Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

Sytråden spinner vidare - röd tråd

jag är också kapitalistsvin som kör med stretchnål även till vävda tyger. Jag är för lat för att byta hela tiden och det är ju bara liiiite större åtgång.

• Jalapeno
    melizza skrev 2010-02-08 20:50:14 följande:
    igår sydde jag en tröja med raglanärmar från ottobre och det gick kanonbra....var lite orolig för halsen....det är så svårt att få den att bli bra men det blev jättefint med muddkant sen idag skulle jag sy en singoallaklänning med mönster från meedom men det gick inget bra att sy runt halsen..... kanske ska tilläga att igår sydde jag tröjan i trikåtyg och idag i vävd bomull hur syr man snyggt vid halsen på en bonullströja?? finns det några tips???
    sy fast en snedslå på insidan så får du nåt som inte syns att trä tex en resår i. blir skitsnyggt
  • Jalapeno
    melizza skrev 2010-02-08 21:14:31 följande:
    men blir det inte rynk och vekat när man syr fast den?? det är andra gången jag syr efter meedoms mönster och det blir aldrig bra runt halsen......sist sydde jag en tröja med raglanärm men som vanligt så blev liksom halsen helt kaiko trots att jag sydde på muddväv det måste vara fel på deras mönster
    nä, för snedslån är lite elastisk. Om du vill vara jättenoga klipper du en liten foderbit och syr fast istället
    här ser du två exempel på tricket med snedslå
  • Jalapeno
    melizza skrev 2010-02-08 21:41:31 följande:
    jaha den var käck för det blir liksom inte en rund hals som man ska sy in utan rätt så rak kant och då är det nog lättare att få det snyggt måste prova att göra ett sånt mönster den klänningen du sytt är det ungefär samma mönster eller hur gör du volangerna??
    nej, inte riktigt samma stuk, jag har rundare hals. volangerna är ungefär 50% större för varje
  • Jalapeno
    Dora skrev 2010-02-09 10:31:37 följande:
    Jag tänkte ev försöka ta mig till symässan för första gången.Är det mycket billigare än normalt eller är det för upplevelsen man åker dit?
    å så för att fika med andra synördar
    det är ett plus att klämma på tygerna, tycker jag.
  • Jalapeno
    melizza skrev 2010-02-09 20:01:15 följande:
    Jalapeno: tack för tipset igår med snedslå på singoalla tunikan......sydde på det idag och det blev mycket mycket bättre och finare gör man likadant om man syr i velour eller i frottè???? jag vill göra en singoallor a la meandi i frotte och velour i flera olika enfärgade tyger
    inte provat, men velourtunikan från meandi som finns här hemma är sydd med infodringar, alltså längst upp vid halsen är det två lager tyg. Annars funkar det ju bättre att bara vika över och sy när tyget är stretchigt
    kul att det gick bra
  • Jalapeno
    bakabakalitenkaka skrev 2010-02-11 09:12:15 följande:
    Någon som har ett bra tips på hur man på snyggaste sätt förlänger en gardinkappa som är lite för kort på höjden?
    så på knytband upptill?
    Titinea skrev 2010-02-11 11:20:48 följande:
    Jag frågar igen och hoppas någon kan svara:  Har någon köpt tyg från Gittes?  Vilken kvalitet har de? Jag tänkte köpa jerseyfrotte. Hur är den från Gittes? Har ni gjort något i jerseyfrotte? vill gärna se exempel  :)
    den orangea kjolen i headern är sydd i orange stretchfrotté från stoff o stil. (finns inte längre) http://syltigochsaftig.blogspot.com/ Jag har tyvärr itne provat gittes
    madebyinferno skrev 2010-02-11 14:34:49 följande:
    ? Köpte förresten 5m krossad velour på jysk idag som ska bli grunden i dotterns prinsessklänning - snurrar i maskin just nu
    här är det ett påslakan (!!???) i ljusblå glansig syntet som ska bli prinsessklänning till mej. Min yngsta ska snart ha prinsesskalas med sin bästis. Den andra mamman har en gammal balklänning som ser mkt prinsessig ut. Kommer troligen inte i bloggen
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd