barnen varför man inte ska slåss, men varför ska man säga det i en seriös diskussion mellan vuxna om man anser att det är felaktigt?
Shadilly skrev 2009-12-31 19:53:50 följande:
Våld kan naturligtvis vara en kortsiktig lösning på ett problem, försöker någon yxmörda mig löser det självklart det akuta problemet om jag slår personen medvetslös. Det löser dock inte det egentliga problemet, att personen vill jaga folk med yxa för att mörda dem.
Kan det aldrig vara en långsiktig lösning då?
Jag tycker det är lite konstigt när folk säger att det är en "tillfällig", "kortsiktig" eller "temporär" lösning utan att kunna specificera varför just våld är det. Jag hävdar att våld bara är en lösning bland andra, visst den är inte speciellt trevlig men jag ser inte varför den skulle skilja sig från exempelvis diskussion på just lösningspunkten.
Med andra ord så anser jag att både diskussion och våld kan vara fullgoda lösningar på problem, men på olika sorters problem. Alla verkar inte hålla med om det och jag vill veta lite anledningar till varför man skiljer ut just våld. Är det på grund av naturen av våld? Att det faktiskt blir otrevligt kanske?