Inlägg från: Knytets |Visa alla inlägg
  • Knytets

Värna om era katter - håll dem inne!

Det här ämnet brinner jag för så in i bängen.
    Har alltid tyckt att man ska hålla sina katter inne om man älskar dom tillräckligt mycket.
    Man släpper inte ut sina barn vind för våg, och bör inte heller så göra med sina små missar.
    Visst även jag får tillfälliga förvirringar då min katt sitter o stirrar ut eller sitter o jamar vid dörren för att (som jag tror)"hon vill ut". Men sen återfår jag min intelligens och inser att hon har det 100-tals ggr bättre inomhus än utomhus. Visst hon skulle kunna springa längre, men hon skulle också behöva springa fortare och stundtals för livet för att komma undan andra katter och bilar.
    Hemma kan hon leka med sin kattkompis, springa upp och ner för husses och mattes möbler samt alla deras kattställningar. Och sen bli bortskämda med lite gourmemat.
    Och ibland e det ju bara för roligt att bli jagad av matte runt i lägenheten. Skillnaden är att här är hon trygg och fri från elaka människor.

Hon föddes utomhus och levde utomhus sina första 12 veckor tills hon kom till mig. Sedan dess har hon varit innekatt.
    Har en kompis som påstår att "hon mådde så dåligt av att hennes katt bara satt o skrek vid dörren när hon var inne så att hon var tvungen att släppa ut katten" jävla skitsnack säger jag! Mina katter är mina barn, min hemskaste dröm är att mina katter skulle smita och sen sitta med ovissheten: kommer dom tillbaka eller inte?
    Och som det gäller med barnuppfostran(enligt min mening) barnen kan inte alltid få som dom vill, och vet inte alltid vad som är bäst för dom. Det är oftast föräldrarna som vet det!.

Och om jag ska vara ärlig så är enligt min åsikt kattägare som släpper ut sina katter(förutom då det gäller på landet o kastrerad kisse) väldigt lata människor som inte kan ta hand om det liv dom ska ansvara för.

• Knytets

glömde en sak som också irriterar mig oerhört med utekatter.

Bor i ett hyffsat litet område(mycket bilvägar runt omkring) där det är 5 utekatter som samsas(ibland hör man bråk fortfarande) varav 2 av dom ägs av mina grannar.
    Den ena av dessa katter ligger alltid och sover på våra utemöbler så våra madrasser blir alldeles svarta av allt hår. Men till saken
    Både där jag bor nu och hemma hos mina föräldrar har jag haft problem med att ha min katt ute i koppel på tomten pga att grannarnas utekatter kommer in på tomten och det blir bråk. Kan aldrig ha katten ute i koppel utan uppsikt ens några sekunder, för rätt som det är är det en annan katt där som tycker att MIN katt är på deras område.

Vilket gör att om jag ska sitta ute på baksidan med min katt i koppel så måste jag sitta brevid hela tiden och hålla koll. Jag kan inte göra någonting annat.

Riktigt jävla själviska är människor som har utekatter, int nog mer att dom förstör ens utemöbler, dom pissar på saker man har ute på baksidan, och jag har mer än 1 gång varit nära att köra på en katt, eftersom dom bara springer ut rätt som det är framför bilen. SKIT LÄSKIGT!! Och som djurvän skulle jag må riktigt jä**a dåligt om jag körde på en katt, och det e riktigt själviskt att folk att släppa ut katter på det sättet!!
    *brinner av ilska*
    Nä som sagt: slöa,lata,egoistiska, ansvarslösa idioter skaffar utekatter
    Vi andra uppfostrar innekatter.

Min svärmor körde på motorvägen för ett år sedan och ser hur bilen några 100m framför henne kör på någonting, bromsar till, men sen kör vidare. Svärmor bromsar, stannar framför och ser att dom körde på en katt. Men katten levde fortfarande! fast den var väldigt skadad. Hon plockar upp katten och lägger den i sin jacka och kör sedan till veterinären med den. Hon får nästa gång hon kommer till veterinären(några dagar/en vecka senare) en fin blombukett som ägaren till katten lämnat i receptionen till henne med ett kort där dom tackar för hjälpen och att katten överlevt, men hade brutit ena eller båda bakbenen(kom inte ihåg)

HELT SJUKT!! Detta utsätter ni era katter för ni som har utekatter!
    Tänk om min svärmor inte stannat?, om hon inte sett det, varit där? Då hade katten legat där och väntat tills nästa bil kört på den. HEMSKT!!
    Hur kan man skita i att något så hemskt kan hända sin älskade katt?
    Då förtjänar man inte att ha en katt!

• Knytets

Annis 76: "Tycker att det strider mot kattens natur att bara ha den inomhus. "
    Som svar på det måste jag ju bara säga att katten inte ingår som en naturlig del av det svenska djur livet. Så att kalla det naturligt att släppa ut den är ju bara oerhört ignorant.
    Att folk släpper ut sina katter påverkar den svenska faunan på det sättet att fåglar, ekorrar och råttor/möss skadas, plågas eller dödas på ett onaturligt sätt av en onaturlig fiende.

Vi med innekatter låser inte bara in våra katter i våra lägenheter/hus. Vi spenderar tid och pengar på att våra katter ska ha det bra INOMHUS. Att dom ska kunna leka, att dom ska kunna klösa, klättra, jaga och smyga. Skillnaden är att våra gör detta inomhus och stör inga andra. Vi bygger utomhus voljärer till våra katter, där dom kan få sitta o titta på fåglar, jaga insekter eller bara speja i allmänhet.

Vet inte hur många fåglar och andra djur som kommit in skadade till viltdjursräddare pga utekatter. Men det är ju bra att du tycker att DIN och alla andra utekatter ska få skada och plåga andra djur för att din och andras utekatter ska må bra. Kan inte förstå hur folk kan vara så själviska. DU och DIN katt är så pass viktiga att alla andra ska behöva lida?

Dina grannar ska behöva lida för att deras rabbatter och/eller utemöbler blir förstörda. Områdets barn ska behöva lida för att sandlådan är full av kattpiss. Och en bilist ska behöva lida då den kör på en katt. Vilda djuren ska behöva lida för att den blev en katts leksak.

Men det är ju sant, det är ju absolut klart att om DIN katt mår bra av att få utlopp för sina natuliga beteenden utomhus, så att DU slipper din katts naturliga beteenden inomhus så är ju allt annat lidande för alla andra berättigat. Huvudsaken är ju att ni mår bra, och att du slipper få dina möbler sönderklösta eller blommor uppätna.

SJUKT!. Ingen annan än DU skaffade din katt, ingen annan än DU ska behöva ta hand om den! Skaffar man ett djur betyder det att man får lägga ner energi på att djuret ska må bra. DVS man skaffar leksaker, lägger ner tid på att leka med sitt djur.
    Precis som att man skaffar en hund med vetskapen om att man måste rasta denna vovve flera ggr om dagen tills den dagen den går bort, skaffar man en katt med vetskapen att man får satsa energi på att leka med den. Det är lika självklart.
    Det är klart att en katt inte mår bra om den bara blir instängd i ett hus hela dagarna, den kräver uppmärksamhet. Ge din katt din uppmärksamhet istället för att slänga ut den och låta oss andra ta hand om den!

Det är ju pga utekatter som katterna har sånt dåligt rykte, det är därför dom "skänkes" bort i annonser på blocket osv. Ni med utekatter måste ju tycka att det är lika naturligt för dom som släpper ut sina ormar, spindlar, krokodiler, eller andra djur.
    Det är ju lika naturligt för dom att vara i den svenska naturen som era katter.

• Knytets

Jag förstår inte ni som skriver: "vissa är födda som utekatter"
    Beskriv gärna för mig vad ni menar?

Min katt är född ute, bodde ute sina första 12 levnadsveckor tills hon blev en del av mitt liv. Absolut stod hon och jamade vid dörren i början för att hon ville ut, MEN det är där man kommer in som ansvarstagande djurägare och bestämmer att JAG vill inte att mitt djur ska lida, jag älskar min kompis såpass mycket att jag vet vad som är bäst för henne.

Och i och med det så har jag fått lägga mycket krut på att köpa leksaker till henne, leka lekar med henne(börjar man bara tidigt så) och hon e världens goaste katt nu. Absolut att hon fortfarande tycker att det är spännande att vara ute, men då är hon ute i koppel. Skulle aldrig ta bort det från henne. Klart att hon ska få springa i naturen, och jaga blad som blåser omkring, och få äta gräs. Men det tar inte bort min ansvar för att se till att hon får det bästa ur alla världar. Hon får uppleva naturen, men hon upplever också tryggheten.

Och sen det skit snacket om att man inte kan se sina katter som sina barn. Du må tycka vad du tycker om dina katter och dina barn.
    Jag är gravid, och det hindrar mig inte från att tänka att mina katter är mina barn. Det hindrade mig inte från att fundera hur skaffandet av barn skulle påverka mina katter. Och hur olika problem skulle kunna lösas om t ex barnet blir allergiskt.

Det är alldeles för lätt att skaffa djur idag. Min syn är att när man skaffar barn avlivar man eller skänker man inte bort det bara för att "familjesituationen har förändras" eller för att "allergi har uppkommit". Alla liv inom familjen ska respekteras.
    Och tyvärr e det väl för att folk inte ser sina djur som sina barn som djuren lätt slängs hit eller dit och görs av med i ett nafs så fort det inte passar.

Och det är väl klart att hemska saker kan ske, olyckor kan hända överallt. MEN utekatter är utsatta för dödliga risker dagligen som inte ingår i en innekatts liv.
    Men det jag menar är att om man älskar sitt djur och tar ansvar för det vill man minimera antalet olyckor som kan ske. Precis som att du inte låter ditt barn gå på tågrälsen mellan tågen eller leka på parkeringsplatser låter man ju inte sin katt springa sicksack över 70-vägar eller motorvägar(eller ens bilvägar överhuvvetaget). Det är vad jag anser vanligt vett.

• Knytets

Zabw:Nej jag förstår inte vad som skiljer djur och djur, kan du snälla berätta för mig varför en katt har rätt att springa ute för det är naturligt för honom?
    Bara för att ormen är giftig för dig betyder det att den har mindre rätt än katten att få leva i naturen?
    Varken katten eller ormen är gjord för ett liv inomhus/terrarie. Men man kan få båda att trivas i dessa miljöer. Men bara för att katten är snäll och ormen är "dum" så har katten mer rätt att få leva i naturen, oavsett om den naturligt ska vara där eller inte.

Vi har naturligt inte katter i svenska naturen, dom hör lika lite hemma där som en kobra. Skillnaden är att katten lättare kan anpassa sig till vår natur, men det gör inte att den hör hemma där mer! Katten är ett husdjur, precis som hunden framavlad för att passa in i våra hem.
    Sen att både katten och hunden har gener från vilda djur gör ju inte att man kan släppa lös dom hur som helst. Men med ditt tankesätt så är det med andra ord helt rätt för mig att släppa ut hunden, och ha en utehund?

Annis 76: behöver inte läsa ditt inlägg igen. Det du inte verkar förstå är att det finns olika balanser för hur mycket möss/råttor småfåglar osv det GÅR för naturen att ha.

Tex överlever bara 700 råttor på den mat som finns, blir det aldrig mer än 700 råttor i naturen. Så även om du nu tycker att utekatterna "minskar" populationen av råttor så är ju det endast tillfälligt. Tills naturen hajjar till och inser att " aha, jag kan börja tillverka ännu fler råttor, för att nu har det kommit nån fiende som käkar upp oss" vilket gör att det tillverkas fler råttor vilket gör att den naturliga populationen som finns fortfarande är 700, skillnaden är att det nu tillverkas 1000 råttor pga dom 300 som katterna äter upp.
    (enkelt förklarat). förutom för de småfårglar, fåglar o andra djur som redan har en liten population och som aldrig hinner "ta igen sig" dessa arter går förlorade bara för att du fått för sig att din katt är född till utekatt.

• Knytets

Zabw: jag låser inte in min katt. Hon är ute och går i koppel. Jag åker bil med henne.
    Som jag sa i ett annat inlägg. Olycker kan hända överallt. Din barn kan bli utsatt för en pedofil på din gård. Saker och ting händer SOM MAN INTE KAN PÅVERKA.

En sak man kan påverka för att ens katt ska få ett längre liv är att inte släppa ut den vind för våg, utan att gå ut med den i koppel.

Du släpper ju inte lös till barn utan att du vet att det klarar att gå över gångvägar, titta åt båda hållen och stanna om det kommer en bil. Du släpper inte lös ditt barn utan att du vet att den lärt sig att bilar är farliga.
    Du släpper inte ut ditt barn förns du vet att det lärt sig att inte följa med "fula gubbar".

DVS: du lär ditt barn hur det ska överleva i samhället innan du släpper "lös" den.
    Medans katten kan du släppa ut och chansa på att den inte blir överkörd?

Det är väl klart att olyckor händer, men jag trodde att alla föräldrar försökte undvika så mycket faror som möjligt(dödliga faror) för sina barn. Jag kanske har fel.

• Knytets

haha, jovisst den må titta innan den går över vägen. Vänta bara tills den dagen den jagar en råtta över vägen, eller jagar iväg en katt från sitt revir osv. Då skulle jag satsa mina pengar på att den inte stannar och tittar innan den går över vägen.

Hörde förut att medellivslängden för en innekatt e 16 år medans det är 2 år för utekatter, vet inte om det är så fortfarande men det är ju iaf en liten fingervisare om hur mycket mer risker en utekatt utsätts för än innekatter. Samt att jag har uppfattningen av att det springer runt betydligt mer SJUKA människor idag än för några år sedan.
    (sånna som misshandlar, dödar och utsätter katter för tortyr)
    Hör ju om alla rapporter på människor som går runt o rycker ut klorna ur utekatternas tassar, sånna som fångar och hänger upp katter i träd och tränar aggresiviteten på sina hundar, eller skjuter katter med hagelgevär. Det finns juh många mer historier om hur utekatter behandlas.

Men det är ju tur att din katt är så smart att den håller sig borta från sånna människor.
    Dom katterna som blivit utsatta måste helt enkelt bara varit dumma. Bra att jag äntligen fick en förklaring på det.

• Knytets

Zabw:
    "Å om jag ser mig in i situationen skulle jag hellre ha ett liv på kanske 4 år å få den frihet jag behöver å få gå ut å göra vad jag vill, än att leva instängd en lång lång lång tid..."

Så om du fått din frihet i 4 år, fått göra vad du vill skulle det inte gör dig någonting om du blev påkörd, fast bara så att du inte kunde röra dig och sedan fick ligga där o lida till döds. Du skulle då bara o ligga o tänka på "gud va härligt med all frihet jag fått"
    Förstår inte heller resonemanget av att innekatter skulle må dåligt bara för att dom är "instängda". Okej, min katt är inte ute varje dag, men jag leker iaf nån timme varje dag med henne, ger henne min uppmärksamhet, och sen leker hon ganska bra både på egen hand och med sin kattkompis. Sen får hon gå ut o jaga, fast under kontrollerade former(koppel). Men jag ser det till mitt livsuppgift sen jag blev med katt att hon ska leva på ett sätt så att hon aldrig mår dåligt.(hon ska få leka, få uppmärksamhet osv)

"Som du säger: "Olycker kan hända överallt. Din barn kan bli utsatt för en pedofil på din gård. Saker och ting händer SOM MAN INTE KAN PÅVERKA."

Vadå saker man inte kan påverka... Du kan väl påverka lika mycket med barnet. Om du släppte ut barnet på gården eller inte e väl ett val du gjort."

Ett barn går naturligt ut o leker med sina kompisar på gården. När dom börjar komma upp i åldern(då man lärt dom vad som är farligt osv) måste man låta dom prova på att klara sig själva och att man inte kan vara med hela tiden.
    Det är naturligt sätt att lära sina barn samhällets regler och hur saker o ting fungerar i världen innan man släpper ut dom själva i världen.

En katt däremot ska "lära sig självt" att bilar är farligt? Hur många kattungar förstår det?

Jag vet inte, men själv tycker jag resonemangen är oerhört konstiga.

Absolut att jag har jämnfört barn med djur, med meningen att likasom man skyddar sina barn för onödiga faror bör man skydda sina djur för onödiga faror.

Sedan skiljer sig barn och djur en liten del just eftersom man kan prata med ett barn och genom det lära den vad olika faror är.
    Jag kan fya min katt när hon gör olika saker, och hon förstår att hon inte får göra dessa saker. Men det gör fortfarande inte att hon förstår varför.

• Knytets

hmm...
    Asså, vilken ände ska man börja i?

Puppina: om lag på innekatter.
    ABSOLUT med hela mitt hjärta!
    Du kallar ingen som har sin hund inomhus djurplågare, varför skulle en innekattsägare vara det? Både hundar o katter har lika lite ute att göra.
    Självklart förstår jag problemet med att katter som bott ute i 10 år skulle må dåligt av att helt plötsligt bli instängda. Men det handlar ju egentligen om att deras rutin blev ändrad.
    Skulle du fortfarande aktivera din katt som katten aktiveras ute skulle det inte vara några problem. Problemet ligger i att utekattsägare är tråkiga! Dom leker inte med sina egna katter, dom tar den enkla vägen ut och släpper ut den så slipper dom allt "jobbiga" som tillkommer då man skaffar ett djur. Man kan gå runt till vänner och säga att man har en katt. MEN att sen säga att man har den ute för att slippa leka, slippa rensa lådan, slippa slitage på möbler och i vissa fall även mata eftersom grannar matar eller katterna äter vilda djur istället osv. Det säger man inte, nej man säger: han mådde så dåligt av att bo inomhus så han får springa ute.

Skulle man inte släppa ut katten och vänja den vid att vara ute, såklart att den är mer än nöjd med att vara inne. Och trots att min katt levde ute sina 12 första levnadsveckor är hon mer än nöjd med sitt liv inomhus.
    Och inte ens som någon skrev att om den inte har fått prova på vad det är att vara utomhuskatt så vet den ju inte vad den går miste om.
    Går miste om? Man går ut med katten i koppel, den vet fortfarande hur det är att vara ute. Bara det att den inte får springa hej vilt.

nä jag vet knappt ens vad jag ska säga, tycker bara så synd om dessa djur som springer ute vind för våg.

Vill bara kattens bästa, försöka få katterna att få lika hög status som hundarna.
    Anledningen till varför dom inte har det är pga er som har utekatter, folk får bara en negativ syn på katter då dom ser dom gå i barnens sandlåda o kissa o bajsa, går i rabbatterna och gräver och förstör blommor.
    Ni tar inget ansvar som helst. En hundägare plockar upp efter sin hund då den skiter, men era små djur ska få gå å skita i barnens lekplatser utan att ni ska behöva göra ett skit! Det tycker jag absolut är ett tecken på att vara ansvarslös och lat.
    Det är lätt att köpa katten men sen att ta hand om den, ja, jo, de blev ju lite jobbigt, så jag vet: vi skickar ut den istället.

• Knytets

Zabw: Du verkar nog missförstå mig en del.
    1: klart att katter kan lära sig(annars skulle inte jag ha en sån väluppfostrad katt) men sen att hon inte vet VARFÖR hon tex inte ska äta på blommorna är en annan sak.
    katter är lika smarta som hundar, och lättlärda, är inte på tal om någonting annat.

2: katter gillar att vara ute för att man låter dom vara det. min katt skulle oxå gilla att vara ute. MEN DOM HAR INGET DÄR ATT GÖRA!!!!(okopplade)

3: Det är inte BARA för att rädda sin katt från att bli överkörd som man ska ha katten inne, det finns 100-tals anledningar. För att den ska slippa dö en plågsam död. För att den ska slippa bli jagad av barn. För att den ska slippa råka ut för tortyr av sjuka människor. För att den ska slippa hamna i kattslagsmål och skada sig. För att dom man älskar vill man skydda. Samt att katten har inget ute i naturen att göra. Köper du en varg, visst släpp ut den, den tillhör svenska naturen. Köper du en lo, absolut, släpp den fri. DEN hör hemma där.
    MEN katter och hundar är framavlade för att vara sällskapsdjur för människan.
    Släpper man ut sin katt kan man lika väl släppa ut sin hund. Båda har vilda djur som ursprung. Men båda är lika dåligt anpassade till att leva vilda i sverige(ok, katter har pga alla oansvarliga personer blivit bättre anpassade, så där ligger vovvarna i lä. dax att släppa loss vovvarna med andra ord!)
    Och det är den anledningen som är den som väger tyngst. KATTER HÖR INTE HEMMA UTE I SVENSKA NATUREN. Enkelt.
    Oavsett hur "naturligt" ni nu än tycker det är.

Tycker absolut att sverige ska pressa på att få utekatts-förbud.

Sen undrar jag bara hur din katt berättar för dig att den gillar friheten i att du släpper ut den varje dag. Förstår din katt begreppet frihet?
    Absolut att du märker likväl jag om ens katt mår bra, men omöjligt för dig att säga att det är friheten han värdesätter. Det kan inte bara enkelt vara så att han gillar att vara att springa o jaga råttor? träffa kattpolare? han tycker fåglar/råttor smakar gott?

Du är med andra ord helt 110% säker på att om din katt fick vara inne, jaga råtta, äta fågel/råtta och träffa kattkompis så skulle han vara helt olycklig. För det är friheten han gillar.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!