First baby skrev 2010-01-11 18:48:31 följande:
Jojo..hehe.. Det är naturligtvis inte en hjärnskada att vara vänsterhänt, men det som menas med att de hittat ökat antal vänsterhänta barn är att de tror att det betyder att
UL påverkar hjärnan eftersom vänsterhänthet styrs från hjärnan. Det är i sig inte farligt att vara vänsterhänt, men om det betyder att
UL kan påverka hjärnfunktioner så innebär det även att andra hjärnfunktioner än den som styr om man blir höger- eller vänsterhänt kan påverkas. Och det är ju betydligt allvarligare tycker jag. Man har hittat ett samband med vänsterhänthet och många ultraljud.Det skulle tyda på att ultraljudet påverkar hjärnan på det sättet att barnet blir vänsterhänt. Doppler och agnelsound är kraftigare än ultlraljud. Detta är skälet till att barnmorskor starkt uppmanas att inte "lyssna" på hjärtljuden förrän vecka 20, helt enkelt för att man inte vet hur det påverkar bebisen. Jobbar man på sjukan får man lära sig mkt på föräläsningar o utb....(på gott &ont)
Om du inte kommer ihåg vad du själv skrev...
Och detta var vad jag fick i min gästbok från dig:
det ni ej förstått är att jag hela tiden skrivit om Angelsound INTE U-ljud. Du kan läsa mer på bloggen, orkar ej debatera om det.
Däremot så är det säkerligen med angel sound som med ALL annan typ av undersökning/medicinering osv när det gäller foster och gravida mammor: så länge den inte är av nödvändig art så har man inte testat det i tillräckligt hög grad för att se om det är helt ofarligt. Det jag menar: visa mediciner ex avråds man från att använda under graviditet. Det är inte det samma som att de alltid är fosterskadande, men det har bara inte varit etiskt försvarbart att testa en icke nödvändig medicin på massor av gravida för att "se vad som hände". Samma med överanvändning av ultraljud. Knappast försvarbart att utsätta låt säga 500 mammor för ständigt ultraljud under en graviditet för att se om det ev skulle ha nån negativ effekt.
Jag personligen tycker inte om att bli påhoppad när jag inte har gjort något fel. Du skrev om ul och vänsterhänthet och eventuella skador på hjärnan. Jag tror personligen inte att ul skulle kunna skada fostret i den form som finns idag men man vet aldrig och därför tycker inte jag att det är motiverat att gå på en MASSA ul. Detta var vad jag försökte få fram.
Jag orkar inte bråka om denna patetiska lilla detalj, och därför undanber jag vidare kommentarer från dig angående detta. Och ber dig att varken skriva i min gästbok eller skriva mer mail till mig.