Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll
    yrväder skrev 2010-01-04 21:28:18 följande:
    ser ut som vanliga hoppstygn, sådär får jag när jag har fel nål. Ser ut som velour på bilden, jag brukar köra med jerseynålar på velour, size 75. enda gången jag får hoppstygn brukar vara när jag kör över dubbelsömmar när jag exvis syr fast mudd. alternativt kan nålen vara skadad.
    Japps, det är velour men det blir så i vilket tyg jag än syr i och det spelar ingen roll om det är i en "sväng" eller en rak enkel söm eller om jag ska köra över några andra sömmar. Nålarna har jag precis bytt, iofs strl 80 på dem men för jersey. 
    Men det är så konstigt för jag har haft likadana nålar i samma size innan och den har fungerat perfekt i ett år och så hux flux så gör den såhär. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Ullerull skrev 2010-01-04 21:37:27 följande:
    Skumboll: Har du rengjort, trätt om och ja du vet allt det där?
    säkert 25 gånger! jag blir toooookig snart....
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Ullerull skrev 2010-01-04 21:39:12 följande:
    Haha, ja då är ju itne det felet då :o)
    Nä, men nu kan jag trä maskinen i sömnen. Mycket vettig kunskap.... eller inte.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    ak74 skrev 2010-01-04 21:44:21 följande:
    Konstigt för sömmen ser ju för övrigt bra ut... Jag har nog aldrig varit med om att min OL har gjort så. 
    Precis, hade ju förstått om hela sömmen var kajko men nu ser ju resten så fint ut förutom dehär envetna hoppstygnen....
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    tinni78 skrev 2010-01-08 14:39:13 följande:
    Har du redan fått det, min beställning från Mjukatyger som skickades den 23 december har inte kommit ännu . Idag har jag kommit igång och börjat sy lite eller hittills har jag mest klippt till. Det som är påbörjat är två små örngott till den ankommande bebisens kuddar och ett förkläde till dottern.
    Har inte heller fått mitt och det ska vara skickat samma dag. Antingen är det inte skickat ändå eller så har posten allvarliga problem...
    Eftersom man inte fick den regnbågsrandiga interlocken för det priset som visades i webbutiken ligger jag dessutom ute med pengar som jag inte heller fått tillbaka. suck.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Lallan skrev 2010-01-08 15:05:34 följande:
    Jag skulle precis gå in och skriva en fråga om alla andra fått men så hade ni redan diskuterat det. Hoppas att det kommer på måndag!
    Det hoppas jag också. Fast jag är tveksam till att det verkligen skickats innan jul. {#lang_emotions_undecided} Postpaket tar inte så många dagar! 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    yrväder skrev 2010-01-08 17:25:40 följande:
    Jo förresten, vet inte om alla får infomejlen som anna på mjuka tyger skickar ut, men klistar in ett utdrag ur det senaste, om leveranser som inte kommit osv. "Lite info om status på ordrar: När en order uppdateras till levererad hämtas de oftast arbetsdagen efter av posten. Så när du får ett uppdateringsmail med levererad status går det oftast inte till posten samma dag utan dagen efter. Detta har gjort att paket som "levererades" den 23:e december inte hämtades förens arbetsdagen efter, i detta fallet tis-tors denna vecka. Det var en miss av mig att inte informera om det till er som hade ordrar då. Tanken från början var att posten skulle hämta dem den 28:e men tyvärr gick det inte." Ur infomejl från Anna på mjuka tyger.
    Tack, det förklarar ju en del...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2010-01-09 20:17:03 följande:
    Nu står det still i huvudet.... Jag ska sy en resårkanal i jersey-tyg. (Håller på med en klänning till mig). Men vilken söm ska jag ta då? Har ju bara en vanlig symaskin. Visst måste det vara en stretchsöm?? Svag zick-zack? Men blir det snyggt?
    Jag hade sytt med antingen tvillignål eller en förstärkt raksöm. 
    Om du kör sicksack så kan du ju göra en mycket liten sicksack så syns det ju inte. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Jag vill uppgradera min lilla OL till en automatisk maskin. Och när jag ändå är i farten vill jag gärna ha en som kan sy täcksöm. 

Någon som kan råda mig i symaskinsdjungeln?
    Kikade på en Pfaff coverlock, till den fanns en pressarfot för snedremsor, funkar det med tillklippta i jersey också?
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd