Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Sytråden spinner vidare - röd tråd

MEN, vad gör jag för fel?
    Overlocken bråkar med mig... det blir någon typ av hoppstygn av övre gripartråden och vänster nåltråd är för lös på något sätt för det blir så öglor på baksidan av sömmen. Har trätt om och trätt om och.... ja, ni fattar. Har justerat trådspänningen ett flertal gånger och sett till att alla rattar står rätt. Har bytt nålar och gjort rent den på ludd. Men det vill sig icke, snälla HJÄLP!!
    Maskinen är en Huskylock s15, drygt ett år och vääääldigt lite använd.

• Skumboll
    GOBLIgobli skrev 2009-12-09 22:07:03 följande:
    Har du provat att "börja om" med alla trådspänningar? Alltså ställt alla på noll och kollat den vägen?
    Japp, men det vill sig inte ändå.

Problemen började när jag skulle sy i ett nytt tyg, innan har den aldrig krånglat. Kan det vara tyget som gör det? Fast det är ju bara en tjockare interlock...
  • Skumboll
    GOBLIgobli skrev 2009-12-09 22:18:22 följande:
    Hmm vad trist. Har du sytt i sådan intelock förr?
    Nu har jag kliat mig i huvudet tillräckligt, ger upp för idag. Kanske maskinen hade en dålig dag eller nått, haha.
    Njae, inte just den typen av interlock. Men det borde ju inte bero på tjockleken av tyget, har ju sytt i flera lager velour utan problem innan. Äh, jag vet inte...
  • Skumboll
    Ullerull skrev 2009-12-09 22:21:40 följande:
    Skumboll: Hm, det kan säkert vara tyget som gör det, prova med flera olika tyger...
    Tack för tipset, det ska jag göra imorgon!!
  • Skumboll

Även om jag hann göra min beställning av regnbågstyget så fick jag det inte till det priset.
    Nu vet jag inte om jag ska stryka hela ordern istället, känns sådär kul att betala 175 spänn i frakt.

Någon som är nöjd med trollen i interlock? är det något att behålla ordern för?

• Skumboll
    tinni78 skrev 2009-12-18 15:53:29 följande:
    Jag har beställt tidigare idag, undrar vad som händer för oss som beställt före prisfelet upptäcktes? Jag kunde inte låta bli en beställning när det var rea på så gott som allt även fast jag har flera syprojekt som jag måste sätta igång först.
    Fick alternativen att betala in resterande belopp, stryka just det tyget eller stryka hela ordern.
  • Skumboll

Jag blir galen på min förbannade j*vla OL! 

Har problem med att den övre gripartråden inte fäster i vänster nåltråd ibland. Jag har trätt om, gjort rent, och sett till att alla inställningar är där de ska. Nu märker jag att trådspänningsskivorna för den övre gripartråden inte verkar "ta" när jag försöker öka trådspänningen. De andra blir ju trögare ju mer man ökar spänningen men denna har inget motstånd alls. Kan det vara så att det är något kajko med trådspänningsskivorna och att det därför blir såhär?? 
    Hjälp, jag blir tokig snart!!
    (kanske ska tillägga att jag har en huskylock s15)
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    ak74 skrev 2010-01-01 17:49:03 följande:
    Det kanske sitter någon trådtuss emellan skivorna. Prova att dra tandtråd igenom
    Har till och med gjort det men får det ändå inte att fungera {#lang_emotions_frown}
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

FridaS: Vik in kanten på avigsidan och sy. Lite beroende på hur bred du brukar göra remsan så kanske du får bredda den lite. 

Alternativt kan man vika in en cm på var långsida av muddremsan och sen vika den på mitten och pressa och sen sy på den på mössan. 
    Hemskt dålig förklaring, jag vet. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd