• Zixi

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Yes!!!! Jag slipper kk nästa gång   Ska göra både fostervattenprovet och rul på Cura, länge leve kontakter! Rätt hemskt dock att det finns en gräddfilskö i vården för de med kontakter men jag ska inte klaga så länge jag befinner mig i gräddfilen.

Lite besviken på mcv dock, fick ingen remiss till stödstrumpor som jag ville, hon sa surt att jag får väl gå till apoteket och köpa där. Jag har dock problem med att mina vader är så gigantiska i förhållande till storleken på mina fötter att jag är högst tveksam till att det skulle finnas stödstrumpor i affären som passar mig. Jag har aldrig kunnat ha stövlar, inte ens specialridstövlar med extra bredd. Försökte förklara det för henne men hon tyckte att det var trams.

Varför råkar jag ut för alla surtanter i vården? (fast hon var inte mycket äldre än mig) Slipper dock träffa henne igen, ska tydligen gå till en annan bm nästa gång.

Hemsk sak..... jag vägde 2kg mer hos mvc än hemma! Och hur ska man veta vilken våg som är rätt? Fast min våg börjar bekymra mig lite, har tappat ett halv kg sen jag blev gravid. Men igår hade jag aptit så det kanske vänder snart.

Vad vägde ni på mvc jämfört med hemma?

Juli - 2010
  • Zixi
    claire skrev 2010-01-13 12:54:39 följande:
    Zix: Jag tycker också att du är värd gräddfilen efter vad du fått gå igenom! Had ejag vetat att det hade gått bra för mig själv hade jag gett upp min eventuella gräddfilsplats till dig, så det så!Min mage är konstig. Den gör lite ont och bubblar i mellanåt. Men jag är inte dålig i magen.. känns som mensvärk. NU?!! Jaja. Jag antar att vi gått med på att våra kroppar kan vara lite osync ibland.. PLUS att jag har ingen som helst aning när äl tänkte infinna sig, och min sambo är mer borta än hemma denna veckan. Och när vi sedan möts är det mest irritation. Jag hatar såna här veckor. Blir ingen romantik, ingen kärlek, och inga barn gjorda..
    Vad söt du är   Och jag hoppas att allt går vägen snart för dig!!!! Annars paxar jag dig som barnvakt
    Juli - 2010
  • Zixi
    Headrush skrev 2010-01-13 14:09:39 följande:
    Åh, vad skönt för dig! Jag fattar verkligen inte heller varför man väljer ett sånt yrke om man nu är en sån surskrabba! Då är det bättre att välja ett jobb där man inte behöver bemöta människor varje dag... Ang. stödstrumpor så beställer jag också från samma ställe som First Baby, men har du problem med stora vader så ska du nog inte beställa där. Utan gå ner till apoteket och hör med dom. Jag jobbar inom vården och när vi ska ha stödstrumpor till våra patienter så ska man på mogonen innan patienten stiger upp ur sängen mäta runt vristen och runt vaden... Och jag har aldrig varit med om att apoteket inte har kunnat fixa oavsett hur "tjocka" patienterna har varit
    Tack, då ska jag gå dit   Idag har min ena vad varit jätte-bråkig och småkrampat hela tiden, små muskelkramper som vandrar över några cm2, obehagligt.
    Juli - 2010
  • Zixi
    Tian 10 skrev 2010-01-13 18:03:28 följande:
     Fick kramp en natt för någon vecka sedan men efter det har jag inte haft så mycket problem *ta i trä*. Hoppas att du hitta lite stödstrumpor!
    För några år sedan hade jag jätte-problem med kramp i vaderna på natten. Min man brukade vakna över att jag satt och skrek och bankade på mina vader (man tänker inte så klart när man vaknar av smärta) och då hjälpte han mig att strecha dem. Blev lite nervös när jag läste att det är vanligt under graviditet, har inte direkt saknat mina vadkramper. Inte en blekaste aning om varför jag hade det så mycket då och inte sen, hoppas jag klarar mig undan dem!

Som det är nu så är det bara småkramper, de flyttar mellan olika kroppsdelar, känns jätte-skumt när en liten magmuskel krampar, kittlas nästan.
    Juli - 2010
  • Zixi
    Tian, tack för presenten förresten, klockren! {#lang_emotions_laughing}
    Juli - 2010
  • Zixi
    Subklavia skrev 2010-01-13 20:21:53 följande:
    Zix: Vad skönt att du ska få gå på Cura istället, det är du verkligen värd efter allt tråkigt. Behöver du fortfarand vänta 3 veckor?
    Jag väntar på besked om tid men det ser ut som att jag dessutom kortade ner väntetiden med en vecka
    Juli - 2010
  • Zixi
    SailorGirl skrev 2010-01-13 20:52:42 följande:
    Den är helbäng. :-/ www.fertilityfriend.com/home/2ac117Tror på mens imorgon, eller senast fredag. Kändes i LM som om det var på gång i eftermiddags, men icke. Ja, det kan vara ett gott tecken och alla avvikelser kan vara bra saker, men jag fpr nog sikta in mig på en oktoberbäbis istället. En av de få månaderna jag inte vill ha barn, men jag vill hellre ha en liten då, än inte alls så klart. Bara det att ALLA i släkten fyller år då.
    Kanske ödet, ni kanske ska vara en oktoberfamilj. Hos mig fyller halva familjen år i juli
    Juli - 2010
  • Zixi

Börjar min praktik på måndag och jag har sett fram emot de tysta veckorna då det inte går att kombinera heldagar med förlamande trötthet och illamående. Och visst, nu har symtomen börjat avta, känner mig ovanligt pigg, mår mindre illa, börjar bli sugen på mat, brösten gör inte ont längre. Ungefär som jag väntat mig nu, 13+0.

MEN, urusel timing med tanke på mkp jag gjorde i måndags. Minskningen av symtom får mig att oroa mig för missfall istället. Hur ska jag veta vad som är vad? Vill verkligen veta om allt fortfarande är ok därinne. Antingen läcker jag lite fostervatten eller så har jag plötsligt fått våta flytningar sen i måndags.  *suck*

Juli - 2010
  • Zixi

Viktigt när man ska öka sitt järnintag är att tänka på vad man äter i övrigt. Undvik mjölkprodukter samtidigt som du tar järntabletter men se till att få i dig c-vitamin samtidigt. Kan även vara bra att äta ett katrinplommon

Min frukost är havregrynsgröt, c-vitaminbrus och/eller juice samt en multivitamineraltablett. Då har jag maxat min järnintag. Sen undviker jag mjölkprodukter åtminstonde fram till lunch. Och det verkar ha funkat då jag har bra järnvärde nu och tidigare haft dåligt *stolt*

Juli - 2010
  • Zixi
    Vacker Utsikt skrev 2010-01-14 14:26:17 följande:
    Headrush: Ja, det stämmer, jag har en kille som är född i april 07. Han hinner precis bli tre innan lillebror (som han har bestämt att det ska bli!) kommer. Då har du oxå mkt trots o testande hemma nu då? Zix: Jag har nog inte läst hela din historia så långt bak i tråden men jag tycker som några av de andra; ring KK o be o få komma på UL/undersökning direkt! Du ska inte behöva gå omkring och vara onödigt orolig! Det tär både på dig o din kropp!O vad gäller järnet så ska jag prova att verkligen maxa intaget ett tag nu som du skriver Zix o se om det hjälper.. Problemet är att jag har ett sånt sjukt sug efter mejeriprodukter! Mjölk, yoggi, ost.. you name it!
    Du får frossa i mjölkprodukter till kvällsmat. Det är var jag brukar göra när jag inte är förkyld (som nu).
    Juli - 2010
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4