Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Mayoranya skrev 2009-12-31 15:46:42 följande:
    Den där definitionen är tyvärr lite konstig, då den inte inkluderar att exempelvis en polisman skjuter ihjäl en gärningsman som riktar en pistol mot ett barn. Det är i mina ögon helt klart våld, men eftersom det inte är otillbörligt så faller det inte inom definitionen ovan. Diskuterar man våld utifrån den definitionen så är våld per definition fel eftersom definitionen inkluderar "otillbörlig".
    Tillägg: Om man plockar bort "otillbörlig" så täcker den in såväl polisen som skjuter ihjäl gärningsmannen som fängelse.

Det är därför det står inom parentes.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lavish skrev 2009-12-31 15:50:39 följande:
    Det beror ju helt på vad du menar med ett problem. Om jag är jävligt arg på någon och spöar skiten ur den så slutar jag att vara arg efter att personen fått sitt straff. Har jag löst ett problem då?
    Att det kan vara en lösning i vissa fall betyder inte att det är en lösning i alla situationer.

Kan en diskussion vara en lösning i vissa fall men inte i andra?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lavish skrev 2009-12-31 16:03:31 följande:
    Men menar du är våld någonsing RÄTT lösning på problem?
    Jag menar att våld kan vara rätt lösning på vissa problem. Med andra ord i motsats till:
    "Våld löser inga problem".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ming skrev 2009-12-31 16:10:53 följande:
    Det kan vara en tillfällig lösning, men i längden ger det nog inte så önskvärda konsekvenser.
    Varför kan våld bara vara en tillfällig lösning?

Ger våld alltid icke önskvärda konsekvenser?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 16:21:33 följande:
    Jag ser inte att det innefattar fängelse annat än på ett väldigt långsökt sätt. Överhuvudtaget så tror jag många i denna tråd diskuterar kring olika meningar av begreppet våld. Det blir lätt så med ett så vitt begrepp. Därmed uttryckte jag mig klumpigt när jag sa att våld aldrig löser några problem. Hade du ställt frågor som "Kan krig vara en lösning?" eller "Kan fängelse vara en lösning?" så hade du nog fått annorlunda åsikter. Iaf av mig.   Dessutom, som många är inne på; vad definierar ett "problem"?
    Vi kan strunta i fängelse, lagar och liknande saker. Det var inte riktigt det jag ville diskutera. Men jag har svårt att se att man kan ta bort det från våldsbegreppet, försök applicera definitionen du gav från NE på fängelse och andra tvångsåtgärder, visst stämmer det överens perfekt?

Problem behöver nog inte definieras egentligen, lika lite som det behöver definieras när man säger att våld inte löser några problem. Eller om man säger att diskussion kan lösa problem. Det kan vara vad som helst som kan lösas.

Jag anser att meningen "våld löser inga problem" är naiv.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    "användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot någon."
    Är det inte precis det en fängelsedom handlar om? Och använder inte samhället våld för att hålla kvar folk i fängelse (fysisk styrka)? Men som sagt, vi kan nog lämna fängelsedelen bakom oss, det är ändå inte det jag vill diskutera.

Tråden är till för att diskutera om våld kan vara en lösning, precis som det står i TS. Det är en öppen diskussionstråd och därför valde jag att inte precisera mer.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Namnam skrev 2009-12-31 16:42:39 följande:
    För våld är sällan lösningen på problemet utan temporär. EX om du avstyr en våldtäckt genom att misshandla förövaren har du löst en situation, men om förövaren försöker att våldta igen så har inte ditt våld varit någon lösning.
    Det är en lösning på situationen, precis som det skulle vara om man pratade personen tillrätta. Om man ska säga att det inte är en lösning så får man också säga att "diskussion löser inga problem".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 16:54:23 följande:
    Jo, fängelse är bestraffning. Däremot används inte nödvändigtvis alltid fysiskt våld för att hålla folk kvar i fängelset. Jag anser inte att sätta handbojjor, låsa in etc är "fysiskt våld".
    Ok, då har vi olika uppfattning där, det kan vi ta i en annan tråd någon gång.
    Diskussionen är för "öppen" för mig när folk inte alltid diskuterar samma sak. Jag tappar intresset när man "pratar förbi" varandra.
    Jo vi har nog diskuterat förbi varandra lite, jag uppdaterade TS så nu är det förhoppningsvis klart vad det handlar om.
    Men det har fått mig att fundera lite iallafall. Kanske på att vara försiktig med att använda "naiva" uttryck för att markera en ståndpunkt. Som jag sa, jag uttryckte mig klumpigt, men jag anser ändå att man alltid skall undvika våld i möjligaste mån.
    Det håller jag med om, våld ska undvikas om det går (att man kör på andra alternativ). Men det kan också vara den bästa lösningen och då anser jag inte att man ska undvika det enbart på att det är "våld".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Namnam skrev 2009-12-31 16:58:32 följande:
    Det är en lösning på situationen men inte av problemet. Disskution är oftast lösningen men alla problem går inte att lösa. Att tex bomba ett folk för du tycker att de tycker fel föder bara mera hat och våld.
    En diskussion skulle inte heller lösa problemet utan bara situation så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Att bomba ett folk för att de tycker annorlunda är givetvis inte den bästa lösningen. Men att diskutera är inte den bästa lösningen när någon försöker slå ihjäl dig, faktum är att det ofta är den sämsta lösningen och då är våld ofta den bästa.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Namnam skrev 2009-12-31 17:21:46 följande:
    Jag förstår inte riktig vad du menar. Det jag menar är hur man definierar lösning av problem Ex Du misshandlar en man som som försöker våldta, våldtäckten avstyrs. Problem löst pga våld. Eller Du misshandlar en man som som försöker våldta, våldtäckten avstyrs. Nästa vecka försöker mannen att våldta igen. Du avstyrde situationen med hjälp av våld men probelet kvarstår och lösningen på det är tex medicinering
    Ja precis. Men detsamma gäller om man pratar sig ur våldtäkten. Därför så är inte det tillfälliga i lösningen avhängigt av att det är våld som används utan det beror istället på problemets natur.

Därför kan man inte säga att våld enbart leder till tillfälliga lösningar eller att våld, och inget annat leder till tillfälliga lösningar.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?