Inlägg från: Knytets |Visa alla inlägg
  • Knytets

Värna om era katter - håll dem inne!

Puppina:"Knytet det handlar inte om att ta ansvar!!!
    Min katt är steriliserad, har tagit sprutor mot div. farligheter. har halsband! Får fin dyr mat. etc."

Jo jag märkte allt vilket ansvar du kände i ditt inlägg då du verkade väldigt nöjd med dig själv att du släppt ut din katt osteriliserad och hon låg o parade sig mitt på vägen.

"Vi har bajslåda oxå, även fast hon inte använder den speciellt mycket, hon VILL gå ut å bajsa. "

Just vad jag menar, så för att din katt inte VILL bajsa inne så är det helt enkelt så att då ska hon ju få göra det ute. Om ditt barn vill hugga av sig armen, då låter du ju helt enkelt denne göra det. (eller?) Samt att om du någongång får/har en granne som blir irriterad av att din katt bajsar på deras tomt. Då ger du helt enkelt den förklaringen att han VILL bajsa ute.
    Om jag gick förbi din tomt med min hund och den varje dag bajsade på din tomt, utan att jag tog upp det och helt enkelt förklarade det med att "min hund vill helt enkelt bajsa på din tomt" då skulle du acceptera det?

• Knytets

Tynträ och klarafina1 skönt att man har nån som inser problemet.
    SJUKT med alla dessa utekatter.

Och jag kan inte hindra mig själv från att skratta varje gång jag hör förklaringen till alla dessa utekatter:

Amen han gick och jamade och mådde så dåligt så jag var bara tvungen att släppa ut honom.

Det roliga är att alla har samma förklaring. Det är ju pga att det inte finns fler förklaringar till varför man är så oansvarig, lat och själviskt att man släpper ut sin katt.
    Och om man säger att det var pga att katten gick o jamade för att den mådde så såligt låter det ju som att man förstår katter(t o m prata med katter) vilket gör att man framställs som en djurvän då man egentligen är nått helt annat!

Puppina: Ingen har någonsin påstått att katterna är ointelligenta, det vi(jag) säger är att ägarna är det. Det är en stor skillnad.

Tyvärr får många gånger katterna skulden när det egenligen är ägarna som är problemet.

• Knytets

lilla mej:
    ????? valdigt otrevlig komentar.
    Vi gor bara vad som ar bast for djuret, du gor bara vad som ar bast for dig! Det ar oansvarigt och egoistiskt. Vad ar det for fel med att se till sina djurs basta? Och NEJ att stanga inne min katt ar inte att se till hennes basta. Ar man djurplagare om man slapper ut sin katt nar den mar bra av det eller ar man djurplagare nar man laser in ett djur som vill vara ute fast vissa inte tycker att det passar sig? Vilket ar ratt?

Så med andra ord, alla innekatts ägare och hundägare är djurplågare medans ni utekattsägare minsann är sånna sanna djurvänner!
    Ingenting du säger kommer någonsin få mig att tro på det skitsnack du precis slängde ur dig.
    "Bäst för djuret" - att du slipper ta ansvar? att det blir en sanitär olägenhet då alla katterna springer runt o skiter? att du inte visar någon hänsyn för dina grannar? att du och ditt liv ska gå före vad som är viktigt för alla andra?
    Tror du får ta o kolla upp vad det innebär att göra en sak som är bäst för sitt djur.
    enda anledningen till att ditt djur mår dåligt när det är instängt är pga att du inte aktiverar den. Gjorde du det skulle den må hur bra som helst, men det är just det, sånt är utekattsägare för lata för. Det är lättare att slänga ut katten.
    Att göra saker för sitt djurs bästa är att ta hand om det, ansvara för skötseln av djuret och att aktivera djuret. Samt att uppvisa djuret på ett sådant sätt att folk får respekt för djuret. Inte att dom i stort sett fått samma syn som folk har på råttor.

Det bästa för djuret är inte som du tror BARA rent egoistiskt vad du gör för DITT djur, utan även vad du gör för ditt djurs ART.

• Knytets

lilla mej: Var tvungen att gå in o kolla hur gammal du var. Blev milt sagt förvånad.

Du verkar inte alls lyssna på vad man säger, det känns som att det hålls en ganska låg nivå på disskutionen nu.

Trots att jag känner att min katt är mitt barn så inser jag iaf att det är en skillnad mellan barn och djur.

Om någon plågar ett djur tar jag mer illa åt mig eftersom man ger sig på en individ som inte kan försvara sig själv. En individ som inte kan säga hur den mår, vad den känner och vad den vill.
    Medans barn från ganska låg ålder faktsikt lär sig prata och säga exakt vad det tycker o tänker.

Om du inte ser den vässentliga skillnaden i att faktiskt som 25 åring kunna ta hand om sig själv och att som oavsett ålder på katt inte kunna göra det så förstår jag varför disskutionen är på den nivå som den är.

Ett djur behöver en som skyddar den hela livet, medans barnen tillslut flyttar hemifrån och skapar egna liv.

Men som sagt, drar mig nog ur disskutionen om den ska vara på den här nivån.

• Knytets

JoNiCa: jo, verkar inte bättre.....

och absolut bor man ute på landet: ha ute katt.
    Det är just som JoNiCa säger, när man bor tätbebott. Bara för att grannen skaffar katt betyder det inte att jag vill ha en.

Det jag tycker är roligt är att när jag var liten kände jag 1 person som hade ute katt. Då vet jag att det var väldigt ovanligt med utekatter.
    Konstigt nog verkar det som att fler katter idag mår dåligt av att bo inomhus än då.
    Eller kan det helt enkelt som allt annat bero på att folk har mer att göra(är mer stressade) idag och inte har tid med sitt djur så att det är mer behändigare att slänga ut det. Det tror jag nog mer på än att det går någon sorts "inomhus-syndrom" sjukdom bland katterna.

• Knytets

haha, jo det räcker ju med idmärkning och halsband, det är ju ofta så att man får tag på katterna när de sitter o skiter. Dom springer ju inte iväg eller nått?

Men om det vore möjligt skulle jag mer en gärna höra av mig varje gång era katter sket utanför er tomt.

Folk som älskar katter vill det som är bäst för dom. Vad som är bäst för individen SAMT arten. Folk som älskar katter(och inte bara sin egen) vill få katten respekterad.
    Folk som älskar katter respekterar att inte alla vill leva med katter.

Hur många hundhem har ni sett kontra katthem? Det enda "hundhemmet" jag hört om är hundstallet, men katthem finns det ett 100-tals av. Det är en indikation på att arten inte har den respekt som den borde. Om folk tog hand om sina djur. KASTRERADE SINA DJUR INNAN DOM SLÄPPTE UT DOM(om dom nu måste göra det) så skulle man iaf kunna minska beståndet av utekatter så att folk kanske kunde uppskatta dom lite mer.

Det enda jag menar är att ni sitter och snackar om att katter har större behov av att få leva ute än andra "inomhus djur".
    Eftersom ni inte kan förklara vad vi ska göra av alla hundar då? dom förtjänar väl lika mycket att få gå lösa och jaga katter och harar som dom vill. Hundarna måste ju också må dåligt av att vara "instängda" hela dagarna då matte o husse är på jobbet?

Vill bara veta hur ni ursäktar att era katter har större rättigheter än hundarna.

• Knytets

Trynträ:
    Vad ere för jäv**a ouppfostrade katter ni har på eran gård? På vår gård sätter dom iaf upp en skylt i bajset med sitt namnet på om man nu inte råkar vara hemma.

• Knytets

puppina har nu startat tråden för dom som älskar katter
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m4953796.html

Men om man disskuterar emot utekatter så älskar man tydligen inte katter fick jag lära mig av puppina. Hon vet tydligen vad vi andra tycker.

• Knytets

Zabw: just detta är det som gör att man inte tycker om utekattsägare.
    En röd tråd bland er utekattsägare som varit på denna tråd och disskuterat verkar vara att ni verkar omogna och inte alls lyssnar på vad man säger.

Precis som JoNiCa säger, vad händer om dessa personer har barn som t ex mobbar något annat barn i skolan. Dom säger: nä, inte mitt barn.
    Sen hör dom inget, ser inget och säger inget. Ser dom inte problemet finns det inte.
    Som strutsen och stoppa ner huvvet i sanden, sån mentalitet råder bland utekattsägarna.

Trynträ: a precis, jag hatar ALLT, säg något bara, jag vet att jag hatar det med!

• Knytets

Huldra29: ja visst, bor man i ett mindre samhälle(beroende på hur litet, men klassar det nog ändå som "landet") och grannarna och alla är med på det jo visst.

Men som sagt i områden där man är flera som samsas om samma yta kan inte alla skaffa utekatter. Alla kanske inte heller tycker om katter.
    Det handlar om att ta hänsyn. Alla vill inte ha katt, alla vill inte ha fest varje dag i veckan.
    Man måste ta hänsyn till sina grannar.

Därav kommer det att jag faktiskt tycker synd om katterna som slängs ut.
    I vårt område bor det många människor, men det är 5 st som har 6 st utekatter, och detta är bara på "vår gård" det finns ju många intill liggande områden. Det blir väldigt lite revir för dessa katter, och mycket bråk. Det är helt enkelt synd om katterna.
    Vi är fler i området som har katter(jag o sambon har 2, grannen brevid har 1 eller 2) och sen vet jag inte resten. Vad skulle hänt om mina katter nu "mådde så dåligt av att bo inomhus" o jag slängde ut dom med, och grannen med. Ja då hade våran gård haft 10 katter som ska samsas. DET är inte schysst!

Jag skulle aldrig välja att ha utekatter men ändå, Man måste iaf ta hänsyn till sina grannar.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!