Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Sytråden spinner vidare - röd tråd

ak74 skrev 2010-02-18 19:31:05 följande:
    Men det är väl så att man ska kunna rubba bandkantaren lite så man kan justera positionen så inte nålarna hamnar utanför kantbandet. Sen... när kantbandaren väl är i rätt position spänner man åt skruvarna.
    Mjo, men det går ju inte att dra åt skruvarna. På bottenplattan är där nämligen små upphöjningar precis där skruvhålen är som gör att man inte kan dra åt dem. 
    Till och med gubben har försökt men det går inte att dra till dem. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Nu lyckades jag få dit ett kantband nästan perfekt! Okej inte perfekt kanske, såg bättre ut på baksidan än på framsidan. Lite fix med alla inställningar så löste det sig med gripartråden.

Kantar ni med den breda eller smala tvilligsömmen?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    yrväder skrev 2010-02-18 20:07:43 följande:
    upphöjningarna är till för att skruvarna ska gå att skruva åt. skåran på kantbandaren träs över upphöjningarna sen skruvar man.
    Men det går inte att dra åt dem ju! {#lang_emotions_cry}
    Men gubben fixade med ett par brickor under, så nu sitter den stenhårt.
    Alla sätt är bra, eller vad man nu brukar säga...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Malin med Tim skrev 2010-02-18 20:53:50 följande:
    Tror det var i din blogg jag såg två bord som stod ihop så det blev ett jättestort, det tyckte jag var en smart lösning så det ska jag trycka in i mitt lilla yttepytterum på 7 kvm. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    yrväder skrev 2010-02-18 21:15:24 följande:
    yttepytte?! ditt är ju gigantostort Mitt är nog på 2 eller så
    Hehe. I vår förra lägenhet satt jag i klädkammaren och sydde, hade en liten väggfast bänk och det var knappt så jag fick in en stol där. Och nu när jag har dethär rummen så känns även det lite, är inte det märkligt?! 
    Har ett stort ekskåp och två 60-garderober och vill nu in med 2 st 80x160 bord. Inte helt lätt att få plats med allt men är så trött på att springa ner till köksbordet varje gång jag ska klippa till något. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-02-18 22:03:30 följande:
    Måste du ha två så breda bord då? Jag har nog ungefär lika stort rum som dig och tycker att jag kommit på en toppenlösning: ett stort tillklippningsbord på 90 cm höjd och det är nog ca 80x160 som står utmed ena väggen. Framför fönster och i vinkel som ett L har jag mina sybord. Dessa är bara 50 cm breda (möjligen 60 cm), det är ekbänkskivor som jag köpt på Rusta till helt ok pris. Det gör att jag får en relativt stor fri yta att röra mig på ändå. Den sista väggen är tänkt till förvaring/garderober. I nuläget har jag ett elfabackstorn en klädställning och så ett mindre elfabackstorn men det är helt öppet = ganska dammigt. När vi renoverar upp rummet vill jag ha skjutdörrsgarderob och möjlighet till förvaring ovanpå garderoben också. Tror det kan finnas lite bilder: mari78.blogg.se/aelsklingsbarn/2009/january/o...
    Vad fint du har det!!
    Rummet är ganska långsmalt. Ena kortsidan när man kommer in har jag två garderober och på andra kortsidan är det ett stort fönster. Ekskåpet får nog flytta ut. Men jag har nog låst mig vid den möblering jag har idag, har svårt att komma på någon bra lösning för mitt rum. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Haha, jag har drömt om kantband inatt! {#lang_emotions_dreamer}

Har nog insett att jag även behöver skärmatta, kniv och linjal. Har ni någon att rekommendera?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Mimmi 71 skrev 2010-02-19 08:29:26 följande:
    Så här ser det ut när jag har kantbandare på min CP. Jag använder mig av två korta skruvar med vitt huvud för att fästa mojängen på plattan och en lång skruv med vitt huvud för att fästa plattan på maskinen. Visst vickar det lite, en det är nog framförallt luckan på maskinen så vickar när man testar. Tycker iallafall inte det är något problem. Jag använder mig utav smal tvillingsöm när jag syr kantband och använder då de två nålarna till vänster. Genomskinlig pressarfot gör att man ser bra tycker jag. mimmid.blogspot.com/2009/02/en-gransning-av-a...
    Tack för att du delar med dig. 
    Fäster jag mojängen på plattan med de två korta skruvarna skjuts mojängen fram och tillbaka bara man nuddar den, den sitter alltså väldigt löst. Fattar inte varför, men när jag satte två brickor under skruvarna sitter den stenhårt så det får väl vara så då. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Malin med Tim skrev 2010-02-19 08:27:04 följande:
    Ja det stämmer nog, bloggade nyligen om det. Förut gick jag alltid ut i matrummet och klippte då jag hade för smalt bord. Men nu kan jag stanna kvar i samma rum Men jag skulle vilja göra om ordentligt frrån början, men det komer nog aldrig att hända. Ni som har era syrullar så fint organiserat på väggen, har ni köpt dessa hyllor eller byggt själv?
    Gubben här hemma är rätt trött på att jag belamrar hela köket och matbordet trots att jag har ett syrum.  
    Mitt rum är nytapetserat och fint, så nu ska jag bara komma på någon bra möblering och förvaring. Inte det lättaste. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd