Inlägg från: Knastroll82 |Visa alla inlägg
  • Knastroll82

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Hejsan!
    Jag är ny på det här med att sy (eller återstartare i alla fall).
    Vet ni någonstans man kan få tag på billigt sweatshirttyg och muddtyg?
    Tycker det är en hel djungel det här med tygbutiker...

• Knastroll82

Åh, en till fråga.
    För en tid sedan köpte jag ett härligt tyg på tradera.
    Det har känslan av t-shirt tyg, men utan att vara stretchigt.
    Vad kan den tygtypen heta?

• Knastroll82

Tänkte höra med er, vad är ett vettigt pris för ett par hemsydda byxor?
    Sydde åt fisen i går men var lite för snål med sömsmånen så det blev aningens för tighta, och jag vill inte att de bara ska bli ligande då de i mitt tycke är hemskt snygga byxor... Välsydda med massor av detaljer.
    Vad skulle ni ta?

De finns i bloggen om ni vill titta först.

• Knastroll82
    lindalake skrev 2010-02-26 08:48:11 följande:
    prisförslag kan jag inte komma med, men snygga byxor synd att de blev försmå, inte kul när det händer. Får säga att det blev väldigt snyggt med passpoal, och det är väl inte så svårt att sy på va? behöver man en speciell pressarfot för det?
    Tack!
    Jag sydde med den vanliga pressarfoten, provade med "dragkedjepressarfoten" först, men då ville tyget bara dra sig.
    Var inte alls så svårt som jag hade väntat mig, mest pilligt bara att få till den på fickorna utan att det bubblade sig.

Ja, det känns riktigt trist att sonen inte kunde ha dem, men så går det när man inte tänker efer för... De går ju på, men är väl tighta över magen. Ser inte bekvämt ut (gillar inte tighta kläder på barn - speciellt inte i stumt tyg).
  • Knastroll82
    Catwomen07 skrev 2010-02-26 09:36:02 följande:
    Ni som har sytt efter Ottobres gratismönster på linne. Hur är de i storleken? dvs: motsvarar deras 92:en 92:a eller ska jag välja mindre?
    Jag ritar mina mönster själv, men vad jag hört så upplevs Ottobremönstren som vida och korta.
  • Knastroll82
    Annis123 skrev 2010-02-28 20:18:19 följande:
    Tången från Citygross. Kan man använda tryckknappar från s&s i den eller hur mycket kostar knappar som man kan använda i den?
    Det är ju en prymtång, så vanliga prym tryckknappar funkar. Vet dock inte om andra gör det, men kan väl tycka att det inte borde vara så stor skillnad?
  • Knastroll82
    Infinite Joy skrev 2010-03-01 11:39:58 följande:
    Åhå, då är det bara att ta storhandligen där nästa gång
    Absolut! :)
    Vi var och handlade i lördags där, och då råkade både en prymtång och lite annat smått och gott samla ner i vagnen.
  • Knastroll82

Ååååh, jag önskar jag hade en liten flicka!
    Sydde just ett par jättesöta byxor, men tycker de är för tjejiga för att min fis ska klä i dem... (trots att han har i sin ägo ett par rosa hellokittybyxor)
    Bilder finns i bloggen.

• Knastroll82
    Mimmi 71 skrev 2010-03-01 15:47:19 följande:
    Samma här! Önskan om en flicka alltså, för jag har nylligen sytt en helt underbar singoallaklänning om jag får säga det själv (jantelagen släng dig iväggen )
    Hjälp vad söt... Kanske tur man inte har en flicka ändå, tänk vad dyrt det skulle bli!
  • Knastroll82
    Tjej 83 skrev 2010-03-01 16:03:09 följande:
    när ni syr muddbyxor  av påslakan,  fodrar ni alltid dem?!med vad?
    Det beror på hur tunnt tyget är.. Är det relativt kraftigt fodrar jag inte.
    Är det tunnt så fodrar jag antingen med lakan, eller med något mjukt tyg (senast i något microfiber liknande med flossad yta, var ett rent helvete att arbeta med).

Jag syr helt enkelt en likadan byxa, som är någon cm mindre i längd och bredd, stoppar in ut-och-in i ytterbyxan.
    Latmask som jag är brukar jag inte vändsy, utan jag syr på mudden som vanligt ( fast i båda byxlagren då).
  • Knastroll82

Tänkte bara tipsa om att jag har en tävling i bloggen...

Pust, fick ihop ett par nyfödingbyxor i går, efter många om och men. Gör om, gör rätt efterlevdes verkligen! :-P

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd