• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • Skumboll

Alltså, nu har jag testsytt en tröja på CPn. Stickade ner sömmarna vid raglanskärningen, men blir inte riktigt klok på det. 

Vilka inställningar har ni på maskinen för att sömmen ska bli bra? Och hur börjar ni och avslutar en söm?
    ♥ Simon ♥
  • Knastroll82

Ååååh, jag önskar jag hade en liten flicka!
    Sydde just ett par jättesöta byxor, men tycker de är för tjejiga för att min fis ska klä i dem... (trots att han har i sin ägo ett par rosa hellokittybyxor)
    Bilder finns i bloggen.

• Mimmi 71
    Knastroll82 skrev 2010-03-01 15:36:49 följande:
    Ååååh, jag önskar jag hade en liten flicka!Sydde just ett par jättesöta byxor, men tycker de är för tjejiga för att min fis ska klä i dem... (trots att han har i sin ägo ett par rosa hellokittybyxor)Bilder finns i bloggen.
    Samma här! Önskan om en flicka alltså, för jag har nylligen sytt en helt underbar singoallaklänning om jag får säga det själv (jantelagen släng dig iväggen )
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-03-01 13:06:58 följande:
    m-köping. Jag har fotats av kameror flera ggr men hittills inte kommit nåot i brevlådan. Hemsk väg idag men plogad.
    Kan förstå att det inte var någon höjdare att köra idag. Själv jobbade jag hemifrån idag så mitt ordinarie kontor är under renovering. Inte dumt alls. Imorgon bär det av mot dina trakter igen.
  • Knastroll82
    Mimmi 71 skrev 2010-03-01 15:47:19 följande:
    Samma här! Önskan om en flicka alltså, för jag har nylligen sytt en helt underbar singoallaklänning om jag får säga det själv (jantelagen släng dig iväggen )
    Hjälp vad söt... Kanske tur man inte har en flicka ändå, tänk vad dyrt det skulle bli!
  • Tjej 83

när ni syr muddbyxor  av påslakan,  fodrar ni alltid dem?!
    med vad?

• tinni78

Är det någon som vet om det går att få tag på instruktionsbok till en äldre symaskin? Jag har nämligen fått farmors symaskin som jag tror är från 90-talet, det är en Husqvarna electronic 230 och den verkar inte tillverkas mer. Är det någon som har en sådan symaskin?

• Knastroll82
    Tjej 83 skrev 2010-03-01 16:03:09 följande:
    när ni syr muddbyxor  av påslakan,  fodrar ni alltid dem?!med vad?
    Det beror på hur tunnt tyget är.. Är det relativt kraftigt fodrar jag inte.
    Är det tunnt så fodrar jag antingen med lakan, eller med något mjukt tyg (senast i något microfiber liknande med flossad yta, var ett rent helvete att arbeta med).

Jag syr helt enkelt en likadan byxa, som är någon cm mindre i längd och bredd, stoppar in ut-och-in i ytterbyxan.
    Latmask som jag är brukar jag inte vändsy, utan jag syr på mudden som vanligt ( fast i båda byxlagren då).
  • Tjej 83
    Knastroll82 skrev 2010-03-01 16:07:44 följande:
    Det beror på hur tunnt tyget är.. Är det relativt kraftigt fodrar jag inte. Är det tunnt så fodrar jag antingen med lakan, eller med något mjukt tyg (senast i något microfiber liknande med flossad yta, var ett rent helvete att arbeta med). Jag syr helt enkelt en likadan byxa, som är någon cm mindre i längd och bredd, stoppar in ut-och-in i ytterbyxan. Latmask som jag är brukar jag inte vändsy, utan jag syr på mudden som vanligt ( fast i båda byxlagren då).
    Tror de va Älsklingfrö som fodra med interlock, o vändsydde de verkade ju bra.

men jaa som du sa om de är tunnt så kanske man ska fodra de..
    får köpa hem trikå/interlock eller nåt bra  :)
  • Tjej 83

om ni har resår i midjemudden,  hur bred?
    lika bred som mudden eller smalare? o den syr ni la fast?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd