Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Namnam skrev 2009-12-31 17:40:56 följande:
    Men efter som jag inte tycker att problemet är löst förens mannen som våldtar har fått vård och inte längre har behovet att våldta kan jag säga att våld inte är en lösning. Då ser jag våldet som ett medel att avstyra våldtäckten och lösningen vård av våldtäcktsmannen. Om han fick hjälp att terapi så var diskution lösningen.
    Om han dog när jag slog ett järnrör i huvudet på honom så var våld lösningen, han kommer aldrig att våldta igen (om det nu var det som var problemet).

Men jag tycker inte att det är speciellt vettigt att dra problemet så långt, utan det problem jag ser är inte att han kan komma att våldta utan problemet är att han våldtar nu och då är det det problemet som ska lösas och det kan lösas med våld.

Jag tycker snarare att det är två skiljda problem, dels att han våldtar nu (P1) och att han kan våldta senare (P2).
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Namnam skrev 2009-12-31 17:40:56 följande:
    Men efter som jag inte tycker att problemet är löst förens mannen som våldtar har fått vård och inte längre har behovet att våldta kan jag säga att våld inte är en lösning. Då ser jag våldet som ett medel att avstyra våldtäckten och lösningen vård av våldtäcktsmannen. Om han fick hjälp att terapi så var diskution lösningen.
    Glömde en fråga:

Tycker du att våld på sin höjd kan vara tillfälliga lösningar?  Om ja, varför?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    konkelbär skrev 2009-12-31 18:10:50 följande:
    Ja, om det sker i självförsvar. Aldrig annars.
    Vad menar du med självförsvar? Är det enbart försvar mot anfall eller kan det vara en djupare mening (som att stå upp mot förtryck, revolutioner)?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 18:14:04 följande:
    jag förstår inte riktigt vad du menar med "understigit negativa konsekvenser" Menar du att de negativa konsekvenser som det våldsamma ingripandet innebar kanske inte var värt vinsterna med avsättandet? Tja, det kan man ju diskutera!
    Det är ett utilitaristiskt tankesätt, är summan av det negativa högre än summan av det positiva så är det en "dålig" (oetisk) handling och tvärtom.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lavish skrev 2009-12-31 18:38:39 följande:
    Men det är ju skillnad på att man KAN lösa problem med våld, och att det är RÄTT/BRA att lösa problem med våld. Jag tycker det är knepigt att ens diskutera om man KAN lösa problem med våld. Är inte det givet? Sen kanske den lösningen ger upphov till nya problem, men man har fortfarande löst det initiella problemet. Ang talesättet "våld löser inga problem" är inte det någon förkortning för "våld är ingen bra lösning på några problem". För det begriper ju minsta unge att man kan lösa ett problem med våld?
    Varför då ens säga det? Jag kan förstå om man säger det till barn för att man är för lat/vilken anledning man nu har för att inte förklara för barnen varför man inte ska slåss, men varför ska man säga det i en seriös diskussion mellan vuxna om man anser att det är felaktigt?
    Shadilly skrev 2009-12-31 19:53:50 följande:
    Våld kan naturligtvis vara en kortsiktig lösning på ett problem, försöker någon yxmörda mig löser det självklart det akuta problemet om jag slår personen medvetslös. Det löser dock inte det egentliga problemet, att personen vill jaga folk med yxa för att mörda dem.
    Kan det aldrig vara en långsiktig lösning då?

Jag tycker det är lite konstigt när folk säger att det är en "tillfällig", "kortsiktig" eller "temporär" lösning utan att kunna specificera varför just våld är det. Jag hävdar att våld bara är en lösning bland andra, visst den är inte speciellt trevlig men jag ser inte varför den skulle skilja sig från exempelvis diskussion på just lösningspunkten.

Med andra ord så anser jag att både diskussion och våld kan vara fullgoda lösningar på problem, men på olika sorters problem. Alla verkar inte hålla med om det och jag vill veta lite anledningar till varför man skiljer ut just våld. Är det på grund av naturen av våld? Att det faktiskt blir otrevligt kanske?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Shadilly skrev 2009-12-31 20:34:15 följande:
    Jag vet inte om det kan vara en permanent lösning, jag har i alla fall inte träffat på något sådant exempel. Men jag har ju inte varit i alla upptänkliga situationer i världen. Vanligtvis kräver våldet att det hela tiden är närvarande för att lösningen ska hålla. När hotet om våld är borta är problemet tillbaka.
    Det kan du iofs ha rätt i. Så är ju fallet med en stat, för att behålla en stat, till och med en demokratisk så måste man ha ett visst hot om våld som kan backa upp det man säger.

Å andra sidan så är inte det exklusivt för våld heller. Om man löser ett problem med diskussion så finns alltid risken att det återuppstår senare ändå. Då har våld (hot om våld) snarare en fördel eftersom det kan upprätthålla lösningen över tid.

Nej jag är fortfarande inte övertygad om att våld alltid är ett dåligt sätt att lösa problem. Däremot så ska det användas mer restriktivt än diskussion eftersom det kan göra ordentlig skada. Kan en lösning fås utan våld så är det ju hur bra som helst.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 11:25:56 följande:
    Vilken amerikansk revolution tänker du på?
    Det finns väl bara en, frihetskriget. Det hade aldrig hänt genom diplomatiska kontakter, det var tvunget att ta en våldsam vändning och det löste ju sig ganska bra (för de som tog till våld då, sämre för britterna).
    Barnsemester skrev 2010-01-01 00:45:34 följande:
    Nej våld löser inga problem, har inte läst hela tråden ensdast TS och för att inte göra dig tjatig vill jag iallafall fråga dig varför du ställer en sådan fråga som jag tycker har ett väldigt tydligt klart uppfostringssvar.
    För att jag inte håller med. Jag anser att våld mycket väl kan lösa problem precis som andra lösningar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 11:29:29 följande:
    Har du tänkt på att  andra världskriget började när våldet började och det upphörde först när våldet tog slut?
    Jag anar ett logiskt felslut här.

Att våld var problemet betyder inte att det inte kunde vara lösningen. Nazityskland hotade att ta över Europa och krig (=våld) löste det problemet.

Det är samma som att säga att ett problem som har tillkommit via diskussion inte kan lösas genom diskussion.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 11:39:21 följande:
    Men Kanada och Brasilien lyckades bli fria utan våld, tror du inte att det hade gått i resten av amerika också?
    När blev Brasilien fria utan våld? Jag antar att du inte menar frihetskriget 1821-1825? Dessutom från Portugal.

Kanada hade en hel del våld innan de blev en suverän stat, bland annat 1837 och året efter. Dessutom så tillhörde de fortfarande commonwealth vilket är ett annat läge.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 11:57:15 följande:
    Men det var Tyskland som började med våldet och inte något annat land som började med våld för att Tyskland var hotfullt. Samma sak i Asien, det var Japan som började med våldet och inte något annat land som började med våld för att Japan var hotfullt. Innan kriget hade Tyskland genom diskussion erövrat Österrike och västra Tjeckoslovakien. De försökte diskutera sig fram till att få en korridor till Danzig, men lyckades inte med detta. Tyskland försökte lösa problemet med våld, men Polen var allierat med andra länder som Tyskland fick emot sig. Hade Tyskland inte tagit till våld hade det antagligen varit mäktigare.
    Menar du att andra världskriget inte löstes med våld för att våld startade det?

Jag hävdar fortfarande detta: Problemet (andra världskriget) löstes med våld. Säger du emot det?

Om det sedan började med våld eller ej spelar ingen större roll för om problem kan lösas med våld.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?