Inlägg från: Knytets |Visa alla inlägg
  • Knytets

Värna om era katter - håll dem inne!

ja, jag tycker det är oansvarligt. Respektlöst mot grannar, oansvarligt för det liv du bestämde dig för att ansvara för den dagen du skaffade katt.

Det komiska är att jag ställt en fråga 2 ggr, båda ggrna har den ignorerats av de jag vill ha svar från: utekattsägarna.

Frågan var: Om eran katt nu har sån oerhörd rättighet att vara ute, måste min hund också ha det.
    Eran katt vill vara ute och jaga fåglar, det är naturligt.
    Min hund vill vara ute och jaga katter, det är naturligt.
    Eller?

• Knytets

Huldra29: haha vilken spikrätt kommentar.

Men utekattsägarnas kommentarer var ju att katterna grävde ner skiten, och då räknas dom som intelligenta. Undrar om dom skulle tycka det var lika ql om man släppte lös ett dagis som satte sig o grävde gropar på deras gräsmatta och sket i groparna men sen täckte för dom.....haha....vad jag skulle ge för att få se deras reaktion då!

• Knytets

Annis76: SOM SAGT: ok att ha utekatt då man bor på landet.
    Sen om du vill skaffa utekatt mitt i stockholm city är tyvärr upp till dig. Det jag menar är att jag tycker det är synd om katten. Jag tror läget skulle bli mycket bättre av om utekatter förbjöds i tätbebodda områden.
    Folk bryr sig mer om vad dom själva vill än vad katten i sig vill.

Men jag tror visst att min fråga blivit ignorerad en 3:dje gång.
    Varför är jag inte förvånad? Pga att det är ingen skillnad på att släppa ut sin katt eller släppa ut sin hund, fast folk inser att det skulle vara ohållbart om folk släppte ut sina hundar. Samt att DÅ kan man ju snacka om motion de små kissarna skulle få om hundarna fick springa vind för våg precis som deras utekatter.
    Men va säger ni utekattsägare, då skulle ju katterna verkligen få det naturlighetstroget om dom fick någon "naturlig fiende" som den skulle behöva hålla sig borta ifrån.....
    Lika "naturlig fiende" som våra vilda djur nu har av era katter.

• Knytets

lantisbrud: haha.....jo naturliga fiender menar jag mer sånna som är i lite mer levande form än en motordriven maskin. Men alla har ju olika åsikter om naturligt.

Jag tycker faktiskt att katter ska förbjudas ute. Man ska ha lika stor ansvarsplikt för sin hund som för sin katt. Och ska inte hundar få släppas ut ska inte katter få släppas ut.
    Katter gör också skada på sin omgivning.(fåglar, ekorrar osv.)

Tycker absolut att man ska lära barn redan från början att man ska ha respekt för djuren.
    Det tror jag ingen inte tycker.

• Knytets

att katter inte är flocklevande djur tycker jag talar mer för att hundar och isånnafall INTE katter ska få släppas ut.
    Hundar som är flockdjur borde man ju få släppa ut, de har ju störra chans att ordna hirarki så att dom exakt vet vilken rangordning dom ska följa.
    Samt att eftersom hundar är flockdjur är det ju mer naturligt för dom att bo med flera hundar för att just kunna skapa flocken.
    Hundar skulle ju kunna leva mer i harmoni med varandra än vad våra utekatter idag kan, när väl rangordningen är etablerad.

• Knytets

lantisbrud:
    "Knytes: Jag tycker inte att du har respekt för djur!! Du säger ju precis att de ska förbjudas att vistas ute! "
    ange exakt vilken mening då jag skrev att djur ska förbjudas ute...*förvirrad*
    KATTER ska förbjudas att hållas ute. De är tamdjur precis som hundar och är framavlade för att bo hos människan och inte ute i vår natur.(De har naturliga egenskaper från sina anlag så att dom klarar ett liv i naturen, men är framavlade till sällskap för människan)
    Kasst, men så är det.

Och bara för att jag tycker att ett djur som inte är anpassad till vår natur ej ska få släppas ut i vår natur betyder det inte att jag inte respekterar djur. JAG RESPEKTERAR NATUREN.
    Dingon är ett exempel på ett djur som inte är naturligt i den australiensiska faunan. Den släpptes ut där och har orsakat stor förstörelse bland de naturliga djuren i australien(Du vet, de som även kallas pung djur, som koala, pungvarg, känguru osv) dessa har nu fått en fiende som orsakar stor skada på deras population.
    Det är DET jag pratar om KATTEN INGÅR EJ I VÅR NATUR OCH BÖR DÅ HELLER INTE VARA DÄR.

Jag älskar djur, har gått djurvårdarlinje på gymnasium, och har då praktiserat på djurpark samt hunduppföningar. Och på fritiden har jag engagerat mig i att rädda vilda djur som skadat sig. Att säga att jag inte respekterar djur är ett stort misstag.

Och det var du som kallade bilar en naturlig fiende för katter, inte jag.
    Bilar är en fiende för alla djur, men naturlig är det sista JAG skulle kalla den.

• Knytets

LDN: hm, klart att alla har sin egna åsikt.(om inte annat borde du sett det i o m alla inlägg i denna tråd.) Och eftersom du nu tycker att katter självklart ska få gå ute menar jag bara på att mina hnudar skulle må bra av att gå ute dom med. Få springa av sig, jaga katter, kanske gå ihop några hundar o leka lite med en katt. Du vet....bita av 2-3 ben så att den bara kan röra på sig i cirklar och inte kan springa iväg. Det skulle mina vovvar tycka va ql. Tror säkert att grannens rottweiler också skulle uppskatta det. Verkligen naturligt för dom.

Och det är ju bra att du säger att man inte ska bestämma vad andra ska göra med sina djur, eftersom du prackar på DINA GRANNAR att leva med en katt. Eller gick du runt och frågade dom som bor i ditt område om dom ville ha en katt?
    Katten springer framför deras bil när dom kör. Hoppar upp och går på deras bil då den står på parkeringen. Förstör deras grejjer. Men det är klart att ingen ska säga till dig vad DU ska göra med DIN katt!
    Och i o m den åsikten du skrev att :"låt människor göra som dem vill med deras husdjur.. det e väll inte någon annans ensak att bestämma det.. " om nu alla ni utekattsägare tycker så tycker jag absolut att ni ska kämpa för att befria hundarna, och kaninerna så att dom också ska få vara ute o springa fritt.
    För för hundägare är det iaf så att det är olagligt att släppa ut sin hund utan att ha koll på den. Vi ska plocka upp skit efter hunden, vi får ta ansvar för saker som hunden skadar då den är ute. Men ni utekattsägare ni slipper ansvar.
    Ni behöver bara gå en dag o tänka: "nä idag ska jag nog släppa ut min katt, från o med idag ska han få bo ute" och mer problem än så finns inte.
    Medans om jag släpper ut min hund o den sätter sig o skiter på grannens tomt, kan grannen anmäla mig och jag får betala böter för att jag inte plockat upp skiten efter min hund.
    Det är helt sjukt. Men det är ju lätt och ha en åsikt att "alla sköter sitt" som du verkar ha. När du slipper ta hand om din katt, och det den lämnar efter sig.

Man kan säga bäst f*n man vill att "mina grannar gosar med min/a katter när dom är ute"
    Ja, kan man tänka sig. DET GÖR JAG MED!! Precis som med kamphundar tycker jag att det är SYND OM HUNDEN som fått sånna ägare(dvs problemet är ägaren, inte hunden). Lika väl är den SYND OM KATTEN som fått sinna ägare. (dvs problemet är ägaren, inte katten)

• Knytets

LDN: sorry, men sen måste jag bara få kommentera :
    "har haft katter så länge jag kan minnas och alla har varit utekatter.. inte en enda av dem som råkat illa ut för det. dem har dött pga. ålderdom eller annan sjukdom som vilken katt som helst kan få, oavsett om den varit inne eller ute."

Blev oerhört road av denna kommentar. Du vet visserligen att dina katter inte råkat illa ut. Men kan du svara för att ingen människa fått skador på nacken för att din katt hoppat framför deras bil och dom har fått göra en hastig inbromsning?
    Kan du svara med 100% säkerhet att dina katter inte sprungit på vägen och tvingat bilförare till häftiga inbromsningar pga din katt?

Och sen känner inte jag en enda person som INTE bromsar när dom ser en katt gå på vägen(absolut finns det människor som inte skulle bromsa, men inga bland mina vänner)
    Dina katter kanske haft oerhörd tur att den bara sprungit framför bilar där bilisten faktsikt INTE vill köra på djur.
    Du vet, jag stannar/bromsar för såväl rådjur, harar, ekorrar som för katter.

Jag har träffat människor som inte gillar att köra på djur pga att det blir blodfläckar på bilen. Det är jävligt rått, men du ska väl vara glad att det gör att det finns fler på vägarna som stannar för att släppa förbi din katt.

Det jag menar är att visst man kan inte räkna att ha utekatt som djurplågeri. MEN där skon klämmer är att vi alla delar på denna jord och då måste man visa hänsyn. Precis som dina grannar inte står o blinkar med helljusen in i ditt sovrum på natten så visar man hänsyn tillbaka genom att gå runt INNAN man släpper ut katten och frågar grannskapet om dom tycker det är ok att du släpper ut din katt.

• Knytets

haha, jo tyvärr e det ju så....

Mentaliteten är lite "talk to the hand....." Lyssnar inte på något, och verkar inte förstå innebörden av att visa hänsyn..... Det är synd...för tyvärr finns det ju folk som hatar katter BARA pga problem som dmo haft med utekatter i sitt område.

En bekant till min pappa(gammal lumpar polare) har en granne som har ute katt. Katten ligger på deras bilar och repar lacken. Den smiter in i deras hus på sommrarna då dom har dörrar/fönster öppna för att vädra.
    Denna famlj har ju ganska gott med stålar så deras bilar är inte några begagnade grejjer utan dyra, fina, nya bilar(inte för att det är OKEJ att katter repar mindre dyra bilar, men ändå) Man kan förstå varför katten inte har blivit ett dugg populär i deras hushåll...

Så varje sommar har dom nu krig på sin tomt. Dom tar vattenslangen och sprutar på katten, men katten kommer ändå tillbaka. Han berättade att han t o m en gång tagit katten i svansen och doppat ner den i en vattentunna och hållt den under vattnet så ett tag. (Det tar jag HELT avstånd från, det tycker jag är djurplågeri) MEN å andra sidan. Dom har haft problem med katten i flera år. Katten ger sig inte. Den tar sig fortfarande in i deras hus, repar lacken på deras bilar och skiter fullständigt i att dom inte vill ha den där.
    Och allt grannen säger är att han inte kan ansvara för vad katten gör när den är utomhus, han kan inte gå och passa på den hela tiden. Samt att min pappas bekanta inte kan bevisa att det är deras katt som repat deras bilar.

Och där kom döläget igen som kommer med alla utekattsägare.
    Att lyssna och ta hänsyn---- vad är det?

• Knytets

JoNiCa: har hon id märkt sina katter?.... annars har jag hört att om man tycker att det är för mycket katter så kan man anmäla detta till polisen så skjuter dom av katter utan idmärkning i området. Tycker ifs att det är riktigt jävla dåligt, tycker så förbannat synd om katterna. Men vad gör man....Ägarna skiter ju iaf i katterna....
    Annars(snällare metod om dmo inte är idmärkta) fånga in katterna och lämna till katthem så dom blir omplacerade till någon snäll människa som tar hand om dom. Katthemmen brukar ha som policy att katterna ska vara innekatter OM dom inte MÅSTE vara ute, och då ska dom komma till en familj på landet.

Vet själv också en kompis som jag inte umgås med längre, när hon började umgås med ett nytt gäng. Det var ett invandrar gäng och första gången jag skulle träffa dom satte vi oss och fikade en fredagskväll på en pub. Efter bara några minuter började dom berätta alla "roliga" historier dom hade om djur dom träffat på ute.
    Dom historierna jag kom ihåg var att dom fångat in en katt(den var tydligen jätte gosig, så det var inget problem att få tag i den) sen stoppade dom en smällare i rumpan på den och tände på, sen satt dom o skrattade samtidigt som dom beskrev hur den där katten sprang med raketen glödande i rumpan tills det sa *pang*, och sen skrattade dom lite mer.
    Dom berättade även om att dom hittat en hund som dom hade övat sparkar på, och sen berättade dom om att träffat på en annan katt en gång, som dom band fast i marken och sen backade över med bilen långsamt för att se hur den exploderade.

Kan säga att dom hade riktigt ql medans dom berättade allt det här. Alla runt bordet skrattade med, förutom jag. Tror inte dom märkte det för dom var upptagna med att slå sig på bröstet samtidigt som dom tyckte dom var riktigt coola och balla. Men tillslut reste jag på mig, satte på mig min jacka där det stor "DJURVÅRDARE" med stora bokstäver på ryggen och sen gick jag därifrån.

Dagen efter ringer min fd kompis och sa: "Dom vart ju jätte oroliga när du bara stack så där när dom såg texten på din jacka, dom trodde att du tog illa upp av berättelserna. Men jag sa till dom att du nog bara var trött"

Då sa jag att jag tog illa vid mig och mådde riktigt illa av det som hade sagt, men tyckte att deras tankar mer skulle kretsa kring vad dom utsatt djuren för än om dom gjort mig illa till mods.

Och jag är ändå en person som omger mig av djurvänner, men ändå har jag träffat personer som gör så här. Förstår inte att man med gott samvete kan släppa ut sin älskling och låta deras öden sluta på ett sånt sätt.

• Knytets

JoNiCa: Jo, hyresvärden måste ha en del o säga då.
    Vet när min sambos mormors lägenhet brann och under tillfället hade hon 4 katter samt att hennes son och hans 2 katter också bodde i lägenheten som var en 2:a.
    Vid branden upptäcktes ju att hon hade såpass många katter att hyresvärden la sig i och sa att hon inte fick flytta in i lägenheten igen om hon inte avlivade/lämnade bort några.

(Man kan juhnte avliva/lämna bort någon av sina älsklingar.....hur väljer man då?)
    Så efter mycket bråk fick hon iaf behålla alla katterna.....tycker det e roligt att hon som hade alla katter som innekatter(de var utekatter då hon bodde på landet, men nu är de alla innekatter) och skötte om sina katter. Där ska dom gå in och styra hur hon lever sitt privatliv, men alla dessa jävla utekatter som stör grannar och kissar på lekplatser. Där går dom inte in och styr upp.

• Knytets

Trynträ: haha...jo....fast samtidigt så har jag hört om ett ärende där en granne tröttnade på att ha kattbajs i sina rabbatter och anmälde kattägaren. (dom kunde mha bajset ta reda på att det var just DEN katten som varit där och bajsat också, så bevisningen för att det var rätt katt var 100%) MEN i dommen framgick att en kattägare omöjligt kan ansvara för vad sin katt gör när den är ute och är då inte heller ansvarig för vad katten lämnar efter sig.....så då kan man ju anta att dom inte behöver vara ersättningsskyldiga för skador de gör.

Det är ju de som gör att man blir så förbannad.....hundägare måste plocka upp efter sina hundar, men kattägarna har inget ansvar alls för sina djur.

Allt de här har fått min att tycka att utekattsägare är oansvarliga, lata och dumma.
    (Dumma eftersom dom utsätter sina "älsklingar" för sånna otäcka grejjer när dom är ute)

• Knytets

Zabw: förstår inte vart du inte förstår mig, skrivit i flera inlägg att jag tycker att utekatter borde förbjudas, iaf i tätbebodda områden.....

Tycker ifs att katter inte har något att göra ute, men om man nu ska släppa ut dom ska man bo på landet där det inte påverkar grannar och trafik. Och där risken är mindre att katten skadas....

Hoppas du förstår bättre nu....

• Knytets

LDN:
    "skulle det vara så att dem nån gång mot all förmodan skulle gå in i deras trädgård o dem inte vill ha dem där så e det bara att sjasa ut dem"

Så att dina grannars fritid ska dom hålla på och sjasa ut dina katter?...om du läste ett inlägg av mig tidigare där jag förklarar ett problem som ett par bekanta till min farsa hade så förstår du min åsikt om detta....

"enligt svensk lag så får inte hundar det, men katter får "
    Har inte läst någonstanns i svensk lag att hundar förbjuds från att vara lösa ute, eller att det står att katter har rättighet att gå ut.
    Är ingen höjdare på lagen, men tror det står att man har ansvar för de skador ens djur orsakar på annans egendom.......
    Det står inte att katter är undantaget från detta, men på nå konstigt sätt blir dom det ändå....

Sen som sagt, i tidigare inlägg: jag tycker utekatter borde förbjudas men OM MAN NU SKA HA SIN KATT UTE ska man bo på landet..... Har inget emot om det förbjuds överallt....men kan ändå förstå delvis på landet där grannar inte störts lika mycket och det inte blir lika stor skada på natur då det automatiskt inte kan bli lika många katter på ett litet område.....
    Min åsikt präglas av att katter inte hör hemma i svenska naturen..... och dom gör skador på naturen.....visst de skador bilar gör på naturen är inte speciellt bra osv....men inget som disskuteras just nu.... det jag menar är att jag träffat på dessa djur som blivit leksaksföremål för katter...och haft många som dött i mina händer pga att skadorna blivit för stora...dessa djur har då fått lida ihjäl....
    Detta är det yttersta åsikten varför man ska förbjuda utekatter....
    Sen att det finns miljontals andra kan jag inte rå för....men det är denna åsikt som är grunden för mina åsikter.....
    Den kan ni få disskutera hur mycket som helst, ni kommer fortfarande inte ifrån att katter inte är ett naturligt inslag i svenska naturen och inte har något där att göra.....

"zabw - skönt att höra att här e någon vettig människa här inne att diskutera med"
    Vilken tråkig människa du verkar vara som tycker det är ql att disskutera med folk som tycker precis som dig......själv brukar jag tycka att disskutioner blir mer intressanta då man har människor av olika åsikter med....men men.....som sagt....min åsikt.....o den verkar du juh inte dela.....så vi kanste inte borde disskutera....

Har haft ledigt idag så har inte haft tid o sitta här inne o disskutera hela dagen....och har insett att utekattsägare är de mest trögfattade gänget jag träffat...lr så ere bara så att ni skiter fullständigt i alla andra o bara tänker på er själva...eller....kanse en blandning av båda.....
    Har förstått av era åsikter att ingen annans tid och åsikt och personliga tillbehör är viktigare än era egna....
    Vi som inte vill ha katter ska behöva betala för skador era katter orsakar, vi ska behöva slösa vår energi och tid på vår fritid att jaga ut era katter från våra tomter.

kommer väl tillbax lite senare då jag har tid att disskutera igen, har juhnte hunnit besvara allt..... ska umgås lite med mina vänner nu....

• Knytets

LDN: vet inte om jag ska skratta eller om jag ska gråta..... klart jag vet att jag måste hålla mina hundar kopplade..... annars skulle jag väl inte dra upp det som ex att hundar har lika stor rättighet(som du nu tycker det är) att få springa lösa ute..... hade jag skitit i koppeltvång hade jag släppt ut dom ändå....som du gör med dina katter....

sen kan jag i ärlighetens namn säga att det inte ens känns värt att skriva här....ni är ett gäng egoistiska och lata personer som skiter fullständigt i hur era djurs(för det är det dom är för er...inte familjemedlemmar, inte barn, inte älsklingar, utan kallt och rått djur som man kan köpa och slänga hur som helst omkring sig som det passar, utan att behöva ta ansvar) öden slutar....

Ni lyssnar(läser) inte det man skriver utan hittar på saker och ändrar om det amn skriver till något helt annat och påstår att det var det man sa/skrev....
    Och era jäkla moralkakor som ni slänger hej vilt med samma entusiasm som ni slänger runt era katter hit o dit att om nu katter inte ska få springa ute ska inte igelkottar och harar få göra det....

SNÄLLA!!!!.....iGELKOTTEN, HAREN, ÄLGEN, RÅDJURET, VILSVINET, VARGEN, RÄVEN OSV ....ALLA DESSA LEVER, BOR OCH ÄTER OCH INGÅR I DET SVENSKA KRETSLOPPET..... VILKET ERA KATTER DOCK INTE GÖR.

Vilken del av dessa rader är det du inte förstår? för det är detta jag skrivit gång på gång utan att ni ens verkar förstå det...... jag kan förklara det som jag skulle för en 2 åring om du inte förstår det den här gången hellre.

Det är olagligt att hålla svenska vilda djur inomhus, har aldrig hört talas om att katten är olaglig att hålla inomhus.... Därav kan man väl knappast kalla dessa svenska vilda djur?
    Eller....

• Knytets

Alltså.... Jag kan hålla med om att alla katter inte klarar av att endast vara innekatter...vissa vill vara ute..... som t ex min systers katt..... men till skillnad från andra tar hon sitt ansvar och kompromissar för att få ett fungerande förhållande till både katt och grannar..... ni som har utekatt...hört talas om koppel?......hennes katt sitter i koppel på tomten...går till altandörr när hon vill gå ut... min syster och hennes sambo sätter på henne kopplet och släpper ut henne. Sen släpper de in henne när hon sittr utanför altandörrn igen.....

LDN:" eftersom du ALDRIG kan komma o påstå att katter gör mer skada i naturen än något annat djur... för det finns allttid o kommer alltid finnas andra djur i din trädgård som gör samma saker... "
    Detta har jag svarat på... jag har inga problem med att vilda djur kommer in på min tomt....dom har varit där betydligt längre än jag... hemma hos mina föräldrar där det var mer tomt och gräs osv matade jag vilda djur... hade allt från rådjur till skator på vår tomt som åt....om de sket där så -sket jag rent ut sagt i det.... detta är helt naturligt.... de djuren hör hemma där.....din katt däremot gör det inte.... och tillskillnad från vilda djur tyr sig utekatter betydligt mer till bebodda områden än katter. DVS det är större chans att du ser en katt på din tomt än t ex ett rådjur eller en hare.
    Därav störs man mer av det dagligen kommer in katter på ens tomt och skiter än när ett rådjur/hare gör desamma.

Och du kan omöjligt påstå att du släpper ut dina katter och har fullständig koll på dom alla de sekunder de spenderar utanför dörren..... isånnafall måste du sitta och titta på dom så fort dom går utanför din dörr.... Okej om du säger att du har dina katter i koppel, då har man ju koll på "hur långt" katterna kan komma... men är de okopplade och du inte sitter och tittar på dom hela dagarna så kan du omöjligt veta vart dom är under hela sin ute-vistelse.

Och appråpå det vi disskuterade från början ang. förbjuda utekatter.
    Det skulle vart en sak om ägarna till utekatter kunde begränsa antalet katter som släpps ut...(idag är det ju mestadels utekatter som finns i sverige....många okastrerade...) så att det inte skulle vara så många katter som sprang ute vind för våg... utan att det fakstikt kunde minimeras...det skulle kunna vara helt ok.... (tycker fortfarande inte att utekatter är ok....det är oansvarligt.... vill påpeka det så ni fortfarande förstår vart jag står i frågan) MEN om kattantalet ute kunde minimeras så att det inte sprang lika många ute osv skulle man kunna acceptera det....men nu när det inte finns några regler alls har vi t ex 6 utekatter på vår "gård" vilket innebär att jag o min sambo har 2 katter som sover och hårar ner våra utemöbler på vår uteplats. Våra katter kan inte sitta ute i koppel pga det höga antalet katter som springer förbi och vill "starta bråk" med våra katter(eftersom dom nu anser att vår tomt är deras revir)...

Och därför är min åsikt att antingen helt förbjuda utekatter, eller reglera det så att antalet minskar....eftersom ni som har utekatter inte kan gå ihop och ordna en lösning som gör att både ni utekattsägare samt vi som har innekatter och människor som inte har katt eller hatar katter blir nöjda.....för något måste ju hända.....Fortsätter det så här så kommer ju antalet utekatter bara öka och öka.....

Och sen kommentaren om att "eftersom dem från början existerar därifrån så e det väl inte fel att delvis jämföra dem med vilddjur/rovdjur vilket dem också är"

Okej....och vartifrån kommer då hundar undrar jag?....och krokodiler? och ormar? spindlar? ödlor? och alla andra djur som folk håller inomhus?
    De räknas ju som MINST lika vilda som din katt....eller....rättaresagt.... De räknas som mer vilda än din katt.....du tycker det är helt rätt att släppa ut en krokodil, orm, giftspindel, eller ödla?

Och: "anledningen till att ja påpekade detta var för att du uttaalade dig så här ? Har inte läst någonstanns i svensk lag att hundar förbjuds från att vara lösa ute?... "
    Man får gå med sin hund okopplad...eller hur?.....skillnaden mellan hundar o katter är bara att man då måste ha pli på dom....och sen får man ta ansvaret för OM något händer.... detta ansvar slipper kattägare....

Och:"och jag säger samma sak som du säger till mig.. "Ni lyssnar(läser) inte det man skriver utan hittar på saker och ändrar om det amn skriver till något helt annat och påstår att det var det man sa/skrev.... ""
    Konstigt att jag hela tiden klipper ut det du skriver från dina texter och kommenterar det.... däremot ändrar du om mina kommentarer.

Men men....

• Knytets

Nari24: Jag och min sambo bor i en 2:a på 63 kvm. Det är ju inte speciellt stort....men vi har lagt ner pengar på stora klätterställningar som då utökar deras möjligheter att springa(dom kan hoppa/springa och klösa från golv till tak på flera ställen)... samt att jag gjort katthyllor som också utökar den totala ytan dom kan använda.... Sen som alla katter använder dom ju även sådant som man kanske inte vill, som bokhyllor osv...
    Sen skulle man ju också kunna sätta ut sina katter i koppel på baksidan, om det nu inte var för dessa utekatter som håller sig där...

Förut bodde vi(under 4 månader) i en 1:a på 40 kvm....men då kände man att det var för litet.....

Sen när jag o min sambos tvillingar kommer lite till åldern kommer det vara dax att flytta till riktigt stort.....=)

• Knytets

"menade såklart mina och min sambos tvillingar".....ibland blir det fel...

• Knytets

LDN: "men krokodiler har ja då aldrig hört talas om att dem härstammar i den svenska vilda naturen..."
    Köp en svensk natur bok och peka ut för mig på den sidan där utekatten står ......

Detta är det jag menat hela tiden.... tamkatter hör lika lite till svenska naturen som tamhunden....

Tamkatten har avlats fram från vilda katter precis som tamhunden avlats fram från vargen.... men just orden "tam" innan talar om att dessa förvildade djur nu har tämjts till att vara tama djur som även kallas husdjur.....alltså.........djur man har inomhus.....

Det du går ifrån kommer för ganska många år hundranden sen då människan bodde i hyddor och sedan fick hunddjuren(vargen) nys på att om man höll sig till människan slängde som sopor som fortfarande var ätliga.... detta gjorde att hunden avlades till att vara tamare och tamare så att människan kunde utnyttja deras vaktinstinkter till att skydda sig själva... (eftersom djuren ville komma åt maten och då skyddade människorna också) därifrån har vi sen lyckats avla fram oerhörda variationer av dessa...

Samma gäller katten.... bondkatten är väl det "vildaste" som finns i klanen "tamkatter"....och jag kan erkänna att kring bondgårdar (som ofta är ute på landet) har katterna ett syfte och är nyttodjur.....men detta försvinner så fort man inte längre har kossor, grisar och getter att föda....eftersom deras föda i sin tur drar åt sig råttor.... DÄR har katten ett syfte.....där kan jag acceptera att man släpper ut sin katt.....(men ingen annan stanns)....

Det är just det jag menar......min åsikt är att visst skulle man kunna ha utekatter....där dom utgör en nytta.....där dom blir mer ett nyttodjur än ett skadedjur(som dom blir i tätbebodda områden där det inte uppehåller sig speciellt många råttor och möss) men eftersom folk som skaffar katter skiter i detta och bara slänger ut sin katt så fort det bara går efter dom införskaffat det.... och skiter fullständigt i om området redan är mättat på utekatter...(vilket de flesta områden är)....

Det är just detta problem som gör att jag inser att det krävs en reglering av utekatter så att vem som helst var som helst inte kan släppa ut sin katt hej vilt....utan att man kanske t o m kan få tillbaka den bild av katten som ett nyttodjur istälet för vad det är nu.... ett skadedjur som folk hatar mer och mer eftersom dom finns överallt och gör skador på natur och matriella ting.

• Knytets

RadixLecti: haha.....jo man tycker ju att en ekolog om någon borde kunna svara för vad som är naturligt och inte.....

LDN: Den åsikt som disskuteras nu är ju hurvida de är naturligt eller inte att släppa ut sin katt.... Tycker istortsett att den som kan svara bäst på den frågan är väl en ekolog som faktiskt studerar natur..... varjen veterinär, etolog, eller någon annan som studerar djur har egentligen inget kunnande i den frågan eftersom djur alltid har ursprung från naturen...(förutom en del genmanipulerade arter, men dit räknas inte katten så skit samma) Det är väl klart att man i denna fråga kan se det från 2 sidor eller fler(som i det flesta disskutioner) Skillnaden är att den sidan ni kattägare disskuterar ifrån är kattens rättigheter att få vara ute och vara "naturlig"....jo visst....aboslut, alla djur har rätt att få bete sig naturligt.... det vi andra menar är bara VART dom har rätt att bete sig naturligt.... Dom tillhör inte svenska naturen....utan tror dom ursprungligen kommer från egypten(eller?) så om du nu vill att din katt ska leva naturligt, åt dit och släpp ut din katt...det är där den uppkom. Om man nu räknar på det sättet så har ju faktiskt hunden mer "rättighet" att få ströva ute fritt eftersom dom har släktband till vargen...medans katten inte har släktband till något svenskt vilt djur....(så vitt jag vet.....lokatten är ju defenitivt inte ursprunget till katten)..... så.....
    Sen är det en annan 5:a att katten anpassat sig till att leva i svensk natur....men där ligger även hunden rätt bra till eftersom både katten och hunden är ganska lätt att anpassa till att leva i olika klimat(pga olika raser).....så
    Absolut jag håller med dig om att katten har rätt att bete sig naturligt.....men inte större rätt än något annat djur.... Alla djur har rätt att få bete sig naturligt.... antingen i sin ursprungliga natur(där dom ingår i kretsloppet) eller att få så pass bra stimulering i en begränsad miljö att den kan agera naturligt och må bra....

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!