Inlägg från: Ullerull |Visa alla inlägg
  • Ullerull

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Gjorde nattlinne och pyamas för några dagar sedan med rullfåll och konstaterade att det blir bra mkt bättre att använda interlock än jerseytyg. Nattlinnet som är i tunnare tyg krullar sig vid rullfållen men pyamaströjan som är i interlock fick en jättefin vågig kant.

Rullfåll är tex superpraktiskt till löpare, eller tabletter, framförallt med overlock, det är bara att gasa på och så är det färdigt. Har aldrig provat med vanlig maskin. Går även att ha till gardiner, men då gäller det att kunna sy rakt.

Har foton i kameran på nattsärkarna, ska blogga någon dag.

• Ullerull

Jalapeno: Jag sydde en princess/fe klänning till mig för några år sedan, skulle ha på jobbet och den är ganska använd vid det här laget faktiskt. Kpte någon krossad sammet tyg i ROSA och något vitt med guldstjäror på, minimalt med pengar i ohlssons stuvlådor, sydden enöverdel som jag tog av under bysten, sydde på en kjol som gick till knäna typ, sydden jättekjol (var inte meningen att det skulle bli såååå mkt tyg och rynk) i stjärntyget som jag hade under, ärmarna var också i stjärntyget.
    Och detta påminner mig om att jag inte har ett endaste vuxenplagg på bloggen, kanske skulle leta fram lite och fota! Hmm..

• Ullerull

Undrar  om det finns mönster eller i alla fall mått att få tag på till vantar för barn mellan 0-6 år kanske, det är ju inget svårt att rita själv men storlek är ju JÄTTESVÅRT!
    Alltså typ vanliga tygvantar.

Någon????

• Ullerull

Hade inga gardiner förrens i höstas, allt är vitt vitt vitt här så jag satte upp lite vita gardiner ;-D

Barnen har röda och hallen har en med björkstammar, annars vitt vitt vitt och i någa rum inga alls.

• Ullerull

Jag vill inte heller ha paneler, gjorde bort panelsvängen i förra huset. Har rullegardiner i köket och barnrummen, slät kappa i hallen och skira hissgardiner i v-rum och vårt sovrum. Och så har vi 8 st småfönster på övervåningen (långsidorna) och de har inga gardiner alls. Därför känns det lite som om vi har väldigt få gardiner i förhållande till antal fönster, altandörrarna, badrummet och tvättstugan är också gardinlösa.

• Ullerull

jag tumlar all velour, den blir mycket finare då.

• Ullerull

Ska ge mig på och sy en förskoleväska (läs dagisväska, men eftersom jag är förskollärare tar det lite emot att skriva det)

1. Måst men dela upp mönstret, kan man inte bara lägga ena sidan mot vikt kant???? Vad är skillnaden?

2. Vill vändsy, hur gör jag lättast då? Läste någonstans att man kan göra det i handtaget, är det smart? Eller i fodret, men hur?

• Ullerull
    Fiffa5 skrev 2010-01-21 19:26:12 följande:
    Nu tror jag förrresten att jag fattar! Visst måste man kunna det!?`Man syr ju ändå ihop kanterna mot varandra.
    Just det, ska prova det.

Men jag vill alltså vändsy den, alltså utan kantband i kanten. Såg en som gjort det men hittar inte tillbaka dit.
    klara07 skrev 2010-01-21 19:31:57 följande:
    Ottobre har ett vantmönster i pälstyg som du säkert kan använda dig av, kanske ändra lite.www.ottobredesign.com/se/monster/pdf/karvakin...
    Tack, ska kika på det!
    Indratvillingmamma skrev 2010-01-21 19:33:21 följande:
    Är det någon som vet var det finns vanlig 5 mm resår i roliga färger? Finns ju bara svart och vitt överallt. Vill ha typ röd eller nåt.
    Jag har köpt gul, brun, röd på jofotex tror jag det var.
  • Ullerull
    Indratvillingmamma skrev 2010-01-21 20:11:21 följande:
    De verkar inte ha på hemsidan, typiskt. Kan inte motivera en bilresa dit för resår.
    Men om du mailar eller ringer tror du inte de kan skicka några meter då?
    Jag kan skicka annars, ska ner om 1,5 vecka.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd