Inlägg från: Sofia71 |Visa alla inlägg
  • Sofia71

Vi som går och har gått på SH / St Göran / CvL del 10

Miss Gul! Vilken lycka!! Stort stort grattis!!

• Sofia71

Miss Gul: Håller tummar och tår!! 

Var på kliniken igår och pratade med Dr C och jag kom dit med en viss förhoppning att min kropp är snäll mot mig: Fick min blödning i torsdags - skulle inte ha den förrän måndag, 2 veckor efter plocket - vilket kanske skulle betyda att jag skulle hinna vila en månad och göra en ny behandling i juni istället. Och så blir det!! Kommer bli plock midsommarveckan och enligt kliniken är det ok med plock absolut senast måndagen efter midsommar!!! Är väldigt  glad över detta! Känner mig urlakad och trött så jag har svårt att se att min kropp skulle ha pallat en behandling nu och vänta ända till i höst kändes plågsamt! 

• Sofia71

Tack tjejer. Ja, det var en befrielse att veta att vi hinner innan sommaruppehållet! Min man Måste dessvärre jobba (han flyger) mån-ons midsommarveckan och jag gissar att det är då det blir plock. Hade kontakt med kliniken som sa att det går bra att han lämnar in ett prov de fryser in. Då måste de göra icsi men det hade vi ju ändå bestämt att göra denna gången. Skönt att veta att det ändå löser sig men hoppas förstås att plocket blir en dag då han är hemma. Alltid är det något!

• Sofia71

Hann inte. mensen sen denna cykeln! Hade jag fått min mens igår hade det funkat att köra igång en ny behandling men den kom så klart idag på morgonen... Vet inte om jag ska skratta eller gråta! Det har varit ett tufft år. Två mf, sista två äggen i frysen klarar inte upptining och så ett nytt plock där inget ägg blev befruktat, och så nu på fel sida om tolvslaget för att hinna med en ny behandling innan semesteruppehåll på kliniken.

• Sofia71

Lycka: tack. Inte mkt att göra som vanligt och har därför bestämt att jag verkligen ska gå in för att njuta av lång ledighet i sommar och så hoppas vi på behandling i mitten av augusti. Har börjat ta p-piller (hur konstigt känns inte det när man VILL bli gravid!?) och hoppas att det ska hålla endon lite lugnare, och då kan vi ju styra lite mer inför nästa behandling.

• Sofia71

Hej på er!

Ser att sommaren inte varit så härlig för oss alla... Miss Gul, ord finns inte att beskriva hur ledsen jag är för er skull. Livet är verkligen inte rättvist... Stora varma styrkekramar.

Lapinette: Äntligen! Åh, så spännande. Nu har ni träffat er son förstår jag och jag hoppas så att ni alla mår bra där borta!!

Ego: Själv har jag haft en riktigt skön sommar och haft både semester och lite föräldrarledigt så det var en lång ledighet! Tog p-piller över sommaren (dämpa endon) och så körde vi ett nytt försök (korta metoden) på S:t Göran. Dr Tristen har slutat (börjat på SH) så jag träffade Dr L (som för övrigt också slutar och börjar på SH?!) istället och så var det en kvinna från IVF kliniken Göteborg som gjorde plocket. 19 ägg, 2 tillbaka på dag 2 och jag testade positivt igår! Vågar inte ropa Hej! förrän vi gjort VUL denna gången, men är förstås jätteglad.

• Sofia71

Miss Gul: å nej, kunde det inte vara tillräckligt med allt nu och att kroppen fick läka normalt och inte göra mycket väsen av sig så att du hade haft mer ork att bearbeta allt på det psykiska planet!! Det är svårt att förstå hur man orkar någonting eller fungerar över huvud taget efter er erfarenhet... Jag hoppas att du ska må bättre både fysiskt och psykiskt och det var ju himla bra att CvL sa att ni kan ta det lugnt och inte behöva känna någon stress över ett sådant beslut nu.

Jag ringde själv kliniken idag och berättade om resultatet så det är ännu väldigt tidigt. Går väl in i v 6 imorgon. VUL 8/10 - så då får vi veta om det ser bra ut eller inte (de sista två graviditeterna har det ju varit hjärtverksamhet men det har varit för litet). Känns så klart som en evighet dit men gläds åt att i alla fall blivit gravid igen. Det är vårt sista försök (och inga embryon i frysen) så "this is it".
    Tar Trombyl (har ju visat sig ge ett enormt bättre resultat! 3 graviditeter på 4 försök!) och för första gången Prednisolon som ju dr Björk rekommenderade 2008... Tänker också fortsätta med progesteronet till v 12 om vi kommer så långt.
    Har haft uppehåll hos akupunktören över sommaren men har nu druckit örter i två veckor igen och ska börja med nålar igen i veckan.

• Sofia71

Lapinette: uuuunderbart! Jättegrattis och största lycka till nu med er guldklimp! Som ni har väntat och längtat! Nu äntligen är ni föräldrar!

• Sofia71

Lycka: Tack. :-å Har fått VUL nu på tisdag istället för den 8:e. Orkar inte vänta längre!! Tråkigt att inte riktigt våga glädjas av att faktiskt vara gravid...

• Sofia71

Miss gul: tack! Det gick bra idag på VUL! Pfuh, det har verkligen varit en anspänning denna gången. Nu ska jag försöka slappna av och tillåta mig själv att njuta lite.

• Sofia71

Miss gul: Stackars dig! Tycker så synd om dig... Nu har det gått några veckor sen du skrev, hur mår du nu?

Lapinette: Vad härligt det låter. Går det fortsatt bra? Har ni landat lite mer i att plötsligt vara föräldrar?

Jag gjorde ett andra ultraljud i måndags - "bara för att" - och det såg också bra ut. Fick se en lite krabatat som nickade till ett par gånger med huvudet. V 10 nu. Har lämnat blodprov för KUB och gör NUPP ultraljud den 7 nov. Känns magiskt men känner också att jag är lite på min vakt och inte riktigt lyckas slappna av helt... Synd.

• Sofia71

Miss Gul!!! Det är ju helt fantastiskt! Vet inte vad mer jag ska säga!! Är så otroligt glad för er skull. Håller allt jag har för att allt ska gå bra den här gången! Kram!! ð???

• Sofia71

Glitter: jag bar mycket i sjal när Ella var liten och i en Mandouka bärsele när vi ju reste en hel del mellan Spanien och Sverige utan vagn. Det funkade jättebra, men så var hon ju nöjd med att sitta mot mig hela tiden, många barn vill ju inte det har jag förstått. Sömnen nattetid var ett aber de första två åren då jag är fruktansvärt lättväckt och har svårt att somna om. Kan inte sova bra bredvid tyvärr.

Lapinette: allt har gått fint hittills! Fick lägre riskvärden vid KUB nu än med Ella (1/5975 och 1/25000 eller vad det nu var), det var en lättnad! I måndags var vi på rutinultraljud och allt ser fortsatt fint ut! Redan v19 så snart halvvägs. Känns helt fantastiskt. Har känt rörelser i ett par veckor. Inte mycket och inte varje dag men så har jag moderkakan i fram så det påverkar väl gissar jag.
    Hur länge kommer du vara hemma nu med er son? Det måste vara helt magiskt att äntligen ha honom här!? ...och så klart jobbigt också med den stora omställningen, men som alla föräldrar säger; så är det ju värt allt och lite till!!

• Sofia71

Miss gul; det gläder mig såååå mycket att läsa ditt inlägg! Är så otroligt glad för er skull! Jag mår bra. Går in i v 26 imorgon så det går verkligen framåt! Har ganska ofta längre blodtrycksfall som är lite jobbiga - särskilt om man sitter i bilen eller om jag är på jobbet (jobbar dom flygledare) - men det är kanske tillfälligt. Har lågt blodtryck och det var riktigt lågt förra veckan när jag var hos bm (90/50) och järnet var nere på 108 så det kan ju kanske förklara saken. ð???

• Sofia71

Miss Gul! Vilken total chock och besvikelse! Din historia är den värsta jag hört talas om och jag kan för mitt liv inte ens föreställa mig hur du orkar! Livet är bra orättvist och det är så sorgligt att vissa blir drabbade så fruktansvärt hårt. Jag är hemskt ledsen och jag önskar verkligen att jag kunde ge dig en riktig kram länge länge och inte bara en cyberkram.
    Sköt om er och låt er bli omhändertagna och stöttade i detta svåra.
    Kram.

• Sofia71

Miss Gul: Jag beundrar din ork och vill bara skicka en massa stora kramar till dig. Livet är verkligen inte rättvist.

Need: *vink, vink*

V32 redan och det är skönt. Har mått bra tycker jag - sjukskriven 50% pga blodtrycksfall och mycket sammandragningar sen ett par veckor. Igår fick jag plötsligt vansinnigt ont av min endometrios (?) och är lite orolig att det ska vara så här nu fram till förlossning... Känns som om det sitter en krok en bit in i ändtarmen som någon drar i så fort jag lyfter mitt högra ben och när jag ligger ner och ska vända sida i sängen (vilket man ju gör några ggr per natt... ) Hade inga sådana besvär alls när jag väntade Ella. Annars är det bra.  

• Sofia71

Hej tjejer!

37+0 idag och jag mår fint. Trött för jag sover dåligt på nätterna men i fredags jobbade jag min sista dag så nu försöker jag vila så mkt det bara går. Lyssnar på avslappnings CD och tar en nap mitt på dan när Ella är i förskolan. Har massor att pyssla med inför att bebisen är här och ska upp på vinden i veckan och ta ner babykläder och tvätta dom. Det är väl dags att tänka på att packa väskan också och skriva ett förlossningsbrev... Trevligt.
    Vet inte vad det blir för en bebis denna gången så det känns lite extra spännande. Ser fram mot förlossningen med skräckblandad förtjusning känner jag...

• Sofia71

Hej!

Det har gått fint tack! Dåligt att jag inte hört av mig, jag vet, men jag sätter mig liksom aldrig ner och tar mig tiden heller. Sorry. Vår lille Edvin föddes den 19 maj, en dag före bf, och vi blev helt överrumplade! Dels av att han kom en dag tidigt! (Ella var ju så sen...) och över att det var en HAN! Trodde ju helt säkert att det var en tjej igen (utan att vi kollat på UL). Fånigt. Först går man och väntar i nio månader och är megagravid dagen innan bf och så blir det ändå så "plötsligt". Knäppt.
    Nåväl. Han är en riktig liten guldklimp. Tyckte förlossningen gick bättre denna gången - lite mer kontrollerad och lite mer "vila" mellan värkarna - även om det gjorde precis lika ont och det hade jag förstås förträngt från förra gången. Dessutom gick det rasande fort de sista fem minuterna då jag vid koll var öppen 8 cm, kräktes, fick megakrystvärkar och "flupp" så var han ute... Tja, flupp sa det väl inte då jag vet att bm sa; Sofia, du måste dela mer på benen!! Det går inte! sa jag. Du måste sa bm, du föder ditt barn nu! Ja, men det går inte tyckte jag. Och så känner jag hur någon fäller ut mina ben och så kom han. Gick lite sönder men blev lagad och har haft mycket mindre ont av det än vad jag hade efter förra förlossningen då jag knappt gick sönder alls.
    Edvin vägde 3460 och var 51cm lång, ganska standard. Nu är han en riktig dunderklump och vägde 7280gr på 3 månaders kollen. Ska bli spännande att se vad fyra månaders kontrollen säger nästa vecka.
    Han är go' och gla' och han sover på nätterna!!! Och flera stunder på dagarna också. Det gjorde inte Ella... Hon började sova hela nätter två månader innan Edvin kom! Nu går det oftast 6-8 timmar från sista matningen på kvällen tills det att han vill äta igen så oftast blir det bara en matning kl 2-3 och så igen vid 6-7. Trodde inte att det fanns sådana bebisar! Nåväl, det hinner ju ändra sig många gånger!!
    Ella är en otroligt glad och stolt storasyster och vi har inte haft några "problem" alls. Hon är så omtänksam och hjälpsam så hälften hade räckt. Det värmer så i hjärtat när man ser hur de två tittar på varandra och all den glädje och kärlek de utstrålar! 

Ja, som ni hör är jag fantastiskt glad och nöjd och vet inte i ord hur otroligt tacksam jag är över att nu sitta här med två fina ungar!! Det var svårt att tro många gånger efter alla turer som har gått och ni av alla vet ju precis vad jag pratar om. Hela den här resan har gjort en otroligt ödmjuk inför det faktum att faktiskt inte alla får sina små som de önskar, åtminstone inte så lätt och på det sättet man hade tänkt sig. Är så glad över att ha "lärt känna" alla er och fått stöttning och peppning när det har varit som jobbigast.

Stora, stora kramar till er alla och lycka till med era fortsatta försök till att få era små. Miss Gul; förstår inte hur du har orkat ta dig igenom allt och gläds åt att se att du ser framåt och kämpar på och hittar alternativa vägar! Lapinette; tänk vad snabbt vardagen infinner sig och allt känns så naturligt och vanligt om man jämför hur det var för ett par år sedan... Vad skönt att vi människor ändå är funtade så att man glömmer det värsta av allt det som gör ont och är jobbigt. 

Svar på tråden Vi som går och har gått på SH / St Göran / CvL del 10